Virtualbox med usb-stöd [LÖST]
Re: Virtualbox med usb-stöd
Har du skräp kvar i /etc/fstab sen HAL-tiden?
Behövs alltså inget meck för usb i fstab längre.
Behövs alltså inget meck för usb i fstab längre.
Ja detta som jag lade till, none /proc/bus/usb usbfs devgid=126,devmode=664 0 0 från denna sida
Satte ett staket-tecken före efter din fråga och nu botar ubuntu som vanligt. Tackar.
Sätter jag bara en bock framför Unknown device (usb) i VirtualBox så fungerar skrivaren.
Satte ett staket-tecken före efter din fråga och nu botar ubuntu som vanligt. Tackar.
Sätter jag bara en bock framför Unknown device (usb) i VirtualBox så fungerar skrivaren.

posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
LOLgruble skrev:Ja detta som jag lade till, none /proc/bus/usb usbfs devgid=126,devmode=664 0 0 från denna sida
Det är en känd bugg att om du addar just det i fstab i Lucid så går systemet inte att boota - gjorde nämligen detta själv och fick gå in med live-CD och ändra tillbaka i fstab... Men du har lyckats med detta trots allt, hehe?
http://www.virtualbox.org/ticket/6343
http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=1&t=27820
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Man ska ha lite tur ibland. Jag testade alla tips jag hittade på olika forum under 1,5 dag med mängder av omstarter, innan skrivarens usb-filter blev aktivt och inte var gråtonat. Jag gjorde även en snikrenovering av Brotherskrivarens fuserenhet (övre valsen) på söndagen, så utskrifterna ser bra ut.
OS X - Har en aning om att något måste göras med installations-skivan (iso-image) före installation på pc.
OS X - Har en aning om att något måste göras med installations-skivan (iso-image) före installation på pc.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
- matza55
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Kommer du ihåg vad du gjorde? Jag har försökt att ta bort skrivaren, men det hjälper inte.gruble skrev:Nu fungerar usb-skrivaren i VirtualBox för mej, men riktigt vad lösningen var, det är frågan
(troligen någonting med montering, var inne på denna sida före) MountUSB
För nu kommer detta irriterande meddelande vid varje start av datorn:
An error occured while mounting /proc/bus/usb
Press S to skip mounting or M for manual recovery (och där trycker jag S, så startar ubuntu och usb i virtualbox funkar)
- matza55
- Kontakt:
Aha - det måste jag testa!farmfield skrev:LOLgruble skrev:Ja detta som jag lade till, none /proc/bus/usb usbfs devgid=126,devmode=664 0 0 från denna sida
Det är en känd bugg att om du addar just det i fstab i Lucid så går systemet inte att boota - gjorde nämligen detta själv och fick gå in med live-CD och ändra tillbaka i fstab... Men du har lyckats med detta trots allt, hehe?
http://www.virtualbox.org/ticket/6343
http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=1&t=27820
- matza55
- Kontakt:
Laddade ned en ny version, med stöd för Lucid. Men min skrivare är fortfarande "gråsuddig" = hittas men nånting är galet. Samtidigt visas tangentbord + mus, som ok att koppla in?! Men jag får forsätta skriva till fil, det går ju också.
Jag fick bort det "gråsuddiga" och gjorde usb-skrivar filtret svart och aktivt.
Från urklippshanteraren - Terminal kommandon jag körde på slutet (innan usb-filtret blev aktivt)
sudo hald --daemon=no -som jag kört många ggr före
grep vboxusers /etc/group - var med förut men testade ta bort och lägga till igen
sudo VirtualBox - Startade VB i root-läge en stund, skapade xp med vdi-filen och stängde ner
sudo adduser "ditt användarnamn" lp
sudo adduser "ditt användarnamn" usb
lsusb
mount
sudo fdisk -l
Testa dom med lite omstarter om du inte provat dom förut, kan tyvärr inte peka ut vad själva lösningen var.
Från urklippshanteraren - Terminal kommandon jag körde på slutet (innan usb-filtret blev aktivt)
grep vboxusers /etc/group - var med förut men testade ta bort och lägga till igen
sudo VirtualBox - Startade VB i root-läge en stund, skapade xp med vdi-filen och stängde ner
lsusb
mount
sudo fdisk -l
Testa dom med lite omstarter om du inte provat dom förut, kan tyvärr inte peka ut vad själva lösningen var.
- matza55
- Kontakt:
Det blir till att testa! Tack!gruble skrev:Jag fick bort det "gråsuddiga" och gjorde usb-skrivar filtret svart och aktivt.
lsusb
mount
sudo fdisk -l
- matza55
- Kontakt:
Hjälpte inte, men jag kollade under system/Admin./grupper och la till mej som användare i haldaemon. NU funkar skrivaren!
Tack för all hjälp!
Tack för all hjälp!