Pulseaudio mixer reglar flyttar sig själva mm. 10.04 LTS

Problem med att spela musik, film osv.
martinsson
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Pulseaudio mixer reglar flyttar sig själva mm. 10.04 LTS

Inlägg av martinsson »

Hej

Den mixer applet (eller mixer) som används i Ubuntu 9.04, den som man kom åt via volymkontrollen (vad heter den?), den var kalas och funkade finemang för mig då jag kör 5.1 analogt ut direkt till slutsteg, den tillät mig konigurera vilka källor som ska ingå, front, center, surround, lfe och master samt gav mig möjligheten att justera dessa individuellt, jag kunde alltså problemfritt ändra volymen på samtliga dessa utan bekymmer, samt mute'a av de utgångar jag inte vill ha, exempelvis vid stereolyssning, perfekt, så vill jag ha det.

Nu i 10.04 däremot så funkar inget av detta längre, även om jag installerar pulseaudio manager (eller preferences) som ger mig dessa reglar, samt att jag ställer in 5.1 analog, så blir det ändå inte bra, här är felen jag hittat :

1. / Ljudkvalitén är kass rent genrellt, ett högfrekvent kristallint ringande ljud lägger sig över allt sammans, oavsett vilken källa jag väljer att spela upp.

2. / I mixern, när jag kopplar loss reglarna och försöker höja sänka volymen individuellt på de olika utgångarna (front center etc.) knastrar det och så släpar de andra reglarna efter för sig själva och allt slutar i en enda röra.

3. / Jag kan inte muta av center, surr, och lfe om jag vill lyssna på musik, samma signaler kommer ut i alla högtalare.

4. / Jag har försökt installera alsa mixer, och det går bra men så fort jag höjer eller sänker volymen så kastas mina inställningar ut och allt återställs (återgår till 3. ovan.)

Jag vill gärna att pulse ska funka felfritt, men det verkar inte gå så bra, om det finns något bra sätt att lösa ovanstående så är jag tacksam, annars undrar jag hur jag kastar ut pulse helt och hållet och installerar asla istället.

Kan man på något sätt få tillbaka den mixer applet'en och ljudkvalitén som fanns i 9.04 till 10.04 ?

Datorn är en ASRock 330HT och OS'et är Ubuntu 10.04 LTS 64Bit.

Snälla hjälp, Mvh // martinsson
audio86hifi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Pulseaudio mixer reglar flyttar sig själva mm. 10.04 LTS

Inlägg av audio86hifi »

"1. / Ljudkvalitén är kass rent genrellt, ett högfrekvent kristallint ringande ljud lägger sig över allt sammans, oavsett vilken källa jag väljer att spela upp"

Det beror i de flesta fall på att man använder moderkortets inbyggda ljudkrets. :(

Så en sån här skulle sitta fint till dig ;D
http://www.hifiklubben.se/produkter/til ... silver.htm

eller så använder du HDMI och en hemmabioreceiver.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Onödigt att köpa ny hårdvara, det är uppenbarligen ett mjukvaruproblem eftersom det fungerade i Jaunty. Jag vet att användaren Hund har ett likadant moderkort, kolla med honom om han har samma problem. Var det samma problem när du körde från Live-CD? En möjlighet är att det är ett 64-bitars problem (fast det är ganska långsökt), testa isf 32-bitars Ubuntu
martinsson
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av martinsson »

suck... detta var ju ingen lek, jag hade hoppats på att uppdateringar skulle lösa detta, men jag har insett sanningen, och den säger :

Pulseaudio är helt kass och har så varit sedan det introducerades, varför gjorde man detta, men kanske viktigare ändå, varför har man inte gjort något åt eländet ?

Jag fick aldrig någon ordning på det, så jag kastade ut allt vad Pulseaudio heter och installerade om hela alsa, nu funkar allt kalas igen, med en riktigt fungernade mixer etc. jag tycker synd om användarna som råkar ut för detta med pulseaudio... skärpning ubuntu!

Mvh // Anders
audio86hifi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av audio86hifi »

Eller så kan man skylla på hårdvarutillverkarna att dom inte har drivrutiner å mjukvara för linux utan alltid ska köra
med windows nästan hela tiden.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Det har varit mycket lite trubbel med PulseAusdio under Lucids utveckling.

För att nysta i det här så måste man börja med basfakta:

Vilket ljudkort: (flera ?)

Kod: Markera allt

aplay -l
Sen kan man ha den här guiden som utmärkt uppslagsbok:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=789578

pavucontrol är också ofta bra att ha dvs pulseaudios egen volymkontroll.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"