RGBA, globalt via ppa

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: RGBA, globalt via ppa

Inlägg av TweekiE »

pun skrev:Roade mig med att knäppa på RGBA med Ambiance dvs Lucids light tema och det blev klart läckert.... ;D

Bild

:o
Nice!!!
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Funkar fortfarande.... ;D

Bild

Instruktion i inlägg nummer 1
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av fd.svensson »

En fråga bara, går det ha Ubuntu Tweak samtidigt? För om det gör det så kan man ju ställa in genomskinligheten där och kan man inte ha Tweaken så vill jag nog inte prova.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Nope... tror inte det eftersom UbuntuTweak troligen bara labbar med Blurpluginen i Compiz.

Det är ju bara att följa länken ! ;)

https://wiki.ubuntu.com/DesktopTeam/RgbaGtkWithPPA/

Kan inte bli enklare, blur är då en "optional" effekt.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Ännu bättre med Gnome-Shell rullande.....

Bild

@Bowmore. gnome-shell crashen fixad, mailat Erik som blockade ut Mutter från RGBA med senaste uppdateringen.. ;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:gnome-shell crashen fixad, mailat Erik som blockade ut Mutter från RGBA med senaste uppdateringen.. ;)
Vad muttrar du om ;)
RGBA har funkat ett tag nu för min del i Gnome Shell.

Däremot funkar inte fönsterapplikationer som inte stöder RGBA, t.ex Firefox och Synaptic. Då kraschar det trots att jag hämtat ner dagens uppdatering och även blockat ut dem i ~/.profile.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo jag muttrar om det här....
Publishing details

* Published on 2010-05-09

Changelog

gtk2-module-rgba (0.2-0ubuntu4~lucid7) lucid; urgency=low

* Added mutter to list of programs to run without Gtk RGBA so that
gnome-shell won't crash.

-- (Erik B. Andersen) Sun, 09 May 2010 16:11:32 -0700

Crashade utan pardon för mig innan Erik fixade muttrandet.... :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Japp, nu har jag också fått till det ;)

Problemet är följande sättning i filen ~/.profile
export GTK_RGBA_APPS=allbut:app1:app2: ...
då den överrider defaults.

Utelämnar man den raden i .profile så ger env | grep -i rgba
GTK_MODULES=rgba:canberra-gtk-module
GTK_RGBA_APPS=allbut:firefox:firefox-3.5:gksudo:ooffice:soffice:inkscape:gksu:gtk-recordMyDesktop:kompozer-bin:gpaint:lernid:totem:truecrypt:thunderbird-bin:thunderbird:checkgmail:gloobus-preview:exe:firefox-bin:swiftfox-bin:gnome-mplayer:gnome-screensaver:google-chrome:chromium-browser:prism-bin:gnome-mplayer:xsane:metacity:mutter
Så om man vill blocka fler applikationer så behöver man istället skriva
export GTK_RGBA_APPS=$GTK_RGBA_APPS:app1:app2: ...
om man nu inte väljer att ta med defaults också i sin .profile

Nu gäller det att koppla växling att skrivbord till skrollhjulet i GS istf att använda Ctrl+Alt+vänster/höger-pil samt att få den att minnas antalet satta skrivbord :)
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Oj vad ni krånglar.... själv gjorde jag bara en rgba.conf i gtk module foldern i hemmamappen. och en rgba.c i gtk module mappen. usr nånting.
på så sätt kan jag bara sätta ett ! framför alla program jag inte vill ha rgba i :D
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

TweekiE skrev:Oj vad ni krånglar.... själv gjorde jag bara en rgba.conf i gtk module foldern i hemmamappen. och en rgba.c i gtk module mappen. usr nånting.
på så sätt kan jag bara sätta ett ! framför alla program jag inte vill ha rgba i :D
Jo men problemet var mutter med gnome-shell, kunde inte komma på vad som crashade GS..... ??? :P

Skickade ett mail till Erik som snabbt fixade det.

Hursomhelst så är RGBA snyggare i GS än en vanlig gnome-session ;)

@Bowmore
Jag kör med min laptop så då är Ctrl-Alt-vänster/höger det som funkar, men det borde finnas en växlingsfunktion precis som i Compiz via scrollern.
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Men gnome shell, vad är det för krux?
vad har man den till? något man måste ha? :D
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

TweekiE skrev:Men gnome shell, vad är det för krux?
vad har man den till? något man måste ha? :D
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=55&t=46412
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Testade RGBA men tyckte inte det var nåt speciellt alls, tror det skall till specialskrivna teman för att det skall bli såpass snyggt som den borde kunna bli - ta dom semitransparenta fönstren i Windows 7 som exempel på vad jag menar...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jovisst är det semitransparenta fönster..... då har du gjort fel !

Finjusteras mha Blur.....

Manual för de som behöver det: (kom just ut)
http://www.webupd8.org/2010/05/enable-r ... u-910.html
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pun skrev:Jovisst är det semitransparenta fönster..... då har du gjort fel !
Du missförstod mig. Att det var semitransparenta fönster är jag med på, jag hade ju igång det, men vad jag menade var att det inte var snyggt, hehe... I Windows 7 har dom ju inte semitransparenta fönster men däremot semitransparenta fönsterramar - och faktiskt löst det rätt snyggt...
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Utanför ämnet: Sitter och spelar poker och har samtidigt tid över att läsa här på forumet.
Det finns en del pokerspelare som tänker lika länge som en schackspelare. ;D

Eftersom farmfield hänvisar till Windows 7 borde jag kunna göra det också utan att bli kallad för TROLL. :)

Jag har bara kört Win7 beta och RC, men tror inte det är någon större skillnad mot den skarpa versionen...
Win7 är helt klart behagligt att använda rent utseendemässigt, vad det gäller genomskinliga fönster, ramar osv. med mera...
Det är en lagom mix mellan "transparensiteten" och användarvänligheten.

Win7 påminner väldigt mycket om KDE 4.
Utanför ämnet: Överlåter till de debattsugna att debattera om KDE4 eller Win7 var först med alla finesser. ;D
KDE 4 har dock en klar fördel med sina "aktiviteter", som jag använder med att ha unika/olika bakgrundsbilder, widgets och program på 4 stycken skrivbord.
Man är inte begränsad till just 4 unika skrivbord...

För de som gillar gratis, så är Kubuntu 10.04 LTS alldeles gratis! :)
De som är genuint intresserade av fördelerna med fria programvaror och protokoll, behöver ingen förklaring...
/Rune
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Du missförstod mig. Att det var semitransparenta fönster är jag med på, jag hade ju igång det, men vad jag menade var att det inte var snyggt, hehe... I Windows 7 har dom ju inte semitransparenta fönster men däremot semitransparenta fönsterramar - och faktiskt löst det rätt snyggt...
Jo, håller med dig som det ser ut idag. Rgba ska in omgående och lär finnas med redan vid alfa1 för att kunna testas ut ordenligt. Sen finns ju verktygen att fixa teman även ala Win7. Däremot verkar det inte vara avsikten utan bl.a MarkS har, om jag inte missminner mig, sagt att fönsterlisterna ska var typ som de ser ut nu. Han är väl kanske rädd att hans windicators ska blurras ut och inte komma till sin rätt annars :P
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Bowmore skrev:
farmfield skrev:Du missförstod mig. Att det var semitransparenta fönster är jag med på, jag hade ju igång det, men vad jag menade var att det inte var snyggt, hehe... I Windows 7 har dom ju inte semitransparenta fönster men däremot semitransparenta fönsterramar - och faktiskt löst det rätt snyggt...
Jo, håller med dig som det ser ut idag. Rgba ska in omgående och lär finnas med redan vid alfa1 för att kunna testas ut ordenligt. Sen finns ju verktygen att fixa teman även ala Win7. Däremot verkar det inte vara avsikten utan bl.a MarkS har, om jag inte missminner mig, sagt att fönsterlisterna ska var typ som de ser ut nu. Han är väl kanske rädd att hans windicators ska blurras ut och inte komma till sin rätt annars :P
Hmm, kan ligga nåt i det... Windicators är förresten en dj-a bra idé överlag... ;D
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Utanför ämnet:
Rune.K skrev: Utanför ämnet: KDE 4 har dock en klar fördel med sina "aktiviteter", som jag använder med att ha unika/olika bakgrundsbilder, widgets och program på 4 stycken skrivbord.
Utanför ämnet:

Det där med olika bakgrunder på olika skrivbord går att åstadkomma i Compis eller?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hylas skrev:
Rune.K skrev: KDE 4 har dock en klar fördel med sina "aktiviteter", som jag använder med att ha unika/olika bakgrundsbilder, widgets och program på 4 stycken skrivbord.
Det där med olika bakgrunder på olika skrivbord går att åstadkomma i Compis eller?
Jupp, men det är lite mekligare att göra det i Compiz än i KDE har jag förstått...

Sen för dom som tycker att livet är för tråkigt utan en utmaning så kan man göra så här i COmpiz...

http://www.youtube.com/watch?v=FHQD2p9AG5c

;D
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"