För någon vecka sedan slutade mysql av någon anledning att fungera, vette katten om det var pga uppdatering eller för att jag fipplat med några inställningar. Likväl, kan inte längre köra mysql.
För att försöka lösa problemet så vill jag helt ta bort mysql och alla inställningar, och därefter återinstallera det. Men jag verkar inte kunna få bort alla inställningar så det blir en ren installatione, några förslag på hur man korrekt skall gå tillväga?
Strul med mysql, hur rensar jag alla inställningar?
- Katt
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Strul med mysql, hur rensar jag alla inställningar?
Det är inte lätt när det är svårt!
- fd.svensson
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Strul med mysql, hur rensar jag alla inställningar?
Jag gjorde en nyinstallation i natt, jag hade klantat mig. Men jag laddade ner Mysql och det funkar utan problem, men du vet väl att dom står på minst 2 ställen och även om man söker på dem så får man inte upp allt. Det blir till att leta om man inte markerar för uppdatering.

- Katt
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Antar du syftar på gui, men servern står i garderoben så jag kopplar upp mig via ssh och använder aptitude 
Jag har inga problem att avinstallera då jag antar det är paketen mysql-server och mysql-server-5.1 som skall bort. Det jag undrar är vilka filer jag måste ta bort osv för att helt nollställa mysqls inställningar och alla databaser mm. Dvs så jag får en helt ren installation så jag utifrån den kan felsöka om några mer problem uppstår.

Jag har inga problem att avinstallera då jag antar det är paketen mysql-server och mysql-server-5.1 som skall bort. Det jag undrar är vilka filer jag måste ta bort osv för att helt nollställa mysqls inställningar och alla databaser mm. Dvs så jag får en helt ren installation så jag utifrån den kan felsöka om några mer problem uppstår.
För att helt rensa ut ett paket, inklusive inställningsfiler etc, så kan du köra "apt-get remove --purge". Har du redan raderat paket på vanligt vis så kan du plocka bort de resterande inställningarna med hjälp utav "dpkg --purge". Notera att /etc/mysql/my.cnf tillhör paketet mysql-common.
- fd.svensson
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ja jag menade GUI men betänk bara att när man installerar Ubuntu så får man med MYSQL antingen man vill eller ej. Jag tänkte bara på Andols svar, nu vet ju naturligtvis inte jag om det tar bort det också. Ville bara säga 
Edit/
0m det inte funkar så kan jag maila Launchpad eller så kan du det om du går med i deras mejl för användare och knåpare

Edit/
0m det inte funkar så kan jag maila Launchpad eller så kan du det om du går med i deras mejl för användare och knåpare

- Katt
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Körde en aptitude purge mysql-common och verkar ha fått bort det. Men stöter genast på problem när jag skall installera det igen. Dvs..
gör att den hänger sig på: Ställer in mysql-server-5.1 (5.1.41-3ubuntu12) ...
Så verkar som just det paketet eller några inställningar strular till det?
Kod: Markera allt
sudo aptitude install mysql-common mysql-server
gör att den hänger sig på: Ställer in mysql-server-5.1 (5.1.41-3ubuntu12) ...
Så verkar som just det paketet eller några inställningar strular till det?