En sista fråga, sedan skall jag sluta terrorisera er
Keep em' coming!
Jag vet sjalv hur det var nar jag brot kedjorna och lamnade MS.
For att fortydliga ang. L/X/Ubuntu, sa ar det samma Operatyvsystem kan man saga. Linux ar modulart uppbyggt, sa det finns flera olika program som ger dig en (GUI) grafisk skrivbordsmiljo sa du "slipper" (gar miste om...

) kommandoraden (tank DOS)).
Ubuntu anvander Gnome for detta,
Kbuntu - KDE
Xbuntu - XFCE
Lbuntu - LXDE
Du kan bara kora ett at gangen, men det gar bra att installera flera olika skrivbordsmiljoer pa samma dator. Dock anvander KDE qt4-biblioteket for sin grafik, vilket gor att temat/designien/fargen ser lite annorlunda ut jamfort med Gnome/Xfce som anvander GTK. olika Skrivbordsmiljoer foredrar olika program som "passar in" i temat, sa att saker ser enhetligt ut, men det ar inga problem att kora ett KDE-program (kbuntu) i ubuntu, eller tvart om.
(Installerar du flera skrivbordsmiljoer pa samma dator far du lite "double banking" av olika program, eftersom alla har lite olika pdf-viewers, filhanterare, mm.)
Kan tanka mig att det finns asikter om det jag nu skrivit, men det ar tankt som en forklaring for totala noobs.
"Och for tusan skaffa aao!"
EDIT: OK, ser nu att originalfragan ar nagon vecka gammal, sa du har kanske klurat ut det dar redan...