Iptables

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
ludwig
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Iptables

Inlägg av ludwig »

Tjenare.

Som nybörjaren som jag är så har jag inte lärt mig riktigt allt om IPtables ännu, och jag undrar vad jag ska skriva så jag kan ip-tabla ut alla IPn förutom mitt.
T.ex om någon försöker ssha in till mig som inte har mitt ip stoppas.

Lite dålig förklaring kanske, men jag hoppas ni förstår.
Tack
mvh
ludwig
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Iptables

Inlägg av Konservburk »

ludwig skrev:Som nybörjaren som jag är så har jag inte lärt mig riktigt allt om IPtables ännu, och jag undrar vad jag ska skriva så jag kan ip-tabla ut alla IPn förutom mitt.
Vill du verkligen göra det? Isf kommer du bland annat inte komma åt några hemsidor utanför din egna dator.

Kod: Markera allt

iptables -P INPUT DROP
iptables -j ACCEPT -A INPUT -p tcp -s 127.0.0.1
ludwig skrev:T.ex om någon försöker ssha in till mig som inte har mitt ip stoppas.
Du menar kasta allt på ingång till ssh-porten som inte kommer från den lokala datorn?

Kod: Markera allt

iptables -j DROP -A INPUT -p tcp ! -s 127.0.0.1 --dport ssh 
ludwig

Inlägg av ludwig »

Skrev in sudo iptables -j DROP -A INPUT -p tcp ! -s 127.0.0.1 --dport ssh nyss :) Tack.

Menar så om någon försöker hacka mig eller dylikt så stoppas de av IPTABLES :) I den stilen.

Tack så mycket.
Mvh
Ludwig
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Om problemet är löst bör du skriva in [LÖST] i rubriken så att det underlättar för andra när de ska försöka lösa samma problem.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"