BankID i Ubuntu 10.04 LTS, Lucid Lynx.

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: BankID i Ubuntu 10.04 LTS, Lucid Lynx.

Inlägg av Ulsak »

fribid funkar med sun java. jag har ej iced-tea
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Nu börjar det bli rörigt Ulsak vi talar här om Ubuntu 10.04 LTS, Lucid Lynx, inte Ubuntu Karmic 64 bits. Jag har precis testat att göra en ominstallation av Nexus Security bankID, (Ubuntu 10.04 LTS, Lucid Lynx) det funkade inte. Men jag visste att testet skulle bli ett misslyckat projekt.

Men det är rätt att Fribid funkar med både nya sun java och iced-tea java i Ubuntu 10.04 LTS, Lucid Lynx . Det är valfri javamiljö för användarna.

Men det är tummen ner för Nexus Security bankID . Det här klarar Fribid utvecklare mycket bättre och smidigare.

Du använder Fribid på egen risk kan inte ge några garantier angående säkerheten.

/PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
morpa
Översättare
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av morpa »

Ja, man blir riktigt upprörd över att bankerna inte har ork eller lust att stödja sina kunder med ett bra uppdaterat deb paket en gång i halvåret. Den tjänsten borde inte kosta mycket att beställa av Nexus, jämfört med övriga utgifter de kan tänkas ha. Just nu vet jag 3 bekanta som kör Lucid o har bankid problem.... *mummel*. Jag ska mejla och se vad jag får för svar kring detta. Hoppas att andra mejlar om sina problem med..
pcteknikern

Inlägg av pcteknikern »

Hej!

Vet ej om det kan hjälpa er..men kan inte bara vara tyst och inte bidra med vad jag kan för att Ubuntu skall växa och frodas :)

Jag kör Ubuntu 10.04 LTS 32 bitars version och fick först inte bankid att fungera heller. Det gick bra att installera den men inga sidor som ville köra bankid kände av att Nexus var installerat.
Men av ren slump testade jag följande.

1. Följde instruktioner på install.bankid.com och installerade nexus personal.
2. Följde instruktionerna på http://wiki.linuxportalen.se/index.php/BankID som beskriver installation av NSPLUGINWRAPPER som krävs för att 64bitars Ubuntu skall kunna köra bankid.
3. Startade om webläsaren. Voila....sen hittar t.ex. försäkringkassan Nexus och drar igång programmet så man kan välja sitt bankid.

Fattar inte varför denna manöver som egentligen är för 64bitars ubuntu också skall behövas i en 32 bitars ubuntu.

Och jag kör inte Suns Java utan den som default installeras när man väljer att installera Java stöd i 10.04. Dvs den fria javan. Den som installeras när man väljer att installera ubuntu-restricted-extras i 10.04.

Hoppas jag kunde vara lite till hjälp.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

pcteknikern skrev:Hej!

Vet ej om det kan hjälpa er..men kan inte bara vara tyst och inte bidra med vad jag kan för att Ubuntu skall växa och frodas :)

Jag kör Ubuntu 10.04 LTS 32 bitars version och fick först inte bankid att fungera heller. Det gick bra att installera den men inga sidor som ville köra bankid kände av att Nexus var installerat.

2. Följde instruktionerna på http://wiki.linuxportalen.se/index.php/BankID som beskriver installation av NSPLUGINWRAPPER som krävs för att 64bitars Ubuntu skall kunna köra bankid.
3. Startade om webläsaren. Voila....sen hittar t.ex. försäkringkassan Nexus och drar igång programmet så man kan välja sitt bankid.

Fattar inte varför denna manöver som egentligen är för 64bitars ubuntu också skall behövas i en 32 bitars ubuntu.

Och jag kör inte Suns Java utan den som default installeras när man väljer att installera Java stöd i 10.04. Dvs den fria javan. Den som installeras när man väljer att installera ubuntu-restricted-extras i 10.04.

Tack! Det funkar utmärkt med min 10.04 LTS 32 bitars version. Jag kan inte som du förstå varför en 64bitars ubuntu manöver är nödvändig. Det kanske någon intresserad användare löser.

/PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Ulsak skrev:Nu vet jag inte om vi inte ska lugna ner oss lite.
I stället så berättar vi lite om vad vi fick att fungera och varför:

Förutsättningar:
Jag har swedbank. Jag använder Ubuntu Karmic 64 bits Jag kör senaste Sun Java.

Jag installerade Linux versionen av Nexus Security. - Fick inget att funka

Jag installerade FriBid - det gick halvvägs med nåt var fel. ( googla och läsa på dokumentation, ringde även swedbanks tel support nexus. måttlig med hjälp därifrån, kunde lika gärna ringt mitt barnbarn [hade i allafall varit roligare] )

Aha, jag måste avinstallera Nexus och ominstallera densamma.

Och allt funkar nu.
Japp, efter uppdatering till Lucid Lynx. Det funkar bra, kollade mitt skattebesked.. ( cash tillbaka ;D ) no problemo.
Bästa versionen av Ubuntu hittills..
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

pcteknikern skrev: 2. Följde instruktionerna på http://wiki.linuxportalen.se/index.php/BankID som beskriver installation av NSPLUGINWRAPPER som krävs för att 64bitars Ubuntu skall kunna köra bankid.
Tack pcteknikern för tipset om instruktionerna på LinuxWiki.se. Efter att ha tillämpat lösningen för 64-bitars system så verkar Nexus Personal fungera utmärkt för mig i Lucid Lynx Beta2 64-bit. Jag har tagit ut nytt BankID från Swedbank och gjort lyckade test mot både test.bankid.com och Skatteverket.

Några kommentarer:

1. FriBID är ett lovansvärt projekt, men det är ej färdigt och jag kan inte se att utvecklarna påstår något annat. Min åsikt är att den största bristen är att det inte går att hämta ut nya BankID, d.v.s. i dagsläget måste man använda Nexus Personal för att komma igång. Pink Panther gjorde helt rätt i att skapa denna tråd i kategorin "Experimentverkstad".

2. Det tidigare beroendet till Sun Java verkar inte längre vara aktuellt och det förekommer inte längre någon kontroll av java som första steg i installationsinstruktionen för Nexus Personal. Därmed bör alla diskussioner om IcedTea och Sun Java vara onödiga i det här sammanhanget.

3. Som jag ser det så det största problemet med Nexus Personal inte att det är proprietärt utan att stödet för Linux är opålitligt. Jag har tidigare i 32-bit Ubuntu 9.04 och 9.10 fått det att fungera utan problem och genom att följa installationsinstruktionerna rakt av, men nu senast i ett 64-bitars system så behövdes en extra handpåläggning.

4. Till sist så tycker jag att man i dagsläget inte skall råda nya användare till att pröva FriBID. Mitt skäl är inte eventuella risker med FriBID, utan att det helt enkelt är alltför krångligt att först installera Nexus Personal för att ta ut ett nytt BankID (alternativt exportera från Windows-miljö) och sedan inaktivera Nexus Personal och aktivera FriBID. Men om rutinerade användare hjälper till så kanske det finns ett fullt funktionellt FriBID inom en snar framtid :)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Jag helt enig med mghg om att det inte finns någon anledning att råda någon att använda FriBid "Till sist så tycker jag att man i dagsläget inte skall råda nya användare till att pröva FriBID". Efter pcteknikern:s lösning för "Ubuntu 10.04 LTS 32 bitars version" är alltid "bankid.com och nexus personal" lösning, det rätta valet för alla användare.

/PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Pink Panther skrev:Jag helt enig med mghg om att det inte finns någon anledning att råda någon att använda FriBid "Till sist så tycker jag att man i dagsläget inte skall råda nya användare till att pröva FriBID". Efter pcteknikern:s lösning för "Ubuntu 10.04 LTS 32 bitars version" är alltid "bankid.com och nexus personal" lösning, det rätta valet för alla användare.

/PP
Jag anser att inte att det finns någon anledning att vara så kategorisk. För mig innebar FriBID att jag faktiskt fick igång mitt bankid.
Men visst, tråden som sådan ligger rätt.
Användarvisningsbild
mghg

Inlägg av mghg »

Ulsak skrev: Jag anser att inte att det finns någon anledning att vara så kategorisk. För mig innebar FriBID att jag faktiskt fick igång mitt bankid.
Mitt inlägg är inte ett kategoriskt ställningstagande för all framtid. Det är Pink Panther som påstår att ett visst alternativ alltid är det rätta valet för alla användare.

FriBID är helt klart ett lovansvärt projekt. Min åsikt om råd till nya användare grundar sig på att FriBID i dagsläget inte är färdigt och att man måste nyttja proprietär programvara för att hämta/exportera ett BankID. Jag tycker att jag uttryckte det ganska tydligt i mitt inlägg. Med tanke på att Nexus Personal har så opålitligt stöd för Linux så är jag inte förvånad att FriBID redan nu kan vara rätta lösningen, vilket det varit för Ulsak.
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Sicken j*vla bank man har... Test.banid.com säger att jag har senaste versionen, Handelsbanken som jag har säger att jag INTE har något installerat...
Så jag tog och drog iväg ett vackert mail till deras tekniker nu :D

Ska försöka få det att fungera med sladd + dosa nu så jag återkommer ;D

Edit: Systemkrav för Linux
För närvarande stöds Ubuntu version 8.04.
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
cain

Inlägg av cain »

Är det någon som fått BankID att fungera med dosa mot Handelsbanken? Jag har det inte. Nexus startar och jag knappar in min kod på dosan sedan händer absolut inget mer, Nexus och Firefox hänger.
pcteknikern

Inlägg av pcteknikern »

Ville bara upplysa om följande:

Såg att de har uppdaterat sidan på install.bankid.com

Nu finns även en extra kommandorad man skall skriva om man har Ubuntu 10.04

Den har inte funnits där innan vad jag har sett.

Jag testade det på en helt nyinstallerad Ubuntu 10.04 LTS 32 bitars med den fria Javan och det fungerade.
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

I Ubuntu 10.04 och Firefox 3.6 måste du även skriva följande kommando för att skapa en länk till programvaran i rätt katalog:
sudo ln -s /usr/local/lib/personal/libplugins.so /usr/lib/mozilla/plugins
Detta är nytt :D
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
cain

Inlägg av cain »

Nja, det har ju sedan tidigare funnits ett tips på http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal som visar hur man måste kopiera libplugns.so till /usr/lib/mozilla/plugins,
och det väl samma som att skapa en länk.
cain

Inlägg av cain »

Fick följande svar från Handelsbanken:
Hej!
Den allra senaste versionen 10.04 fungerar för närvarande inte. Kortläsare utan sladd behöver inte någon speciell programvara installerad för användning så det ska fungera även på 10.04.
www.handelsbanken.se/hjalpwww.handelsbanken.se/help
Användarvisningsbild
maxim.
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av maxim. »

pcteknikern skrev:Hej!

Grymt. Tack! Funka för mig också :) . Nyinstallerad 10.04 32bit med OpenJDK.
Karlstrovy

Inlägg av Karlstrovy »

Tjena

Jag får inte det här att fungera. Jag kör Ubuntu remix på 10.04. Jag har försökt med flera saker men inget verkar funka. När jag försöker testa Nexus på install.bankid.com så när Bankid ska kontrolleras så står får man ju en snurrande ikon. Ikonen slutar aldrig att snurra och inget händer. Jag har installerat Suns java via den länk som kommer med Remixen. OpenJDk är också installerat. Kan detta ha något med saken att göra? I flera äldre installationer så säger man att man kräver Sun:s java men det verkar inte vara så längre om man läser den här tråden. Flera har ju lyckats med openJdk. Kan förhållandet att jag har båda installerade spela in? Har någon möjligen något tips.

Mvh
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Karlstrovy skrev:Tjena

Jag får inte det här att fungera. Jag kör Ubuntu remix på 10.04. Jag har försökt med flera saker men inget verkar funka. När jag försöker testa Nexus på install.bankid.com så när Bankid ska kontrolleras så står får man ju en snurrande ikon. Ikonen slutar aldrig att snurra och inget händer. Jag har installerat Suns java via den länk som kommer med Remixen. OpenJDk är också installerat. Kan detta ha något med saken att göra? I flera äldre installationer så säger man att man kräver Sun:s java men det verkar inte vara så längre om man läser den här tråden. Flera har ju lyckats med openJdk. Kan förhållandet att jag har båda installerade spela in? Har någon möjligen något tips.

Mvh
Välkommen till Ubuntu-se.org, det offentligt godkända forumet för Ubuntu i Sverige.

"Suns java via den länk som kommer med Remixen"

Avinstallera Suns java och följ instruktionerna i den här tråden. Jag förstår dig, det är lite dåligt att de ansvariga för Ubuntu.se remixen inte informera om att Suns java inte är nödvändigt. Det räcker med den fria javan du förmodligen har i Ubuntu remix på 10.04. Följ instruktionerna på BankID:s hemsida, glöm inte den "Nu finns även en extra kommandorad man skall skriva om man har Ubuntu 10.04"

/PP
Linux Mint 18 Sarah
Karlstrovy

Inlägg av Karlstrovy »

Hej PP

Tack för assistans. Jag gjorde som du sa och avinstallerade Sun. precis som du säger så har jag OpenJDK installerat. Men efter att ha avinstallerat Sun ville Firefox inte köra applets överhuvudtaget. Saknade javaplugin. Hittade icedtea javaplugin i programförrådet och installerade den. Var det rätt? Då ville Firefox kännas vid applets igen - men tyvärr var resultatet med bankid detsamma - en konstant snurrande ikon.

K
Skriv svar

Återgå till "Internet"