3G mobilt bredband med TRE?[LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
ScrotzaN
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

3G mobilt bredband med TRE?[LÖST]

Inlägg av ScrotzaN »

Tjo!

Nu är det såhär att min bror har precis installerat Ubuntu och han har Mobilt Bredband med Tre (abonnemang).
Dongeln han har är en sån där vanlig rund oval sak som man ser i reklamen hela tiden.
Nu är det så att han är 20mil bort så jag kan inte hjälpa honom på plats så då tänkte jag om någon här har samma abonnemang o vet vad man ska behöva göra och skriva in för inställningar för att det ska fungera?

PIN kod verkar han ha skrivit in osv men han säger att han får bara connection disconnected eller något sådant?

Tack på förhand:)
Senast redigerad av 2 ScrotzaN, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: 3G mobilt bredbanad med TRE?

Inlägg av micke_nordin »

Det finns flera aktiva trådar om detta på forumet redan, det verkar för tillfället vara problem med just pinkoden. Säg åt din bror att stoppa in simkortet i en mobiltelefon och ta bort pinkoden, sedan borde det funka. Kör han 8.10 eller 8.04 föresten?

/Micke
ScrotzaN
Kontakt:

Inlägg av ScrotzaN »

8.10 kör han. aha, så det är pinkoden som ställer till det. Ska be han testa det. Tack så mycket för hjälpen:)
Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Calmeida »

Ja, knappa ur koden i en telefon, starta Ubuntu 8.10, stoppa i donglen, vänta på att nätverkshanteraren säger "Ny enhet för mobilt bredband upptäcktes" uppe i högra hörnet (Om han inte flyttat notifieringsfältet), välj "Configure" i den ruta som visar att den hittat en ny enhet. Ställ in i enlighet med de 3-val som finns (Abonnemang eller betalkort tror jag), och sedan när inställningen är gjord trycker han på nätverkshanteraren igen och väljer "3-abonnemang", eller vad han nu valt att kalla anslutningen för.

Fungerar sanslöst mycket smidigare än lösningen i Windows med både att hitta donglen och att ansluta.

Behöver han visuell guide så har Bossieman en rätt långt ner på http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/
ScrotzaN
Kontakt:

Inlägg av ScrotzaN »

aha! kollade guiden och där ser det ju löjligt enkelt ut.

Dock så fick min bror inte upp någon ruta om att den hittat enheten, men det kan väl vara för att han hade den ansluten under installationen av datorn redan tror jag. Kan man se någonstans att den hittat och installerat modemet?

Sen var det ju det här problemet med PIN-koden också?
Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Calmeida »

Nu är jag ingen riktig datanörd, utan bara en användare... ;D .... men ja, rent spontant tror jag att det är bättre att stoppa i donglen efter att Ubuntu är fullstartat. Så har i alla fall jag gjort varje gång.

Enklaste sättet att ta bort pinkoden är att stoppa SIM-kortet i en telefon, knappa in koden för att komma in på den, sedan via säkerhetsinställningarna i telefonen (Det ser olika ut i olika telefoner...) stänga av PIN-kodskontrollen då man startar med sim-kortet i. Sedan stoppar man tillbaka det i 3G-donglen.

Han har Huawei 220 va? Har för mig att 3 inte har andra 3G-donglar, men jag kan missminna mig. Jag kan bara tala för hur jag löst det med Huawei 220, för någon annan hårdvara har jag inte provat med.
ScrotzaN
Kontakt:

Inlägg av ScrotzaN »

Alright alright!

aja, det borde väl inte spela någon roll egentligen om den sitter i under uppstarten eller ej antar jag. Misstänker att det förmodligen är pinkoden som är problemet och det har jag bett honom ta bort redan så vi får väl se om det löser problemet:)

Tack för all hjälp iallafall, skriver väl igen om det skiter sig:)
ipix
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av ipix »

Kolla så att du ansluter mot rätt anslutningspunkt

saxat ur tres hjälp

"1. Om det står data.tre.se skriver du
istället in bredband.tre.se.
2. Om det står bredband.tre.se skriver du
istället in data.tre.se."
ScrotzaN
Kontakt:

Inlägg av ScrotzaN »

Vadå så anslutningspunkten är alltid fel eller vadå?

På hans står det bredband iallafall, borde inte det vara rätt?
ipix

Inlägg av ipix »

När jag installerade tres bredband i min win burk så fick jag ändra från bredband till data
det vrekar som om de har olika anslutningspunkt beoende på abb eller modem?

när ja testade i ubuntu så fanns inte tre som alternativ men jag ser att det kommit med nu :)
men testa att byta till data.tre.se så borde det fungera
ScrotzaN
Kontakt:

Re: 3G mobilt bredbanad med TRE?[LÖST]

Inlägg av ScrotzaN »

Nu har brorsan testat. Han tog bort pinkoden och då fungerade det klockrent. Han behövde alltså inte ändra några inställningar alls utan BARA ta bort pinkoden på simkortet.
Användarvisningsbild
Idéalist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: 3G mobilt bredband med TRE?[LÖST]

Inlägg av Idéalist »

Har testat på köksdatorn, fungerade direkt!!! ;D
Nu väntar jag "bara" på att Ubuntu-eee skall komma med 8.10, det var ju därför jag skaffade Tre's mobilabonnemang.
Plus att någon i översättarteamet skall ändra "abbonemang" till "abonnemang" ;-)

P.S. Jag förhandlade till mig 199:-/mån, gratis modem, gratis entréavgift och gratis månadskostnad i 6 månader, 18 månadres bindning, fri trafik. Tror inte någon annan operatör överträffar det. D.S.
steelbeat

Inlägg av steelbeat »

Jag har gjort samma tagit bort pin koden jag har nodemet Huawei E122 och jag får de ej att funka skapar ny anslutning väljer mobile och sedan tre skriver inte in någon pin kod kommer inte upp något
steelbeat

Inlägg av steelbeat »

En fråga funkar perfekt men varje gång jag startar upp datorn ligger tre ikonen på skrivbordet den försvinner aldrig hur gör jag?
Användarvisningsbild
Idéalist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Idéalist »

Det bror väl på att när du stoppar i modemet så monterar Ubuntu ROM-minnet som en CD-enhet och lägger upp en länk på skrivbordet. Kan man förhindra det?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"