Ubuntu complete remix 10.04 släppt!
Re: Ubuntu complete remix 10.04 släppt!
Nej, givetvist inte och för både den svenska samt den övriga världen så är ju Linux Mint det enligt mig bästa alternativet om man söker en helt stabil remix.
-
Den internationella remixversionen verkar vara omtyckt i alla fall hitills!
Om vi nu ska gå åt det hållet vill säga!

Om vi nu ska gå åt det hållet vill säga!

- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ja! Det här med Mint spåret gillar jag. Jag föreslår faktiskt "DebEX-Mint 9 LiveDVD" http://linux.exton.net/node/477 som nyligen blev klar. Dels för att Exton gör en fantastisk insats för spridandet av Linux i Sverige och att allt är på svenska med bra instruktioner. Källa: Exton, "Allt autokonfigureras allt under uppstarten av DebEX-Mint/Linux Mint från skivan. Det gäller även din anslutna skrivare. Dessutom finns alla nödvändiga codecs med. D v s du kan spela upp alla tänkbara mediafiler i VLC, GNOME MPlayer, Totem och Rhythmbox".
De användare som har haft invändningar i mot förfarandet med root-lösenordet. De kan nu andas ut. Det finns det numera en bra instruktion, hur man ändrar lösen.
Utdrag från Exton:s instruktioner, ( källa: http://linux.exton.net/node/477 ).
"Ändring av roots lösenord"
"Du som installerar DebEX-Mint till hårddisk bör genast (av säkerhetsskäl) själv ändra roots lösenord. Detta, eftersom du under installationen inte blir tillfrågad om något rootlösenord.(Mint/Ubuntu-original använder inget sådant). Rootlösenordet ändras genom att du kör kommandot sudo passwd root. Du som är riktigt försiktig av dig kan ändra rootlösenordet även under körning från skiva".
/PP
De användare som har haft invändningar i mot förfarandet med root-lösenordet. De kan nu andas ut. Det finns det numera en bra instruktion, hur man ändrar lösen.
Utdrag från Exton:s instruktioner, ( källa: http://linux.exton.net/node/477 ).
"Ändring av roots lösenord"
"Du som installerar DebEX-Mint till hårddisk bör genast (av säkerhetsskäl) själv ändra roots lösenord. Detta, eftersom du under installationen inte blir tillfrågad om något rootlösenord.(Mint/Ubuntu-original använder inget sådant). Rootlösenordet ändras genom att du kör kommandot sudo passwd root. Du som är riktigt försiktig av dig kan ändra rootlösenordet även under körning från skiva".
/PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
härligt att se att det finns så många men för den nya och genomsnittliga användaren förvirrande alternativ.
Jag måste insistera att Ubuntu.se's remixer är fullt tillräckliga alternativ för våra nya medlemmar. Och även bättre än du hittills kommit pga av en nära och fullständig support man får på plats, på svenska och omedelbart.

Jag måste insistera att Ubuntu.se's remixer är fullt tillräckliga alternativ för våra nya medlemmar. Och även bättre än du hittills kommit pga av en nära och fullständig support man får på plats, på svenska och omedelbart.
- Pink Panther
Ger inte Exton en nära och fullständig support på svenska?Ulsak skrev:härligt att se att det finns så många men för den nya och genomsnittliga användaren förvirrande alternativ.![]()

/PP
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag ligger i samma linje som Plun uttryckte i en annan tråd, den bästa 'remixen' sett till den typen av funktionalitet är LinuxMint då alla andra är väääldigt bloatade... Att skivan är på 1.9Gb säger väl en del...
Det dom flesta vill ha igång är Flash och mp3, divx o.s.v. vilket man i Ubuntu löser genom att installera paketet Ubuntu-Restricted-Extras. Det är gjort i Mint. Sedan påminner Mint's layout mer om Windows med SLED-menyn nere i vänsterhörnet o.s.v... En väldigt trevlig nybörjardist.
Jag har ju hoppat mellan Ubuntu och LinuxMint under åren men från 9.10 och nu med 10.04 har del blivit Ubuntu. Jag föredrar att slänga in det som behövs i Ubuntu än att behöva rensa ut & ändra det jag inte vill ha i Mint...

Det dom flesta vill ha igång är Flash och mp3, divx o.s.v. vilket man i Ubuntu löser genom att installera paketet Ubuntu-Restricted-Extras. Det är gjort i Mint. Sedan påminner Mint's layout mer om Windows med SLED-menyn nere i vänsterhörnet o.s.v... En väldigt trevlig nybörjardist.
Jag har ju hoppat mellan Ubuntu och LinuxMint under åren men från 9.10 och nu med 10.04 har del blivit Ubuntu. Jag föredrar att slänga in det som behövs i Ubuntu än att behöva rensa ut & ändra det jag inte vill ha i Mint...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Ulsak
jag är en av extons största fans, men med all respekt. det finns en större och mer organiserat supportteam på ubuntu.se. det vet du.Ger inte Exton en nära och fullständig support på svenska?
Verkar intressant, har du testat den själv?Harlekin33 skrev:Ubuntu Complete Remix 10.04 Live DVD has been released (Friday 7th May 2010)! As expected, all packages have been updated to the latest as of the day of release, and comes with Adobe Flash, Java, Mp3 support, Firefox 3.6, OpenOffice 3.2 Suite, Gimp, Pidgin, programmer IDE's and editors with syntax highlighting, a collection of games, and a lot more applications as you would expect with a 1.9 GB 'complete remix
http://www.ubuntucomplete.co.uk/
Packagelist:
http://www.ubuntucomplete.co.uk/node/3
Jag spelar gärna spel ibland...
Kan vara kul att se vilka spel de skickar med på DVD-en.
Angående exton...Ulsak skrev:jag är en av extons största fans, men med all respekt. det finns en större och mer organiserat supportteam på ubuntu.se. det vet du.Ger inte Exton en nära och fullständig support på svenska?
Han gör naturligtvis ett bra jobb med alla sina remixer av diverse distar.
Jag använde själv en av hans Live-CD (enbart som en Live-CD

Men vad jag vet så är det väl knappast någon GNU/Linux-veteran som rekommenderar att installera någon av hans remixer på hårddisken.
-
Jag gillar Coca-Cola och inte Pepsi.Verkar intressant, har du testat den själv?
Jag gillar Dallas men inte Falcon Crest eller Dynastin.
Jag gillar Lewisjeans men inte andra märken...

- Pink Panther
Nu får du väl ändå ge dig Rune. Ser du inte det orimliga i vad du skriver. Vad har du för belägg för ditt påstående om att Exton:s remixer inte är lämpliga för en installation till hårddisken. Du skriver med andra ord att Ubuntu.se remix inte häller är lämplig att installera på en hårddisk. Annars är du definitivt ute på hal is.Rune.K skrev:Angående exton...Ulsak skrev:jag är en av extons största fans, men med all respekt. det finns en större och mer organiserat supportteam på ubuntu.se. det vet du.Ger inte Exton en nära och fullständig support på svenska?
Jag använde själv en av hans Live-CD (enbart som en Live-CD) för ca 5-6 år sedan.
Men vad jag vet så är det väl knappast någon GNU/Linux-veteran som rekommenderar att installera någon av hans remixer på hårddisken.
/PP
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
-
Håller med!Nu får du väl ändå ge dig Rune. Ser du inte det orimliga i vad du skriver. Vad har du för belägg för ditt påstående om att Exton:s remixer inte är lämpliga för en installation till hårddisken. Du skriver med andra ord att Ubuntu.se remix inte häller är lämplig att installera på en hårddisk.
- Ulsak
det känns lite som om ämnet är uttömt, eftersom tonläget blivit gällare i denna tråd. kan vi återgå till Topic eller ska vi låsa tråden och fokusera på annat?
@ PPPink Panther skrev:Nu får du väl ändå ge dig Rune. Ser du inte det orimliga i vad du skriver. Vad har du för belägg för ditt påstående om att Exton:s remixer inte är lämpliga för en installation till hårddisken. Du skriver med andra ord att Ubuntu.se remix inte häller är lämplig att installera på en hårddisk. Annars är du definitivt ute på hal is.Rune.K skrev:Angående exton...Ulsak skrev:jag är en av extons största fans, men med all respekt. det finns en större och mer organiserat supportteam på ubuntu.se. det vet du.Ger inte Exton en nära och fullständig support på svenska?
Jag använde själv en av hans Live-CD (enbart som en Live-CD) för ca 5-6 år sedan.
/PP
Men kolla runt lite på andra Linuxforum om exton.
Det finns faktiskt fler Linuxforum än enbart ubuntu-se.org och ubuntu.se
Ubuntu.se's remix har jag inte skrivit ett ord om, inte ens "med andra ord".

För att vända på frågan.
Du rekommenderar alltså man ska installera någon av exton's remixer på sin hårddisk?
Isåfall bör du helst visa upp någon form av belägg för det.

-
- Pink Panther
"Du rekommenderar alltså man ska installera någon av exton's remixer på sin hårddisk?"
Ja! Varför inte. Så länge det inte finns några bevis på att det är något fel på Extons remixer eller varför inte Ubuntu.se remix så rekommendera jag båda alternativen. Inget av nämnda alternativ är bättre eller sämre än den andra alternativet.
Ingen har lyckats med att plocka fram några konkreta bevis eller hållbara belägg för att Extons remixer är skadliga för någon användare. Mest tomt prat utan hållbara argument.
/PP
Ja! Varför inte. Så länge det inte finns några bevis på att det är något fel på Extons remixer eller varför inte Ubuntu.se remix så rekommendera jag båda alternativen. Inget av nämnda alternativ är bättre eller sämre än den andra alternativet.
Ingen har lyckats med att plocka fram några konkreta bevis eller hållbara belägg för att Extons remixer är skadliga för någon användare. Mest tomt prat utan hållbara argument.
/PP
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- Ulsak
Det ingen som påstått att det är skadligt att installera vare sig det ena eller det andra. Men vi vet mindre om extons remixer, ubuntu complete remix 10.04 än vi vet om en standardinstallation och Ubuntu.se's remix.
Därmed finns också en bredare kunskaps- och supportbas kring de senare alternativen som ger stabilare grund för att kunna hjälpa de användare som föredrar dessa. Och det är framförallt Canonicals understödda och gemenskapsstödda alternativen vi har ett huvuduppdrag att att främja och ge support för.
Det är det som jag vill vara tydlig om.
Därmed finns också en bredare kunskaps- och supportbas kring de senare alternativen som ger stabilare grund för att kunna hjälpa de användare som föredrar dessa. Och det är framförallt Canonicals understödda och gemenskapsstödda alternativen vi har ett huvuduppdrag att att främja och ge support för.
Det är det som jag vill vara tydlig om.
- Katt
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Det verkar som om trådens "syfte" att informera om en remix har framgått. Dessutom börjar det bli en hel del tjaffsande (som vi sett innan) och det verkar inte som tråden kommer leda någon mer vart.
Låser därför.
mvh.Katten
Låser därför.
mvh.Katten
Det är inte lätt när det är svårt!