Raka rader på skrivbordet
Raka rader på skrivbordet
Jag tycker det blir lite rörigt när ikonerna är olika stora, då sprids allt ut huller om buller på skrivbordet. Kan man ställa in så alla ikoner har samma storlek? (så det blir ungefär som "Rada upp ikoner automatiskt" i Windows)
Re: Raka rader på skrivbordet
Övre menyn Platser/Hemmapp/Redigera/Inställningar/Standardalternativ för Ikonvyn/Standardzoomnivå t.ex ändra till 66%
Högerklick på skärmen Städa upp efter namn och Behåll justerat kan du också testa sedan. Ev. redigera namnet på startaren.
Om stora skillnader på iconstorleken kan du högerklicka på den som aviker storleksmässigt och välja egenskaper. Därefter klickar du på iconen i fönstret som öppnas, och letar upp mappen för programmet. Där kan det finnas lite olika storlekar på iconer att välja.
Default icon mapp kan vara /usr/share/icons/ eller /etc/share/icons/ lite olika beroende på vilken ubuntu distro du kör.
Vill du flytta någon icon från skrivbord till Panel eller tvärtom, så är det bara att dra och släppa den på valfritt ställe.
Edit: En annan väg öppna gconf (Alt + F2, skriv "gconf-editor") inställningarna är under apps->nautilus->icon view->thumbnail_size
Högerklick på skärmen Städa upp efter namn och Behåll justerat kan du också testa sedan. Ev. redigera namnet på startaren.
Om stora skillnader på iconstorleken kan du högerklicka på den som aviker storleksmässigt och välja egenskaper. Därefter klickar du på iconen i fönstret som öppnas, och letar upp mappen för programmet. Där kan det finnas lite olika storlekar på iconer att välja.
Default icon mapp kan vara /usr/share/icons/ eller /etc/share/icons/ lite olika beroende på vilken ubuntu distro du kör.
Vill du flytta någon icon från skrivbord till Panel eller tvärtom, så är det bara att dra och släppa den på valfritt ställe.
Edit: En annan väg öppna gconf (Alt + F2, skriv "gconf-editor") inställningarna är under apps->nautilus->icon view->thumbnail_size
Senast redigerad av 1 gruble, redigerad totalt 8 gånger.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Att ändra zoomnivån hjälpte inte mycket - det ändrar ju storlek på alla ikoner, inte bara de som är för stora. Behåll justerat har jag redan på skrivbordet. Jag vet att det går att ändra storleken manuellt men jag vill att det ska gå med automatik, att skrivbordet hanteras precis som alla andra mappar i Nautilus där alla ikoner objekt får samma utrymme
- fd.svensson
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag tar bort mig från den här sajten
Senast redigerad av 1 fd.svensson, redigerad totalt 30 gånger.

- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Jag förstår vad du menar, lägger jag ut tex en bild eller en pdf så blir den större än övriga filer vilket blir jobbigt! MEN, ju fler filer du har på skrivbordet desto segare blir datorn... Detta har man fått uppleva med Windows och det hänger kvar än till Ubuntu världenm!rage skrev:Jag tycker det blir lite rörigt när ikonerna är olika stora, då sprids allt ut huller om buller på skrivbordet. Kan man ställa in så alla ikoner har samma storlek? (så det blir ungefär som "Rada upp ikoner automatiskt" i Windows)

Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
En bildikon på skrivbordet kan minimeras via högerklick och funktionen Sträck ut ikon. Sedan drar man ner dom till default ikonstorlek genom att dra in hörnet. Men bildikoner är vanligtvis större även i nautilus, åtminstonde för mej.
För automatik så antar jag att man behöver ett script för detta.
För automatik så antar jag att man behöver ett script för detta.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review