Tangentbord svarar inte

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
wombawomba
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Tangentbord svarar inte

Inlägg av wombawomba »

Jag körde Ubuntu karamic koala igår och då funkade tangentbordet, igår kväll så uppdaterade jag till Lucid Lynx och nu funkar inte tangentbordet.

Jag upptaderade i Uppdateringshanterare, jag kollade först att det inte fanns någon annan uppdatering att uppdatera till.
Jag hade inga nya paket installerade på ubuntu, då jag om installerade den förra veckan. Har inga plugin eller så till firefox ens på den.

Jag har testat att byta från P2P anslutning för tangentbordet till USB anslutning funkar inte då heller.
musen fungerar.

Men hur mkt jag än trycker på tangetbordet så händer inget i Ubuntu, men presis när jag startar datorn så är jag i boot menyn och där funkar Tangentbordet men sen när Ubuntu laddat klart så slutar det att fungerar.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Tangentbord svarar inte

Inlägg av Ulsak »

en riktig hårresande, kafkasituation. ungefär som att man inte får igång en terminal.
Jag har inga riktiga mirakelmediciner men..
Jag uppfattade som att du kollat att byta usb-portar med mus - tg-bord och det fortfarande är tg-bordet som inte svarar?

Hur är allt om du kör med live-skiva ( prova ubuntu utan att installera)?
wombawomba

Inlägg av wombawomba »

live cd för karamic koala går som smort, men har inte hunnit testa med luncid lynx.
Men dock så ska jag kanske tillägga att förra veckan så skulle jag upptatera gjorde presis som denna gång, fast då vart det musen som inte funkade...

Bytte plats på tangentbordet och musen men till andra portar, dock så har t-b börjat funka nu men musen slutat.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

oki, det kan vara nåt vajsing med USB-portarna..
wombawomba

Inlägg av wombawomba »

Kanske, tror det är som att den bara klarar av att ha en sak inne åt gången...

Har t-bordet i den porten där den funkade för några minuter sen men musen funkade inte, jag bytte plats på musen och startade om datorn, musen började funka medans T-bordet slutade funka.

Men det är ju det att igår på Karametic koala så funkade allt perfekto...
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Men det är ju det att igår på Karametic koala så funkade allt perfekto...
ja, det är det som sätter myror i huvet på mig ock..
wombawomba

Inlägg av wombawomba »

efter lite meckande så har jag fått tangetbordet att funka till 1%.

När jag trycker ner en tangnt så låser sig tangetbordet på den, så om vi säger att jag trycker ner s, så är det enda jag kan skriva en massa s, när jag klickar i menyer så kommer jag till bokstaven s direkt eftersom tangetbordet skickar mig till den.

Bör tillägga, detta fenomenet har aldrig inträffat de senaste åren, varken på den datorn eller någon annan, windows som Ubuntu...

Du kanske får någon ide nu vad det kan handla om?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Har du möjlighet så prova med ett annat tangentbord.
wombawomba

Inlägg av wombawomba »

har löst t-bordets spammmande av den knappen jag tryckt ner.

Nu är det så att när jag ansluter till internet så dör tangentbordet helt, och sen om jag dic mig från internet så är t-bordet fortrfarande så dött som det bara kunde varit. Så något problem är det nog, jag är inte alls bra på ubuntu kan nästan inget så har inte någon egen ide om vad felet är eller hur det ska åtgärdas på annat sätt än att byta tilbaka till Karmic koala...
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

lurigt.. //teori knepig bussfördröjning som inte påverkar muspekare för att den inte är berörd av *-funktion slut teori//
det vi kan ytterligare gör för att felsöka är att öppna System->Inställningar->Tangentbord för att utesluta att nåt är onormalt där.
wombawomba

Inlägg av wombawomba »

av vad jag kan utläsa så ser allt bra ut där, eller är det något spec jag ska titta efter där?
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

det var om nåt reglage var i botten, fel layout eller annat. Jag trodde själv inte vi skulle hitta nåt där. Innan man gör desperat så skulle Runes idé om att prova med ett annat tangentbord vara värt att prova.
Men det lutar åt att du är inne på nåt är relaterat till lucid för jag kom att tänka på man fimpat HAL ( hardware abstraction layer) i lucid.
wombawomba

Inlägg av wombawomba »

har inte möjlighet att testa med ett annat t-bord men kan testa det på en annan data och har gjort det och där funkade det finfint.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"