uppgradering till 10.04

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Avos

Re: uppgradering till 10.04

Inlägg av Avos »

Modemet fungerar inte. Försökte kolla inställningarna, men den vägrar mig access till dem, och påstår att jag inte har priv. Kollar mitt passord och priv. Full priv. Laddar en annan uppdatering i grub av ubuntun, då funkar det. Det verkar som att jag måste ominstallera 9.10, eftersom de fel som orsakats vid uppdateringen inte går att ställa tillrätta.

Problemet är att det är så många som har ubuntun som enbart använder den som leksak, och helst vill att ubuntun ska köras från ett terminalfönster. Antagligen har de inte så många andra aktiviteter på nätet. Jag för min del har föreställt mig att även de som programmerar ubuntun borde själva vara användare av ubuntun, och ha behov av att den information man samlat skyddas från förstörelse.

Men många tycker tydligen att det är sakernas tillstånd att göra ständiga ominstallationer, vilket betyder att alla de som bara är intresserade av att vara användare av ubuntu, kommer att kasta den och använda Vindås istället om ubuntun ska bara vara en leksak.

Om nu Ubuntun ska vara lekstuga för experiment, kunde man då inte isf skapa regler även för den situationen , så att även rena användare kunda använda den ? Exempelvis:

1) Publicera en lista på vilka versioner och vilken hårdvara som är SÄKRA, och endast rekommendera uppgraderingar för den konfigurationen ?

2) Alltid rekommendera att man nyinstallerar på en parallell färdig partition om man har utrymme för den, samt att ett program skapas som kan föra över alla inställningar från sin gamla version om man fått den nya versionen att fungera.

3) Om det skapades ett fungerande backupprogram till Ubuntun skulle det inte vara helt fel. De backupprogram jag funnit har saknat val där man kan välja VAR man vill lägga backupen och vilka filsystem man kan välja, vilket ju annars gör att man isf måste ha flera olika backupprogram, ett för windows ett för ubuntu etc.
Avos

Nedgradering till 9.10

Inlägg av Avos »

Provar nu att nedgradera. Hårddisken är indelad i en tredjedel Vindås, en tredjedel Ubuntu, och en fri partition.. trodde jag. När jag kollade i gparted såg jag att där fanns 10.04 och att filsystemet var ext4, där 9.10 använder etx2. Hur 10.04 hamnat där vet jag inte, och hur den dessutom kunnat göra 9.10 nästan funktionsoduglig samtidigt.

Tänkte börja med att prova om det går att skriva över den befintliga 9.10, utan formattering. Jag lyckades inte där. Någon som kan säga om det är möjligt ?

Funderar också om det går att få tillbaka Vindås:Den finns kvar i Grub, men inget händer när man trycker på den. Har provat att trycka shift vid bootning, men inget händer.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"