Mobilt bredband HUAWEI E1750

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Mobilt bredband HUAWEI E1750

Inlägg av ubot »

KalleKola skrev:Jag kör windows för närvarande pga att inte Ubuntu funkade ihop med HUAWEI E1750 och telenors bredband. Det som är det stora kruxet för mig är att jag inte har någon fast lina att tanka ner programsnuttar och annat från. Jag måste alltså ha något som jag vet funkar innan jag drar in 10.04. Finns det ingen remix e dyl som grejar det här så man slipper tänka på det?

Tyvärr kan jag inte koda något på egen hand heller. Komplett okunnig.
Jag installerade HUAWEI E1750 med Telenor som operatör 6 maj och allt fungerade klockrent. Jag började med att installera usb-modeswitch med: sudo aptitude install usb-modeswitch, sedan pluggade jag i modemet och klickade på nätverksikonen i notifieringsfältet. Det var bara att lägga till modemet enligt guiden där. Jag valade Sverige, Telenor och klickade på Apply. Klappat och klart! Så var det för mig iaf. :)
Yakuza
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Yakuza »

Har installerat 10.04 och kan inte få igång modemet igen. Har följt guiden till punkt och pricka.
Har någon fler förslag?

Yakuza
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

På en nyinstallerad 10.04 (och med en standard-live-cd) räcker det numera med att se till så du kommer åt multiverse och universe och installerar till
usb-modeswitch (som drar med usb-modeswitch-data som beroende)
sen funkar modemet out-of-the-box med Network-manager! Välj Ny GSM-förbindelse i Network-manager menyn och fyll i uppgifterna efter att du pluggat i dongeln efter installationen.

Vilket jag till min glädje kunde meddela Telenor/Bredbandsbolaget som vi fick denna dongel av.
Men de påstår att de inte kan lägga till ubuntu under supportade system då "användarbasen är för liten och inte alla på supporten kan det systemet" ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Yakuza

Inlägg av Yakuza »

Jag tackar och bugar alatariel! Kunde inte bli lättare.
Det tog 2 min och sedan lyser modemet blått! ;D

Yakuza
KalleKola

Inlägg av KalleKola »

Kruxet är som tidigare sagt att jag inte har tillgång till någon fast lina att dra hem programsnuttar från. Det måste alltså fixas så att det går innan jag drar in ubuntu igen.
KalleKola

Inlägg av KalleKola »

Jahapp. Då har jag provat att boota ubuntu 10.04 LTS från en en LiveUSBpinne. Det gick närmast absurt bra. Och scannern som det inte gick att få att fungera i Windows 7 går utan något som helst problems.

Men tyvärr inget Telenor bredband. Så jag bootade tillbaka till windows 7 för att skriva detta.

Jag har provat med den där network managern och bockat i att jag vill köra telenor med fast prisplan. I dialogrutan som såg ut så här:

*99#

Usernamne

Password

APN internet.telenor.se

Network

PIN

skrev jag i min pinkod. Jag bockade i rutan "anslut automatiskt" Jag fick frågan om ett password och valde ett.

Men ingen kontakt med nätet när jag drog igång Firefox.

Snälla ni. Har ni inga goda råd att ge?
KalleKola

Inlägg av KalleKola »

Skulle det kunna funka om jag tar hem den där modeswitchfilen och manuellt och lägger på skrivbordet i ubuntu?

Hur kör jag den därifrån?

Jag antar att den här kodraden måste se annorlunda ut

cd Hämtningar/usb-modeswitch-1.1.0

Skulle jag kunna få hjälp med att ändra den så att jag kan köra modeswitchfilen från skrivbordet. Är det bara att följa resten av anvisningarna sedan?
frozen

Inlägg av frozen »

Kan bekräfta att det även funkar för HUAWEI E1820.

/Erik
proweda

Inlägg av proweda »

Till KalleKola.

Vet inte om det är en bärbar dator du har eller inte, om du har det så knalla med den till någon som har trådlöst nätverk och koppla upp dig och gå in på ubuntu software center (detta gör du från ubuntu).

Har du inte tillgång så får du tyvärr följa den "förträffliga" guiden från JerkerB; första inlägget på denna tråd.

Hoppas för din skull att du kan fixa en uppkoppling, tar då bara två minuter att fixa.
bearozo

Inlägg av bearozo »

Bra guide JerkerB :) Fungerar bra med Travelmate 5320 och Telia, trodde inte det fungerade först så jag var på väg att köra olyckholms guide men efter omstart
med modem i vid start så fungerade det fint (postar med det nu). Så tack för hjälpen :)
olundh

Inlägg av olundh »

Hej!

Ny här på forumet!

Jag har följt instruktionerna till punkt och pricka enligt Stefan Berges suveräna anvisningar men, Nej! Det vill sig inte.
Jag kör en Eee PC H1008 med Ubuntu Netbook Remix och 9.10 kärna.
Till det har jag ett Huawei E1750 och internetabbonnemang genom Telia.

Kan någon ge ett tips hur jag kan gå vidare?

Tnx

// O
mardev

Inlägg av mardev »

Jag har precis fått Telias 1750 att fungera på en Acer One med Ubuntu 10.04 netbook remix.
Jag fick döpa om usb_modeswitch.conf till usb_modeswitch.setup och köra usb_modeswitch manuellt "sudo usb_modeswitch" för att saker skulle börja hända, men jag är kanske klantig.
Andra "självklara" saker som man ska försäkra sig om är att kortet är laddat och aktiverat och att man fimpar ev. wi-fi anslutning innan man försöker koppla upp sig via 3G.
olundh

Inlägg av olundh »

mardev ->

Tack för hjälpen. När jag nu efter finalen på terminen, med allt vad det innebär av betygsättning m.m., fått lite´ tid till mig själv, fick jag igång allt, och jag tackar så mycket för hjälpen.

// O
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tack, Jerker, för att du visade på usb_modeswitch. Det fungerar utmärkt för mig, till skillnad från programmet modem-modeswitch. :)
JerkerB skrev:Nästa sak som behövs göras är att editera filen /etc/usb_modeswitch.conf
På den punkten har jag en invändning. Om inget annat anges, söker usb_modeswitch efter /etc/usb-modeswitch.conf (med bindestreck), inte /etc/usb_modeswitch.conf (med understrykningstecken). Åtminstone är det så i den version (1.1.0) av usb_modeswitch som jag installerade.

Kod: Markera allt

$ usb_modeswitch
Error: Could not find file /etc/usb-modeswitch.conf
Denna inte helt oviktiga detalj kan möjligen hjälpa någon mer att få det att fungera.

Tilläggas kan att dokumentationen, som visas genom kommandot man usb_modeswitch, genomgående beskriver ett program benämnt "usb-modeswitch". Även webbplatsen för usb_modeswitch innehåller fel med avseende på bindestreck och understrykningstecken. Där ökar man dessutom på förvirringen genom att blanda in versaler... Slarvigt, slarvigt! :( Som sig bör har jag framfört synpunkten till programförfattaren.

En annan iakttagelse jag gjorde är att det verkar ändras ganska friskt från en version till en annan. När man tar hjälp av en guide såsom Jerkers post ovan, är det därför viktigt att vara observant på vilken version som guiden utgår från.
matte_helena

ubuntu 10.04 modem huawei E1820 kan inte få det att fungera

Inlägg av matte_helena »

hej har köpt ett mobilt bredband hos 3 och modemet är huawei E1820.
men när jag pluggar in det i i min laptop med ubuntu 10.04 så vill den bara inte.kan nån snäll själ där ute hälpa mig...jag är en tjej som inte fattar så mycket det här med datorer så vänligen skriv förståligt.
Användarvisningsbild
alatariel

Re: ubuntu 10.04 modem huawei E1820 kan inte få det att fung

Inlägg av alatariel »

matte_helena skrev:hej har köpt ett mobilt bredband hos 3 och modemet är huawei E1820.
men när jag pluggar in det i i min laptop med ubuntu 10.04 så vill den bara inte.kan nån snäll själ där ute hälpa mig...jag är en tjej som inte fattar så mycket det här med datorer så vänligen skriv förståligt.
I menyn högst upp väljer du i tur och ordning
System - Administration - Pakethanteraren Synaptic
och skriver in ditt lösenord när du tillfrågas

När programmet Synaptic har startat,

* skriv in usb-modeswitch i rutan sök,
* klicka på sök
* högerklicka på usb-modeswitch i listan som kommer upp och välj
* markera för installation

* Klicka på knappen Verkställ och
när allt är klart kan du
* stänga synaptic igen (Arkiv - Avsluta eller bara klicka bort programmet med krysset).

Starta om datorn efter det - sedan bör ditt modem hittas!
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
matte_helena

Re: ubuntu 10.04 modem huawei E1820 kan inte få det att fung

Inlägg av matte_helena »

alatariel skrev:
matte_helena skrev:hej har köpt ett mobilt bredband hos 3 och modemet är huawei E1820.
I menyn högst upp väljer du i tur och ordning
System - Administration - Pakethanteraren Synaptic
och skriver in ditt lösenord när du tillfrågas

När programmet Synaptic har startat,

* skriv in usb-modeswitch i rutan sök,
* klicka på sök
* högerklicka på usb-modeswitch i listan som kommer upp och välj
* markera för installation

* Klicka på knappen Verkställ och
när allt är klart kan du
* stänga synaptic igen (Arkiv - Avsluta eller bara klicka bort programmet med krysset).

Starta om datorn efter det - sedan bör ditt modem hittas!

tack så jätte mycket för hjälpen,det fungera på en gång.tack tack!!
HondaHasse
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av HondaHasse »

Funkade kanon! Tackar!!
Mazui

Inlägg av Mazui »

Huawei E1750, Tele2 Mobilt bredband Large
usb-modeswitch 1.1.3-1, usb-modeswitch-data 20100707-1

dmesg|grep -e tty ger:
usb 1-3: GSM modem (1-port) converter now attached to ttyUSB0
usb 1-3: GSM modem (1-port) converter now attached to ttyUSB1
usb 1-3: GSM modem (1-port) converter now attached to ttyUSB2

Det har fungerat hyfsat bra för mig i fem veckor, men i dag när jag startade datorn vägrade den att koppla upp sig. Modemet dubbelblinkar grönt vad jag än försöker med.

Har det varit nån automatisk uppdatering som jag har missat?

Att modemet blinkar grönt verkar indikera att det inte har bytt läge från usb-minne till modem.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag har uppgraderat från 10.04 till 10.10, och noterat att usb-modeswitch har förbättrats märkbart. Ett separat paket kallat usb-modeswitch-data innehåller bland annat:
  • /lib/udev/rules.d/40-usb_modeswitch.rules
    /etc/usb_modeswitch.d/12d1:1446
Därmed behövs inte längre de filer som Jerker beskrev i det första inlägget, i varje fall inte för Huawei E1750. Om man har (eller skaffar) färska versioner av usb-modeswitch och usb-modeswitch-data, finns det en god chans även med andra USB-pinnar att det bara funkar - utan några särskilda åtgärder.
Skriv svar

Återgå till "Internet"