Problem 10.04

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
hanfot
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Problem 10.04

Inlägg av hanfot »

Hej

Jag är ny användare av ubuntu. En del av tanken med pc och internet osv är ju att man ska kunna koppla upp sig. Jag har installerat ubuntu 9.10 och 10.04 på två laptoppar och det är helt omöjligt att få det att funka utan omstarter och diverse olika ändringar, modemen är huwei e1750 och e220 och man kan ju tycka att det borde ligga högt på en priolista av saker att rätta till. Där jag installerat 10.04 när jag väl lyckats koppla upp mig så så bryts uppkopplingen så fort jag startar Brasero?.
hanfot
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Problem 10.04

Inlägg av farmfield »

hanfot skrev:Hej

Jag är ny användare av ubuntu. En del av tanken med pc och internet osv är ju att man ska kunna koppla upp sig. Jag har installerat ubuntu 9.10 och 10.04 på två laptoppar och det är helt omöjligt att få det att funka utan omstarter och diverse olika ändringar, modemen är huwei e1750 och e220 och man kan ju tycka att det borde ligga högt på en priolista av saker att rätta till. Där jag installerat 10.04 när jag väl lyckats koppla upp mig så så bryts uppkopplingen så fort jag startar Brasero?.
Problemet är modemen, inte Ubuntu - ja skall man vara ärlig är det egentligen upp till tillverkaren att få det att fungera i alla OS, men men....

problemet iaf. är att dom flesta nya modem har ju dubbel funktion, modem och minneskort, och Linux har svårt att fatta det där - vilken funktion den skall använda - så man måste ju köra in USB-modeswitch för den funktionaliteten.

Vad gäller att uppkopplingen bryts när du startar Brasero är ju riktigt udda och jag hittar inget om det någon annanstans - du är säker på att det är just Brasero som dödar uppkopplingen? (dum fråga kanske, du skriver ju att det är det, men måste dubbelkolla ändå, hehe)
hanfot

Inlägg av hanfot »

Hej igen

Jag är säker, det var en ren slump att jag märkte det men provade ett antal gånger och samtidigt som jag startade brasero så bröts uppkopplingen.
hanfot
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Bästa är att du skriver till leverantören utav ditt 3G Internet och påpekar att de inte har stöd för Ubuntu / Linux och ber dem ta fram detta ;D
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
hanfot

Inlägg av hanfot »

Det som är mest konstigt är ju att det ena modemet Huawei E220 fungerade perfekt i 9.10 så det verkar ju som det har med programmet att göra eller har dom tagit fram drivrutiner bara till den versionen, knappast. Lite slumpgenerateor kanske.
hanfot
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

hanfot skrev:Där jag installerat 10.04 när jag väl lyckats koppla upp mig så så bryts uppkopplingen så fort jag startar Brasero?.
Prova att installera GnomeBaker och se om samma sak händer när du kör den.

Brasero och GnomeBaker skannar av usb-portarna på olika sätt vilket kan vara orsaken till ditt problem.
hanfot

Inlägg av hanfot »

Det är samma sak när jag startar musikspelaren Rhythmbox
hanfot
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"