Nybörjarfrågor kring Wine

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Gadden
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Nybörjarfrågor kring Wine

Inlägg av Gadden »

Tjenis,

Är en riktig nybörjare när det kommer till Ubuntu, i mån om att få lära mig en del och testa på något nytt! Är hittills väldigt nöjd och positivt överraskad! :)

Fick börja min resa genom att försöka få igång det trådlösa modemet, vilket var lite halvlurigt när man inte var sån van användare. Men tack vare jättebra guider gick det vägen till slut ändå :)

Hur som helst...
Nu till en jätteviktig (!) fråga. Allt hänger på detta (nästan). Det är som så att jag är galen i Football Manager 2010 och är lite nyfiken på hur exakt jag får igång det tillsammans med Wine. Jag har laddat ner FM2010 och har allt i en .iso-fil, och har även installerat Wine. Men hur går jag tillväga för att installera FM2010? Och när det väl är installerat, är det bara att tuta och köra då?

Jättetacksam för svar! :)

/Emil
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor kring Wine

Inlägg av farmfield »

Tja,

Har ingen jättekoll på Wine - men kan glädja dig med att det skall fungera bra:

http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... &iId=10464 ;D

Det som står dock är, "Must add d3d9_36.dll to the library in order to work" och dessa filer får man kopiera in från Windows gissar jag.

Sen tror jag det enklaste är att mounta iso'n genom att dubbelklicka på den. Öppna den och då bör du ha en setup.exe eller ngt liknande där och dubbelklickar du på den så skall Wine-installeraren starta... Sen installerar du & den hamnar sedan under Wine's programgrupp...
Gadden

Inlägg av Gadden »

Tack för svaret! :) Men då kommer ju nästa fråga... d3d9_36.dll, vart kan jag få tag på den filen? Och library? Vart exakt Är library någonstans? :) Kan tänkas vara väldigt dumma frågor, men kommer förhoppningsvis in i det hela lite mer snart! :)

Tack!
Gadden

Inlägg av Gadden »

Och när jag dubbelklickar på .iso-filen, så öppnar jag det bara i Arkivhanteraren. Och jag antar att det ska mountas på samma sätt som i Windows, ungefär? O_o
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Gadden skrev:Tack för svaret! :) Men då kommer ju nästa fråga... d3d9_36.dll, vart kan jag få tag på den filen? Och library? Vart exakt Är library någonstans? :) Kan tänkas vara väldigt dumma frågor, men kommer förhoppningsvis in i det hela lite mer snart! :)

Tack!
Sorry, men ingen aning. :('
Gadden skrev:Och när jag dubbelklickar på .iso-filen, så öppnar jag det bara i Arkivhanteraren. Och jag antar att det ska mountas på samma sätt som i Windows, ungefär? O_o
Högerklicka och välj öppna med Arkivmonteraren. :)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

En snabb googling ger http://forums.ngemu.com/ps2-plugin-ques ... 6-dll.html

Vet inte om det löser ditt problem, men det är en början. Du kan fortsätta här och se om länkarna ger något.
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Katt »

dll filen kan laddas ner från www.dll-files.com om det nu behövs och installeras under ~/.wine/.wine/drive_c/windows/system32 (~/ står för din hemkatalog dvs /home/ditt_namn).

För att montera iso-filer så skapar du en tom katalog som du sedan monterar iso filen i. Det gör du med:

Kod: Markera allt

sudo mount -o loop fil.iso katalog
Kanske även går att montera via filhanteraren, så du kan även testa den vägen.

Därefter är det bara att öppna exe-filen med wine så startas installationen.

ps. Vissa program fungerar bra med wine andra fungerar inte alls. Bästa man kan göra är att kolla på winehq hemsida för mer info.
pps. Piratkopiering är olagligt och också inte tillåtet på forumet, eller diskussioner om ämnet, så jag tar för givet att du har original spelet.
Det är inte lätt när det är svårt!
Gadden

Inlägg av Gadden »

Tack alla för tipsen! Men Katt, jag hittar inte d3d9_36.dll på dll-files.com, utan bara d3d9.dll. Det är inte samma fil, eller?

Och hur jag än mountar, oavsett de två sätt jag fick som tips här, så får jag ett felmeddelande:

Archive: /home/gadden/.gvfs/rld-fm10.iso/setup.exe
[/home/gadden/.gvfs/rld-fm10.iso/setup.exe]
End-of-central-directory signature not found. Either this file is not
a zipfile, or it constitutes one disk of a multi-part archive. In the
latter case the central directory and zipfile comment will be found on
the last disk(s) of this archive.
zipinfo: cannot find zipfile directory in one of /home/gadden/.gvfs/rld-fm10.iso/setup.exe or
/home/gadden/.gvfs/rld-fm10.iso/setup.exe.zip, and cannot find /home/gadden/.gvfs/rld-fm10.iso/setup.exe.ZIP, period.

Kommer jag bara underfund med det här fanskapet så har jag förhoppningsvis lärt mig något efteråt :)
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Tjabba när det gäller nya spel är det oftast bäst att ha senaste wine tror senaste är 1.1.42 den har i alla fall jag men det var några dagar sedan ja pillade med spel.. i en terminal

wine --version
så ser du din version.

Angånde att installera spel med wine/mounta iso brukar jag bara montera isofilen med arkivmonterare genom att högerklicka på ison och välja alternativet sedan högerklickar jag på setup.exe och väljer alternativet öppna med wine.

EDIT:Du måste öppna den monterade isofilen genom att dubbelklicka på den så att den öppnas som en mapp och du ser filerna i den END EDIT

Detta räcker 9 gånger av 10 i något annat fall kan det vara autorun.exe eller liknande som gäller.

Alla spel fungerar inte med wine så skapa gärna en FM-tråd i spel delen utav forumet så kan du om inte annat själv kolla hur du gjorde och vilka eventuella custom settings du behövde om du glömmer av det eller någon annan FM-spelare kan ta del utav infon ..
Gadden

Inlägg av Gadden »

mrfab: Jag kör 1.1.42 :) Men när jag gör precis som du säger får jag istället upp följande meddelande:

"The file '/home/gadden/.gvfs/rld-fm10.iso/setup.exe' is not marked as executable. If this was downloaded or copied form an untrusted source, it may be dangerous to run. For more details, read about the executable bit."

Och DLL-filen, finns den verkligen inte att ladda ner någonstans? Tycker jag har sökt över halva Google snart :(
Och spelet ska fungera fint med Wine (med hjälp av DLL-filen), läste jag på WineHQ :)
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Utanför ämnet: detta är nytt i 10.04 whoppie vad onödigt att lägga in securitysettings i operativet (man vill gärna ha mer av det vista stuket......)
Nu kommer säkert någon trött ögad ubuntu admin att upplysa mig om att inte tala nedvärdande om utvecklarna igen eller hur my friend..

Well Well topic.
i en terminal

cd home
i en terminal

wine .gvfs/rld-fm10.iso/setup.exe
Gadden

Inlägg av Gadden »

Ah, ok! :o

Nu när jag testat följande kommandon i terminalen får jag upp dessa felmeddelanden istället:

"err:seh:raise_exception Exception frame is not in stack limits => unable to dispatch exception."
O_o
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Gadden skrev:Och DLL-filen, finns den verkligen inte att ladda ner någonstans? Tycker jag har sökt över halva Google snart :(
Och spelet ska fungera fint med Wine (med hjälp av DLL-filen), läste jag på WineHQ :)
Hehe, och jag hittade den direkt via Google... ;)

http://mulx.playonlinux.com/files/D3DX9 ... t_All).zip ;D
Gadden

Inlägg av Gadden »

farmfield: Oj, tack så mycket! :) Men jag hänger inte med riktigt här heller.. Laddar jag ner filen och packar upp den, så ligger där en drös .cab-filer, och även en DXSETUP.exe. Detta är ju Windows-filer, och uppenbarligen har jag problem med att öppna dem.. Försöker jag öppna med Wine, så säger den bara:

"The file '/home/gadden/Skrivbord/D3DX9_XX_dll_(32Bit_All)/Install/DXSETUP.exe' is not marked as executable. If this was downloaded or copied form an untrusted source, it may be dangerous to run. For more details, read about the executable bit."

Och försöker jag öppna den via terminalen, genom att skriva följande:

wine .gvfs/D3DX9_XX_dll_%2832Bit_All%29.zip/D3DX9_XX_dll_\(32Bit_All\)/Install/DXSETUP.exe

Så får jag istället upp det här meddelandet:

"DirectX Setup:
Unable to find dsetup.dll"

Känns som att jag kört fast totalt :/
Användarvisningsbild
Dr Phil
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Dr Phil »

Hej!

Wine kan många gånger vara lite trassligt. =)
Om du vill så kan du testa en utav de automatiserade installationerna som finns, bland annat så har PlayOnLinux en sådan.
För att installera PlayOnLinux så gör du så här:

sudo apt-get install playonlinux
Sedan monterar du ISO-filen, så som Katt skrev: (Tänk på att du måste vara i katalogen med iso-filen)

sudo mount -o loop fil.iso katalog
Sedan öppnar du PlayOnLInux (finns under Applications->Games) och följer eventuella instruktioner som kommer upp.
Sedan trycker du på "Install" och söker på Football i sökfältet, Football Manager 2010 och en patch dyker upp. Klicka på Football Manager 2010.
Sedan följer du instruktionerna.

Fungerar det inte så släng ut PlayOnLinux och glöm allt jag har sagt. :)

Utanför ämnet: En stor del utav de som skriver script till POL har inte Engelska som första språk, du kommer antagligen se en del lustiga formuleringar. :-\
Bild
Gadden

Inlägg av Gadden »

Det här fungerade avsevärt bättre! När jag installerat "PlayOnLinux" och diverse uppdateringar, så kan jag faktiskt högerklicka på EXE-filen och välja Setup. Den öppnar upp det hela, men sen är problemet att den låser sig och inte går vidare.

Någon som vet vad DET problemet beror på? :) En jäkla massa problem, men FM2010 är viktigt! :)
Användarvisningsbild
Dr Phil

Inlägg av Dr Phil »

Det fungerade alltså inte så som jag skrev? =/
Bild
Gadden

Inlägg av Gadden »

Jo, förutom att det låser sig.. :( Den står bara still i installationen i ett tillfälle där det står: "Det här kan ta ett par minuter..."
Gadden

Inlägg av Gadden »

Det som är riktigt lustigt är att jag faktiskt kan slutföra en installation av ett annat spel (Entente - World War I) utan problem. Däremot går det inte att spela sen, får felmeddelande bara.. Men FM2010 går inte ens att köra installationen eftersom den låser sig när installationsprogrammet ber mig vänta ett par minuter...

Ingen som haft det problemet tidigare?

/Emil
Användarvisningsbild
Dr Phil

Inlägg av Dr Phil »

Om du kör installationen i terminalen, vad får du för output?
(Är det mycket output kan det vara bäst att ha det i en bifogad fil)
Bild
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"