Ubuntu terminalen stängs ned direkt

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
ludwig
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Ubuntu terminalen stängs ned direkt

Inlägg av ludwig »

Hejsan.

Jag har precis tagit det stora klivet att gå till linux efter en långtids användande utav Windows. Jag installerade Ubuntu igår och allting flöt på perfekt och inte något problem märktes av. Men nu när jag precis bootat upp Ubuntu så kan jag inte komma åt Terminalen, jag försöker öppna den så stängs den ner direkt.

Någon som vet hur man kan ordna detta?
Jag har gått in i Synaptic och kollat efter trasiga paket och installerat om gnome-terminal men det fungerar fortfarande inte.

Tack på förhand
mvh
ludwig
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu terminalen stängs ned direkt

Inlägg av Ulsak »

vad svettigt! en riktig mardröm för oss gillar komma med terminalkommandon för att komma till rätta med problem.
jag har letat lite efter alternativ för grejen är att man skulle vilja veta vad det blir utmatning i terminalen när du startar gnome-terminal men det blir ju som alla förstår ett moment22. Jag funderar lite grann om inte du kunde installera t ex terminator som är ett annan terminalapplikation och prova den och helst skriva in gnome-terminal.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Starta xterm och se vad du får för output när du försöker starta gnome-terminal.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

ja, naturligtvis..dmz är bra. xterm kommer man åt via inloggningsskärmen som en session..
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"