skall man vänta med uppgradering och hur länge?
skall man vänta med uppgradering och hur länge?
Jag är inte något ess på detta med datorer.
Det verkar som om många har problem efter uppdatering.
Kanske är det så att det egentligen inte är så många eftersom naturligtvis tusentals har fått det att funka och inte klagar.
Hursomhelst man är ju alltid sugen på att få det nyaste, men kanske jag skall vänta en månad eller två?
Det verkar som om många har problem efter uppdatering.
Kanske är det så att det egentligen inte är så många eftersom naturligtvis tusentals har fått det att funka och inte klagar.
Hursomhelst man är ju alltid sugen på att få det nyaste, men kanske jag skall vänta en månad eller två?
Re: skall man vänta med uppgradering och hur länge?
Jag har kört Lucid sedan Januari och har inte haft några problem. Körde in Lucid på min laptop och HTPC för 1-2 månader sedan också, inge problem där heller. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
ja, det var nåt som buggade alldeles i slutet men det fixade sig väldigt snabbt.
Min bedömning är också att det bara är att dunka in uppdateringen rakt av.
Min bedömning är också att det bara är att dunka in uppdateringen rakt av.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Just denna uppgradering kan du installera direkt tycker jag då den knappt innehåller en enda bugg.
Dom andra uppgraderingarna till t,ex 9.04 och 9.10 däremot innehöll mycket buggar, i alla fall för mig, men denna fungerar nästan felfritt!
Bara att köra
Dom andra uppgraderingarna till t,ex 9.04 och 9.10 däremot innehöll mycket buggar, i alla fall för mig, men denna fungerar nästan felfritt!
Bara att köra

Inte vimsigare än windows.
Använder du det vanliga Ubuntu med Gnome så finns det nog ingen större anledning till att uppgadera.
Det verkar inte helt riskfritt...
Varför skulle det inte vara riskfritt?Rune.K skrev:Använder du det vanliga Ubuntu med Gnome så finns det nog ingen större anledning till att uppgadera.
- Osprey
- Kontakt:
KDE kommer inte med automatiskt...??Hund skrev:Varför skulle det inte vara riskfritt?Rune.K skrev:Använder du det vanliga Ubuntu med Gnome så finns det nog ingen större anledning till att uppgadera.

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
hahaOsprey skrev:KDE kommer inte med automatiskt...??Hund skrev:Varför skulle det inte vara riskfritt?Rune.K skrev:Använder du det vanliga Ubuntu med Gnome så finns det nog ingen större anledning till att uppgadera.

Varför vänta? Hälften av det roliga är ju att lösa eventuella problem och lära sig något nyttigt på vägen? 
Eller alla kanske inte tänker så?

Eller alla kanske inte tänker så?

Vad jag vet så har det inte hänt så mycket inom Gnome på väldigt länge.
Förhoppningsvis kommer det lite riktigt nytt till hösten iom Gnome3.
KDE har däremot utvecklats och förbättrats intensivt det senaste året...
Förhoppningsvis kommer det lite riktigt nytt till hösten iom Gnome3.
KDE har däremot utvecklats och förbättrats intensivt det senaste året...
Läser du aldrig i supportavdelningen?Hund skrev:Varför skulle det inte vara riskfritt?Rune.K skrev:Använder du det vanliga Ubuntu med Gnome så finns det nog ingen större anledning till att uppgadera.
Hade jag varit SAPFBDL (det är nog inte stavat rätt) så hade KDE varit standard i Ubuntu.Osprey skrev:...
KDE kommer inte med automatiskt...??

Jag har gjort flera allvarliga försök med Gnome, men det har alltid slutat med att jag installerat KDE efter ett par dagar.
De enda program jag saknar från Gnome är Synaptic och mahjongspelet.
Ta en titt själva på http://www.kde.org http://www.gnome.org eller ladda ner en Live-CD med KDE.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
jag förstår inte. KDE kommer ju med automatiskt i Kubuntu. Dessutom ger Canonical intensivt stöd till KDE-gemenskapen. Skulle påstå att det är en av de mest centralast bidragsgivarna dit.
- Osprey
- Kontakt:
Jamen Rune.K sa:Ulsak skrev:jag förstår inte. KDE kommer ju med automatiskt i Kubuntu. Dessutom ger Canonical intensivt stöd till KDE-gemenskapen. Skulle påstå att det är en av de mest centralast bidragsgivarna dit.
och dåå kommer inte KDE med automatiskt...Använder du det vanliga Ubuntu med Gnome så finns det nog ingen större anledning till att uppgadera.

Sedan kan jag väl för den delen inte förstå det därefter följande uttalandet:
ihop med:Rune.K skrev: Det verkar inte helt riskfritt...
Oftast är det betydligt mer riskfritt att "uppgradera" till saker som "inte utvecklas", det bör ju inte vara så mycket som är förändrat då...Rune.K skrev: Vad jag vet så har det inte hänt så mycket inom Gnome på väldigt länge.

@ Osprey
Jag jämförde fördelarna med riskerna att uppdatera till Lucid Lynx.
Att det inte är helt riskfritt att uppdatera kan man se i supportavdelningen.
Men de problemen har inte att göra med varken Gnome eller KDE, det liggger i själva Ubuntusystemet eller hur?
Som KDE-användare kan jag se en klar fördel att uppgradera trots riskerna.
Men det verkar vara mer tveksamt att fördelarna vinner över riskerna för Gnome-användarna.
Allting går naturligtvis att fixa, men man bör vara medveten om att det finns problem med att uppgradera till Lucid.
Istället för att sopa det under mattan...
Men de problemen har inte att göra med varken Gnome eller KDE, det liggger i själva Ubuntusystemet eller hur?
Men det verkar vara mer tveksamt att fördelarna vinner över riskerna för Gnome-användarna.
Allting går naturligtvis att fixa, men man bör vara medveten om att det finns problem med att uppgradera till Lucid.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Vad är det för problem du menar?Rune.K skrev:Att det inte är helt riskfritt att uppdatera kan man se i supportavdelningen.
Jag uppgraderade utan några som helst problem.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag följer kdes cykler. När nästa beta kommer in till den senaste versioner går jag upp. Då slipper jag de värsta buggarna som kan finnas när systemet är nytt. Samtidigt som jag kan köra den senaste versionen av kde. Aningen motsägelsefullt :p men strulen med kde betor tar jag...
Rent allmänt så tycker att man inte ska uppdatera bara för att det finns en ny version, om man inte har behöv av nyare versiener av programmen, kde, gnome, firefox mfl. Utan man kan ligga kvar tills att supporten för releasen tar slut. Speciellt är det så för användare som inte gillar strul och konfigurering. Rör inte ett fungerande system!
Rent allmänt så tycker att man inte ska uppdatera bara för att det finns en ny version, om man inte har behöv av nyare versiener av programmen, kde, gnome, firefox mfl. Utan man kan ligga kvar tills att supporten för releasen tar slut. Speciellt är det så för användare som inte gillar strul och konfigurering. Rör inte ett fungerande system!
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Vill man ha ett stabilt system så är det LTS-versionen man ska köra.mcNisse skrev:Rent allmänt så tycker att man inte ska uppdatera bara för att det finns en ny version, om man inte har behöv av nyare versiener av programmen, kde, gnome, firefox mfl. Utan man kan ligga kvar tills att supporten för releasen tar slut. Speciellt är det så för användare som inte gillar strul och konfigurering. Rör inte ett fungerande system!
- Osprey
- Kontakt:
Tack, nu förstår jag resonemanget.Rune.K skrev:@ Osprey

I stort sett alltså att om det om det inte innebär några större fördelar att uppgradera, så kan man lika gärna köra på det gamla och undvika riskerna. Du menade alltså att om man kör KDE så är vinsterna såpass stora så att det kan vara värt att ta riskerna, men när det gäller Gnome så kunde du inte se tillräckliga förändringar/vinster för att motivera riskerna...
Ok, jag är med!

(och måste starta om i KDE för att se vad som hänt där...