Datorkrav för 10.04

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Datorkrav för 10.04

Inlägg av BjHstad »

Jag uppgraderade till 10.04 releasekand. veckan innan den riktiga releasen.
Allt verkade fungera bra de första dagarna , men efter en tid började datorn plötsligt och abrubt att stänga av eller starta om sig. Körde inga spec. avancerade applikationer så man blev lite orolig.
Först trodde jag att min gamla burk var på väg att ge upp, sen tänkte jag att jag ska testa att återgå till 9.10.
Gjorde en liten rengjöring från damm och lite katthår i lådan, o kollade att fläktar o annat funkade, sen återinstallerade jag 9.10 och har försökt pressa datorn för att se vad som händer.. Inga avstängningar. allt flyter på som det ska.
Fläktarna går lugnare.
Kan det bero på att 10.04 har så mycket högre krav på datorns kapacitet eller kan det vara nån bug i systemet.
Jag kör på en gammal Compaq 8450Ea med 512 mb minne och 500 gig hårddisk (nyinstallerad) Den kanske inte räcker för 10.04?
Nån som har synpunkter
Användarvisningsbild
norhager

Re: Datorkrav för 10.04

Inlägg av norhager »

Ja har en compaq med 512 mb i minne och jag använder xubuntu på den och det går bra. 512 mb i minne är väl lite för både ubuntu och kubuntu så för gamla bärbara tror jag xubuntu och lbuntu fungerar bättre
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av BjHstad »

Gjorde en ominstallation av 10.04, som gick mycket snabbare o smidigare än första försöket och till min glädje, nu funkar allt perfekt. Verkar som om mitt gamla system klarar även denna version. Skönt
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

BjHstad skrev:Gjorde en ominstallation av 10.04, som gick mycket snabbare o smidigare än första försöket och till min glädje, nu funkar allt perfekt. Verkar som om mitt gamla system klarar även denna version. Skönt
Jag har aldrig provat den vanliga ubuntu på min bärbar för jag tycker att xubuntu var så bra men jag använder ubuntu på min stationära dator. Fördelen med de olika versionerna av ubuntu är att de kan passa till alla det är inget som hindra att man blandar lite från vanliga ubuntu till xubuntu, den enda versionen som jag har lite svårt för är kubuntu den passar mig inte och det är synd för den innehåller 2 av mina favoritprogram amarok och k3b och de gånger jag har installerat de i den vanliga ubuntu så följer halva kubuntu med för att de ska fungera.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

norhager skrev:
BjHstad skrev:Gjorde en ominstallation av 10.04, som gick mycket snabbare o smidigare än första försöket och till min glädje, nu funkar allt perfekt. Verkar som om mitt gamla system klarar även denna version. Skönt
Jag har aldrig provat den vanliga ubuntu på min bärbar för jag tycker att xubuntu var så bra men jag använder ubuntu på min stationära dator. Fördelen med de olika versionerna av ubuntu är att de kan passa till alla det är inget som hindra att man blandar lite från vanliga ubuntu till xubuntu, den enda versionen som jag har lite svårt för är kubuntu den passar mig inte och det är synd för den innehåller 2 av mina favoritprogram amarok och k3b och de gånger jag har installerat de i den vanliga ubuntu så följer halva kubuntu med för att de ska fungera.
Exaile är ett alternativ till Amarok. Gällande K3B finns det en hel del program som gör jobbet lika bra. Känner dock inte till något alternativ som ser ut som K3B dock. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"