Byta från Kubuntu till Ubuntu

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
ErikH
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Byta från Kubuntu till Ubuntu

Inlägg av ErikH »

Hej.

För länge sedan körde jag ett KDE-OS, OpenSuse vill jag minnas. När jag sedan bytte till Ubuntu ville jag av någon anledning behålla KDE. Vanans makt, misstänker jag. Det blev alltså Kubuntu, som sedan hängt kvar i uppgradering efter uppgradering. Nu funderar jag på att gå över till Ubuntu. Kan detta göras på enkelt sätt? Jag kör 64-bitarsvarianten. En anledning är att jag hoppas kunna bli av med vissa problem som uppstod vid uppgradering till 10.04. Firefox vill inte starta med mindre än att jag först startar 32-bitars Swiftfox. När jag sedan loggar in på min bank får jag ett meddelande att min webbläsare inte är senaste version. Flera av mina bokmärken försvann på vägen mellan Kubuntu 9.10 och 10.04.

Hälsningar
Erik
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Byta från Kubuntu till Ubuntu

Inlägg av Osprey »

Det borde räcka med att du installerar ubuntu-desktop och sedan kan du välja om du vill ha kvar kubuntu-desktop eller inte...

När du har båda installerade så kan du välja vilken du vill köra när du loggar in, om du avinstallerar kubuntu-desktop så tar den antagligen med sig en hel del program som du kanske är van vid att ha...

Själv har jag båda två, plus lubuntu-desktop installerade, valfrihet är alltid bra... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Osprey skrev:om du avinstallerar kubuntu-desktop så tar den antagligen med sig en hel del program som du kanske är van vid att ha...
Nej, det går inte att ta bort KDE, och allt som installerats, genom att avinstallera kubuntu-desktop eftersom kubuntu-desktop bara är ett metapaket som installerar andra paket. Ska man ta bort KDE efteråt får man gå in och plocka bort varje KDE-program för sig.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Jo det går alldeles utmärkt att avinstallera Kubuntu o KDE

http://www.psychocats.net/ubuntu/puregnome

Uppdaterad för Lucid
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

HakanS skrev:Nej, det går inte att ta bort KDE, och allt som installerats, genom att avinstallera kubuntu-desktop eftersom kubuntu-desktop bara är ett metapaket som installerar andra paket. Ska man ta bort KDE efteråt får man gå in och plocka bort varje KDE-program för sig.
Jag åkte på det vid något tillfälle när jag plockade bort KDE, men kommer inte ihåg om det var kubuntu-desktop eller kdm eller vad det var jag tog bort då... men lite alla möjliga kde-program åkte med iallafall...

Sedan har jag förstås som pun visar, explicit avinstallerat allt det som installeras automatiskt ihop med kubuntu-desktop eller kdm...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

pun skrev:Jo det går alldeles utmärkt att avinstallera Kubuntu o KDE

http://www.psychocats.net/ubuntu/puregnome

Uppdaterad för Lucid
nu är jag inte ute efter att mucka gräl med pun som har alldeles rätt. Men vad psychocat tillhandahåller i detta kommandorad är exakt det som HakanS anbefaller, fast man slipper göra det program för program utan man får det serverat på silverbricka i en enda kommandorad.
Det är bra att kunna hala fram psychocat ur kattkorgen ibland för den sajten är en av de mest kompententa tredjepartssajterna vi har.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"