Thunderbird: Missade foldrarna vid konvertering fr Win[LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
blatifagus
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Thunderbird: Missade foldrarna vid konvertering fr Win[LÖST]

Inlägg av blatifagus »

Jag har försökt konvertera min pst-fil från Windows Vista/Outlook till Ubuntu/Thunderbird. Tyvärr följde inte underfoldrarna och innehållet i dessa med. Så här gjorde jag:

1. Installerade Thunderbird på Windows
2. Importerade .pst-filen i Thunderbird
3. Kopierade Thunderbirds profilfolder xxxxxxx.default till en lös hårddisk
5. Gjorde slut med Bill G för gott och installerade Ubuntu 10.04 på min burk
6. Kopierade över allt innehållet i profilfoldern med innehållet från min hårddisk
7. Gick in i prefs.js och ändrade "Windowslänkarna" till Unixlänkar
8. Startade Thunderbird

Nu dyker alla mejlfoldrar som låg på översta nivån i Thunderbird på Windows upp, men alla foldrar ett steg ned saknas (och jag hade en hel del underfoldrar och mejl där).

En uppenbar men föga attraktiv lösning är ju att beställa recovery-skivor till Windows för 500 spänn, installera Windows igen, installera Outlook igen, flytta upp alla foldrar till översta nivån, och sedan ominstallera Ubuntu och köra åtgärderna ovan igen.

Någon som har ett bättre tips på vad jag kan göra?

Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 blatifagus, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Thunderbird: Missade foldrarna vid konvertering från Win

Inlägg av mcNisse »

Har du disken kvar där du lagrade mailen? Ligger de på servern? Om inte tror jag att du inte kommer att kunna få tillbaka mailen...
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag fattar faktiskt inte varför du gjorde som du gjort - jag har kopierat profilfoldern mellan OS X, Ubuntu och Windows i åratal utan omdöpta filer eller export/importer och det har alltid fungerat klockrent... Det är bara profilfoldern som behövs - det har som sagt alltid fungerat för mig...
blatifagus

Inlägg av blatifagus »

Ursäkta om jag var otydlig, det var profilfoldern jag bytte ut. Jag har ju profilfoldern kvar (jag mellanlagrade både den och defacto även .pst filen på den, insåg att jag var otydlig om det) och kan lägga in den som den är igen ioch för sig. Anledningen att jag gick in och editerade är att det står windows-sökvägar med C och backåtslash i den, men det känns inte som det är orsaken till att jag tappade understrukturen.

Krisar det kan jag ju göra en export på nytt från Windows, men det är ju en rätt omständig process...
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

blatifagus skrev:Ursäkta om jag var otydlig, det var profilfoldern jag bytte ut. Jag har ju profilfoldern kvar (jag mellanlagrade både den och defacto även .pst filen på den, insåg att jag var otydlig om det) och kan lägga in den som den är igen ioch för sig. Anledningen att jag gick in och editerade är att det står windows-sökvägar med C och backåtslash i den, men det känns inte som det är orsaken till att jag tappade understrukturen.

Krisar det kan jag ju göra en export på nytt från Windows, men det är ju en rätt omständig process...
Som sagt, jag har bara flyttat foldern, aldrig hållit på och editera filer eller nånting, och det har alltid fungerat klockrent - och detta mellan Windows/OS X/Ubuntu då alltså...
blatifagus

Inlägg av blatifagus »

Jag försökte lägga in hela foldern men det funkade inte heller. Till slut plockade jag tebax min .pst fil och tankade ner kommandot readpst. Det genererade Thunderbird-filer för alla kataloger, även underkatalogerna, som jag sedan kopierade in manuellt i profilfilen. Det funkade, iofs ligger alla direkt under mejlträdet och inte på rätt plats, men det går verkligen på en pisskvart att fixa till det, jämfört med att börja om från början med att installera om Windows.

Tack för hjälpen hursom.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Thunderbird: Missade foldrarna vid konvertering fr Win[L

Inlägg av mcNisse »

Jag var orolig ett tag att du hade sumpat en massa data. Härligt att det löste sig.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"