Två stora problem: felmeddelande vid uppstart och datorn stä

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Två stora problem: felmeddelande vid uppstart och datorn stä

Inlägg av Emka »

Hej!

Jag har FETING problem nu efter nyinstallation av 10.04, det som händer är:

1.Datorn stänger av sig, först efter tredje installationsförsöket så kunde man komma till slutet annars har den stängt av sig mitt i matchen apropå ingenting, fläkten går upp i högvarv utan dess like också, grafikkortet är fläktlöst, minns inte vad det heter men Nvidia 8600GT eller nåt liknande, har stockkylare på processorn och en ny chassifäkt 90mm. vet att detta brukar bero på värme men nätagget är bara nåt år gammalt 500woch jag har blåst rent datorn med tryckluft så inget damm finns i den. vad kan jag göra?

2. när jag äntligen lyckats installera allt så kommer det en ruta som det står:

[ 6. 5386503] nForce2_smbus 000:00:0a.1: error probing SMB1.

förstår att det har nåt med nvidiakortet att göra men har inte hittat nån lösning vid googling, har mina två problem möjligen ett sammanhängade? kastar över frågan till er genier och håller tummarna för en lösning, blir ju tvungen att sitta i windows annars och det funkar ju inte, det vet ju alla :p

Edit: efter nåra omstarter så kommer jag in i ubuntu och tänker "JAA! nu kan jag göra update/upgrade, vad händer? jo den stänger av sig... kan det hjälpa om jag sätter i ett gammalt ATI och mekkar lite? isf, vad ska jag mekka? :p
Emka

Re: Två stora problem: felmeddelande vid uppstart och datorn

Inlägg av Emka »

nu börjar jag tröttna... öppnade burken, tog ut graffekortet och "AJ som #%£"@ i ##¤%@ vad jag brände mig!"

ok men då har vi hittat källan till problemet iallafall tänkte jag o la i mitt gamla gamla ATI kort som alltid funkat bra innan, opengl kan va sisådär men man kan ju inte få allt tänkte jag och glad i hågen smaskade jag dit den o allt va frid o fröjd, gjorde en ominstall och det gick vägen, sudo reboot och allt funka bra, hämtade hem de prio-hurdetnustavas-drivisarna och skulle starta om datorn, vad händer? ja den fryser vid splash... omstart, fryser, låter den vara en stund och då stänger den av sig!

Jag börjar tröttna nu, vad ska jag göra?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Det finns många trådar om detta, lösningen hittar du enklast här: http://www.lathund.nu/2010/04/30/ordna- ... -av-lucid/
Emka

Inlägg av Emka »

Aha, är det problemet med att datorn stänger av sig också? För det senare kortet jag satte i är ju ett ATI och det skall väl inte ha sådana problem med svart skärm...? och att det blir så fruktansvärt varmt? tog på flänsarna på kortet och det var som att ta på en spisplatta...
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Emka skrev:Aha, är det problemet med att datorn stänger av sig också? För det senare kortet jag satte i är ju ett ATI och det skall väl inte ha sådana problem med svart skärm...? och att det blir så fruktansvärt varmt? tog på flänsarna på kortet och det var som att ta på en spisplatta...
Att ett kort blir överhettat kan också det ha att göra med drivrutinerna, men det behöver inte vara det - det kan ju också vara nån slags hårdvarufel... Men det känns som det hänger ihop ja...
Emka

Inlägg av Emka »

hittade felet, nätagget var det som var kass, inte undra på, garantin gick ut för några månader sen...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"