Partitionering mm

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
pelleE
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Partitionering mm

Inlägg av pelleE »

Har kommit igång med 9.10.....ja med en hel del 'help from my friends'......installerat SketchUp och tänkte gå vidare med ArchiCAD.......men......formatteringen av min USB 16 GB ger inte möjlighet att ens ladda ner de senaste uppgraderingarna .......hur skall jag få Ubuntu att använda /dev/sbd1 där det finns tydligen skall finnas 12 GB kvar men enligt File Browsern finns bara 262,9 MB att utnuttja för Ubuntu
pelleE

Re: Partitionering mm

Inlägg av pelleE »

Skuile ju ha bifogat fillistan..........
fillista.png
fillista.png (36.63 KiB) Visad 502 gånger
pelleE

Inlägg av pelleE »

och så här fungerar USB'n enligt gParted........fattar inte varför det integår att ladda ner mer på stickan....
GParted.png
GParted.png (40.74 KiB) Visad 486 gånger
pelleE

Inlägg av pelleE »

Fortsätter ett tag till.......någon borde ju veta.......enligt File Browser finns alltså plats för 235,9 MB.....det borde vara ca 10 GB större enligt mitt gamla DOS sätt att räkna
File Browser.png
File Browser.png (62.71 KiB) Visad 463 gånger
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pelleE skrev:Har kommit igång med 9.10.....ja med en hel del 'help from my friends'......installerat SketchUp och tänkte gå vidare med ArchiCAD.......men......formatteringen av min USB 16 GB ger inte möjlighet att ens ladda ner de senaste uppgraderingarna .......hur skall jag få Ubuntu att använda /dev/sbd1 där det finns tydligen skall finnas 12 GB kvar men enligt File Browsern finns bara 262,9 MB att utnyttja för Ubuntu
Du har installerat en LiveUSB och allokerat för mycket utrymme för eget bruk.

Filsystemet aufs
Storlek=2.9G, Använt=2.5G, Tillgängligt=264M

Filsystemet aufs är ett speciellt filsystem där Ubuntus system (mappar o filer) ligger. Om du tänkt dig att uppdatera systemet och dessutom installera en massa program så räcker inte 2.9G långt. Du har redan gjort av med 2.5G.

Jag vet inget sätt och tror inte heller att det går att ändra storleken i efterhand så det blir nog att installera om din LiveUSB och ge systemet lite mer plats, t.ex 5-6G.

Du kan börja med att rensa lite i systemet

Kod: Markera allt

sudo apt-get autoclean
sudo apt-get autoremove
När du har ett stabilt uppdateringsläge även ta bort alla nedladdade paket med

Kod: Markera allt

sudo apt-get clean
Men sen kommer du i princip endast kunna hålla systemet uppdaterat, dvs inga nya installationer av program etc så jag antar att det inte är ett alternativ för dig. Alternativet antar jag är nog en ominstallation.

Du kan även välja alternativet att installera Ubuntu skarpt, dvs som man gör på hårddisken fast i det här fallet är det USB som agerar hårddisk. Då kan du inte använda USB:n till att installera Ubuntu på andra datorer, men har större möjligheter att ändra saker och ting i efterhand.
pelleE

Inlägg av pelleE »

Tack Bowmore...........använde liveUSB-creator för att 'tillverka' stickan........fick välja 1 - 6GB för programfiler.......valde 4 GB......hoppades ju att resten av stickan skulle kunna användas.......men jag gör om igen........skall prova med 10'an
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"