B-ubuntu, from Windows to Ubuntu users.

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

B-ubuntu, from Windows to Ubuntu users.

Inlägg av Pink Panther »

B-ubuntu is a simple to use script used to install the programs and basic repository on a computer which has been newly installed ubuntu. Is a project that takes 1 year of development and is part of the project apticons, trying to help facilitate the transition from Windows to Ubuntu users.

Källa: http://www.ubuntugeek.com/simple-script ... armic.html

Det är helt OK! Bara användaren är vaksam på vad som markerats för installation.

/PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
dmz

Re: B-ubuntu, from Windows to Ubuntu users.

Inlägg av dmz »

Ett års utveckling för ett bashscript med 124 rader kod (varav 95 rader består av ifsatser)?
Seriösa saker, det där.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Ja! Därför placerades tråden i experimentverkstad. Jag tyckte också att det var anmärkningsvärt lång tid.

/PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

B-ubuntu is a simple to use script used to install the programs and basic repository on a computer which has been newly installed ubuntu. Is a project that takes 1 year of development and is part of the project apticons, trying to help facilitate the transition from Windows to Ubuntu users.
alltså...jag har kikat lite på innehållet i artikeln om detta skript. Det liknar lite grann det som Bossieman experimenterar med ( med zenity o allt) , men också Ubuntu Tweak som man också kan använda sig av.

Jag tycker att det är ett ascoolt initiativ, och det värmer verkligen i mig att se sånt dyka upp men helt ärligt känns det också lite grann som att det nästan varit bättre att göra remix av det hela.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Ja! Det här kommer förmodligen att reta någon. Men det är ett faktum att bashscriptet är ett bettydligt enklare alternativ, än att ladda ner nya Ubuntu.se remix. Du får allt du behöver och lite till med det här bashscriptet. Det väljer du själv. Med minsta möjliga ansträngning för dig som användare tar du steget från Windows till Ubuntu. Men bashscriptet inget för "rms-talibanerna".

/PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

PP... reta inte upp någon.... >:D

WebUpb8 har ett trovärdigare script som utvecklats snabbt.
http://www.webupd8.org/2010/04/ubuntu-1 ... d-now.html

Som vanligt ingen som översatt det till svenska..... :P

Själv nöjer jag mig med Ubuntu Tweak som kom i ny version ;)
http://www.webupd8.org/2010/04/ubuntu-t ... login.html
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

@pun och PP.
Nej, det är helt ok nivå på diskussionerna om för- och nackdelar med bashscript kontra ubuntu tweak och remix.
Men vi tonar ner det här med rms-talibani .. det finns nog en konsensus: att så länge vi inte hittar några vettiga alternativ för att våra nya användare ska kunna nyttja ubuntu i samma omfattning som windowsanvändare vad det gäller media, flash och annat så får vi köra vissa ofria lösningar.
OK?
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"