config.h?

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

config.h?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Har programmerat lite i C en gång i tiden, men det var länge sedan (1980-talet…) och det hann aldrig bli särskilt avancerat. Har sedan dess gjort enstaka saker på en ganska enkel nivå.

Nu fick jag för mig att jag skulle försöka sätta mig in i andras källkoder, mest för att eventuellt lära mig något.

Givetvis dyker en och annan fråga upp. På denna sida finns några exempelprogram som jag tittat lite på. I filen common.c hittar jag följande rad:

Kod: Markera allt

#include "config.h"
Dock finns ingen sådan fil på sidan jag länkade till ovan. Tittade på en del andra projekt och hittade på något ställe en fil som hette config.h och de första raderna i den var följande:

Kod: Markera allt

/* src/config.h.  Generated automatically by configure.  */
/* src/config.h.in.  Generated automatically from configure.in by autoheader.  */
Är detta något allmänt vedertaget? Vad är poängen? Någon som kan kasta lite ljus över detta?
Någon som kan kasta lite ljus över detta? Är det vedertaget att inkludera ”config.h” som sedan skapas automatiskt eller hur fungerar det?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: config.h?

Inlägg av mcNisse »

config.h brukar genereras av skriptet configure. Tror att är det är en del av automake.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

mcNisse skrev:config.h brukar genereras av skriptet configure. Tror att är det är en del av automake.
Så om man inte använder automake behöver man inte heller include-raden i programmet?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
gusnan
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av gusnan »

Johnny Rosenberg skrev: Så om man inte använder automake behöver man inte heller include-raden i programmet?
Stämmer bra det.
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"