sudo aptitude eller sudo apt-get

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: sudo aptitude eller sudo apt-get

Inlägg av pun »

johanre skrev: Jag använder varken synaptic eller aptitude särskilt mycket men http://tread.wordpress.com/2007/02/21/h ... c-and-why/ antyder vad som kan vara orsaken:
Why should you use aptitude over synaptic/apt-get?
The million dollar reason: it remembers dependencies downloaded to install a particular package and removes them automatically when you remove that package.
Denna lilla egenhet gör att jag sällan använder Aptitude....jag kör sällan en "stabil" utgåva utan oftast utveclingsversionen av Ubuntu och då kan det bli klart rörigt via aptitude.

Aptitude är däremot mycket bra att använda när man har paketröra och sedan nyttja sig av olika förslag som aptitude ger för att lösa dilemmat.

För en newbie som kör en stabil utgåva så spelar det nog mindre roll vad man väljer, apt-get är nog att föredra.
Användarvisningsbild
tommybe1
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av tommybe1 »

Jag är ny på ubuntu och installerade många program på en gång. Jag ville radera datan från installationspaketen på hårddisken.
Jag skrev apt-get clean Då blev svaret: E. Kan inte låsa häntmingskatakogen. E: Kan inte låsa upp var/cache/apt/ archives/lock
Då skrev jag sudo först, samma resultat. Sen skrev jag aptitude clean. Samma resultat, men då jag skrev sudo aptitude clean
frågades det om jag var root, jag skrev Y.Då gick det bra. Kan någon förklara varför det gick med aptitude och inte apt-get.
MAN MÅSTE LÄRA SIG KRYPA INNAN MAN KAN GÅ!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

tommybe1 skrev:Jag är ny på ubuntu och installerade många program på en gång. Jag ville radera datan från installationspaketen på hårddisken.
Jag skrev apt-get clean Då blev svaret: E. Kan inte låsa häntmingskatakogen. E: Kan inte låsa upp var/cache/apt/ archives/lock
Då skrev jag sudo först, samma resultat. Sen skrev jag aptitude clean. Samma resultat, men då jag skrev sudo aptitude clean
frågades det om jag var root, jag skrev Y.Då gick det bra. Kan någon förklara varför det gick med aptitude och inte apt-get.
Jag skall försöka förklara.

Vi kan ta KWord.

Både aptitude och apt-get installerar KWord och dess beroenden (KSpread, kword-data, och libwv2-1c2), men endast aptitude kommer att ta bort beroenden när KWord tas bort (och endast om inga andra paket är beroende av dessa beroenden).

För att få aptitude att fungera korrekt måste du först göra en uppdatering, vid installation av paket/program. I följande ordning.

Kod: Markera allt

sudo aptitude update

Kod: Markera allt

sudo aptitude install gtkorphan
Källa till min kunskap: http://www.psychocats.net/ubuntu/aptitude

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"