Bl a 'www-data'@'localhost' (using password: NO)

Här diskuteras programmering och utveckling
ero

Bl a 'www-data'@'localhost' (using password: NO)

Inlägg av ero »

Hej alle glada!

Jag får följande fel efter jag lagt över min sida från en gentoo dist till ubuntu. Allt på sidan fungerar klockrent utan en viktig funktion jag har. Jag får följande fel och lyckas inte lösa det.

Jag har kört bl a "sudo chown -R www-data:www-data /var/www/hemsida1" efter ett par tips men får fortfarande samma fel meddelande.

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user 'www-data'@'localhost' (using password: NO) in /var/www/hemsida1/test/tabort.php on line 10

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /var/www/hemsida1/test/tabort.php on line 10

Warning: mysql_fetch_object(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /var/www/hemsida1/test/tabort.php on line 11

Warning: arsort() expects parameter 1 to be array, null given in /var/www/hemsida1/test/tabort.php on line 27

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/hemsida1/test/tabort.php on line 32

Är ytterst tacksam ifall någon kan förklara för mig hur jag får bort dessa fel. Rad för rad! ;)
Emil.s
Kontakt:

Re: Bl a 'www-data'@'localhost' (using password: NO)

Inlägg av Emil.s »

Hm, om du skriver "mysql -u www-data -h localhost" i terminalen, får du samma resultat då?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
ero

Inlägg av ero »

Tack för ditt svar Emil. Ja det får jag

ero@starmoon:~$ mysql -u www-data -h localhost
ERROR 1045 (28000): Access denied for user 'www-data'@'localhost' (using password: NO)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Då kan problemet lösas antingen genom att man tar bort lösenordet för www-data i mysql, eller så skriver man rätt lösenord. (och sätter in det lösenordet i lämplig konfigurationsfil för webb-applikationen)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
ero

Inlägg av ero »

Då blev jag av med 2 fel. Tackar

Jag har nu följande kvar:

Warning: mysql_fetch_object(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /var/www/hemsida1/test/tabort.php on line 11

Warning: arsort() expects parameter 1 to be array, null given in /var/www/hemsida1/test/tabort.php on line 27

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/hemsida1/test/tabort.php on line 32

Är tacksam för dina snabba svar! ;)
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"