Filhanteringsprogram som alla är bekanta med.

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Filhanteringsprogram som alla är bekanta med.

Inlägg av Pink Panther »

Alla känner vill till "Norton Commander" filhanteringsprogram. Men kan vi hitta den här bekanta filhanteraren ibland Ubuntu:s aplikationer. Ja! Det kan vi i form av emelFM2 och gnome-commander. Det finns flera alternativa filhanteringsprogram att testa. Jag väljer att skriva om nämnda alternativ. Jag personligen är kluven för båda applikationerna är bra och funktionella till ändamålet. Jag har båda. Men skall välja blir det emelFM2. Det som är minus med emelFM2 är att applikationen saknar en svensk översättning. Det mindre kända emelFM2 är enligt mig ett bättre alternativt. Men båda är bra. Det är aldrig fel att installera båda applikationerna.

/PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Filhanteringsprogram som alla är bekanta med.

Inlägg av farmfield »

Utanför ämnet:
Pink Panther skrev:Utanför ämnet: Alla känner vill till "Norton Commander" filhanteringsprogram.
Utanför ämnet:
LOL

Jag har faktiskt inte en aning om vad det är mer än att jag känner igen namnet som ett alternativ till 'explorer' i WIndows - och jag har ju hållit på med Windows i många år innan jag körde GNU/Linux... ::) ;D
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Annars tycker jag nästan att mc (GNU Midnight Commander) är det som är mest likt originalet.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

farmfield skrev:Utanför ämnet:
Pink Panther skrev:Utanför ämnet: Alla känner vill till "Norton Commander" filhanteringsprogram.
Utanför ämnet:
LOL

Jag har faktiskt inte en aning om vad det är mer än att jag känner igen namnet som ett alternativ till 'explorer' i WIndows - och jag har ju hållit på med Windows i många år innan jag körde GNU/Linux... ::) ;D
Du store ledare har aldrig hört talas om Norton Commander "och jag har ju hållit på med Windows i många år innan jag körde GNU/Linux". Vilken planet har du befunnit dig på? Skriver jag med glimten i ögat. :-) :-) :-) Ganska anmärkningsvärt att du aldrig har hört talas om ett av topp 10 programmen för Windows genom tiderna. Men så kan det var, ingen skugga skall falla på dig. Hugga Hugga.... stora ledare :-) :-) :-)

/PP
Linux Mint 18 Sarah
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Norton Commander använde man innan Windows fanns.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Varför inte kommander?

Personligen avskyr jag alla sådana filhanterare, är nog en vanesak...
Xcore

Inlägg av Xcore »

mcNisse skrev:Varför inte kommander?

Personligen avskyr jag alla sådana filhanterare, är nog en vanesak...
Eller för att du inte gett dem en chans kanske. Skulle du sitta som jag gör skulle du ganska snart inse fördelen med ett sånt program även om inget på Linux kommer i närheten av Total Commander.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Ett bra filhanteringsprogram i den utformning och miljön vi talar om nu är oslagbart. Det handlar om att vänja sig miljön, det blir då oslagbart, snabbt och lättåskådligt. Vid hantering av många filer finns inget annat alternativ som är bättre. Sen må ni välja den applikationen/xxxxxxx som passar dig personligen bäst.

Jag vet inte om du har Xcore har något bra och lätt nybörjare alternativ att förslå för de som vill lära sig miljön och funktionerna.

/PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Originalet stöder 'fliksurfning' av lokala filer, vad som skulle behövas utöver det för en 'vanlig användare' fattar jag inte - men jag har å andra sidan bara använt skrivbords-OS i 21 år... ::)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag har heller aldrig fattat vitsen med såna program. Förmodligen är dom väldigt bra om man har något speciellt behov. Jag hade faktiskt TC ett tag när jag körde windows, men tog bort det eftersom det inte tillförde något för mej som inte redan fanns i standardfilhanteraren.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Xcore

Inlägg av Xcore »

vulfgar skrev:Jag har heller aldrig fattat vitsen med såna program. Förmodligen är dom väldigt bra om man har något speciellt behov. Jag hade faktiskt TC ett tag när jag körde windows, men tog bort det eftersom det inte tillförde något för mej som inte redan fanns i standardfilhanteraren.
Skojar du?

Hur länge satt du, 5 min?

Jag skulle kunna räkna upp hur mycket som helst som inte finns i värdelösa utforskaren i Windows på bara några minuter. Allt du gör, gör jag mycket enklare. Tack vare TC. Jag körde till och med en TC skola i ett annat forum för att visa hur otroligt överlägsen TC är. ;)

Döp om 1000 filer med ett tryck. Packa i vilket format som helst utan att använda nåt program. Byt format på 500 bilder med ett tryck, byt ljudformat på filer med ett tryck, Packa från ett arkiv direkt till ett annat utan att ens gå ur, hoppa in i vilka packade filer som helst från .atr till .7z och editera dem direkt, autonumrera filer, packa direkt från ftp, kolla bilder direkt inuti packade arkiv, kör program direkt inifrån arkiv, gå till vilket ställe som helst på dina hårddiskar med ett enkelt tryck, starta vilket program som helst med ett enkelt tryck på tangentbordet, lista alla filet i 100 olika mappar i en lång lista, visa storlek i varje enskild mapp, ta fram allt i XP med ett enkelt tryck, från kontrollpanelen till enhetshanteraren, etc etc etc. Detta är bara början på vad TC kan. Det finns tusentals pluggar som gör TC helt enastånde.

Varför göra nåt som överhuvudtaget kräver mer än ett tryck på tangentbordet?

Just därför använder jag TC. Vem orkar krångla med externa program eller sitta som folk gör i "utforskaren", programmet som inte klarar nåt, är ologiskt upplagt och precis lika värdelöst som det ser ut. ;)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

I en Linuxdator utan GUI använder jag väldigt gärna Midnight Commander om jag vill bläddra igenom filsystemet.
Vad jag kommer ihåg av Norton Commander så är Midnight Commander nog den klon som liknar originalet mest.
Har jag ett GUI så är det naturligtvis dolphin som gäller.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Xcore skrev:
vulfgar skrev:Jag har heller aldrig fattat vitsen med såna program. Förmodligen är dom väldigt bra om man har något speciellt behov. Jag hade faktiskt TC ett tag när jag körde windows, men tog bort det eftersom det inte tillförde något för mej som inte redan fanns i standardfilhanteraren.
Skojar du?

Jag skulle kunna räkna upp hur mycket som helst som inte finns i värdelösa utforskaren i Windows på bara några minuter. Allt du gör, gör jag mycket enklare. Tack vare TC. Jag körde till och med en TC skola i ett annat forum för att visa hur otroligt överlägsen TC är. ;)

Döp om 1000 filer med ett tryck. Packa i vilket format som helst utan att använda nåt program. Byt format på 500 bilder med ett tryck, byt ljudformat på filer med ett tryck, Packa från ett arkiv direkt till ett annat utan att ens gå ur, hoppa in i vilka packade filer som helst från .atr till .7z och editera dem direkt, autonumrera filer, packa direkt från ftp, kolla bilder direkt inuti packade arkiv, kör program direkt inifrån arkiv, gå till vilket ställe som helst på dina hårddiskar med ett enkelt tryck, starta vilket program som helst med ett enkelt tryck på tangentbordet, lista alla filet i 100 olika mappar i en lång lista, visa storlek i varje enskild mapp, ta fram allt i XP med ett enkelt tryck, från kontrollpanelen till enhetshanteraren, etc etc etc. Detta är bara början på vad TC kan. Det finns tusentals pluggar som gör TC helt enastånde.

Just därför använder jag TC. Vem orkar krångla med externa program eller sitta som folk gör i "utforskaren", programmet som inte klarar nåt, är ologiskt upplagt och precis lika värdelöst som det ser ut. ;)
Det du säger visar exakt på det jag menar. Det du räknar upp har jag aldrig känt något behov av att kunna utföra.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Xcore skrev:Jag skulle kunna räkna upp hur mycket som helst som inte finns i värdelösa utforskaren i Windows på bara några minuter.
Nu handlar ju denna tråd om filhanteringsprogram i GNU/Linux. Inte om program som ersätter utforskaren i MS Windows.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

vulfgar skrev:
Xcore skrev: [...] ...hyllar TC... [...]
Det du säger visar exakt på det jag menar. Det du räknar upp har jag aldrig känt något behov av att kunna utföra.
LOL & +1 ;D

Jag säger precis likadant... Det är ungefär som att jag skulle försöka övertala någon att börja använda Sony Vegas som inte har behov av att redigera video, hehe... ;D
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Jag föredrar skal och coreutils... Ingen annan filhanterare i världen kan leva upp
till det välbekanta citatet...
Doug McIlroy skrev: This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write
programs to work together. Write programs to handle text streams, because that
is a universal interface.
Annars så är faktiskt vim väldans bra även som filhanterare; tänk själv alla
operationer ni gör på text - den kan även göras på faktiska filer.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Xcore

Inlägg av Xcore »

vulfgar skrev:
Xcore skrev:
Skojar du?

Kände inte jag heller innan jag blev TC användare för cirka 7 år sedan. ;)
Xcore

Inlägg av Xcore »

farmfield skrev:
vulfgar skrev:
Xcore skrev: [...] ...hyllar TC... [...]
LOL & +1 ;D

Jag säger precis likadant... Det är ungefär som att jag skulle försöka övertala någon att börja använda Sony Vegas som inte har behov av att redigera video, hehe... ;D
Eller rättare sagt, man lever lycklig med utforskaren tills man provat nåt som förenklade allt så otroligt att man undrar hur man ens kunde använda utforskaren från början.

Det blir så. När jag ser folk sitta och göra onödigt jobb och krångla, visar jag dem alltid TC.

(när jag fixar datorer åt folk)

Själv vägrar jag att sitta och krångla i onödan när jag gör samma sak med ett tryck i TC.

Som svar Vulfgar. Jag tyckte att IE var bra, tills jag testade Firefox. Då plötsligt började jag göra en massa som jag inte kunde göra i IE. :)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Att TC, emelFM2, gnome-commander, GNU Midnight Commander eller vad ni använder är överlägsen en vanlig filhantering/filhanterare är fakta ,oavsett OS eller skrivbordsmiljö. När vi talar om Ubuntu är applikationerna inte stora eller krävande. Det uppkommer alltid tillfällen eller händelser där du löser problemet betydligt enklare med gnome-commander. Jag döper applikationen till "Bra att ha".

/PP
Linux Mint 18 Sarah
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag förstår inte riktigt vad ni gör med era filhanterare?
Det verkar som att det viktigaste är att kunna hantera filer...

Ta en titt på dolphin i KDE om er huvudsakliga sysselsättning är att hantera filer. ;D
Det enklaste är att att ladda ner en Live-CD med Kubuntu för att kolla in en modern filhanterare.

Jag förstår naturligtvis de som använder nautilus i Gnome, att de inte är helnöjda... ;D
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"