Polarens dator bara crashar hela tiden.

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
Dimi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Polarens dator bara crashar hela tiden.

Inlägg av Dimi »

Hej,

Min kompis, som jag är amatörmässig support åt 24-7, har en dator som krachar hela tiden. Vi har prövat att kolla kontakter, byta matarkabel, kontrollerat att processorn sitter där den ska. Jag har även installerat ubuntu för säkerhetsskull. Men den krachar ändå, helt slumpmässigt och i princip när som helst. Ibland fungerar den bra i några dagar för att sedan knasa ur. Den har fungerat bra i två och ett halvt år fram tills nu. Någon som kan ana vad som kan vara fel?

Mvh
Användarvisningsbild
barzam

Re: Polarens dator bara crashar hela tiden.

Inlägg av barzam »

Minnesproblem eller fullt med damm skulle jag tro, har ni kollat det?
m!rage

Inlägg av m!rage »

Kolla kondensatorerna på moderkortet. De är ibland av dålig kvalitet och går sönder efter ett par år. Så här kan det se ut om de är trasiga: http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
Användarvisningsbild
Dimi

Inlägg av Dimi »

Det är dammsuget och klart. Så det är inte det.

Men jag ska kolla kondingarna nästa gång jag besöker honom.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Dimi skrev:Hej,

Min kompis, som jag är amatörmässig support åt 24-7, har en dator som krachar hela tiden. Vi har prövat att kolla kontakter, byta matarkabel, kontrollerat att processorn sitter där den ska. Jag har även installerat ubuntu för säkerhetsskull. Men den krachar ändå, helt slumpmässigt och i princip när som helst. Ibland fungerar den bra i några dagar för att sedan knasa ur. Den har fungerat bra i två och ett halvt år fram tills nu. Någon som kan ana vad som kan vara fel?

Mvh
I vilken situation krashar datorn och hur krashar den stängs systemet bara ner ??
Ofta kan det vara ett hårdvarufel om det är så tex för klent nätagg,för klent grafikkort med för dålig kylning även processorn kan bli för varm vid tex spelande.

Förtydliga gärna är var och hur krasharna uppstår
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Har du löstagbara delar är ju en bra första åtgärd att prova att ta ur en och en och se om problemet kvarstår. Har den två minnesmoduler, prova att ta ur den ena, byt, etc.

Om ni dammsugit med vanlig dammsugare, bytt komponenter utan ESD-skydd och så vidare kan det ju finnas skador på moderkortet orsakade av statisk elektricitet. Såna kan dyka upp flera år efteråt och är ruggigt svåra att upptäcka.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Du kan ju börja med att köra Memtest86+ innan du plockar ur minnena. Som CF säger så kan det faktiskt hjälpa att helt enkelt byta plats på minnesmodulerna. Jag har en dator som visade jättemånga fel i Memtest86+, men inga fel alls efter att jag bytt plats på minnena
Användarvisningsbild
Dimi

Inlägg av Dimi »

Tack för det tipset. Ska pröva den genast.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Kollat kondingarna förresten?
CyberDoc
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av CyberDoc »

hmmm damsuga är inget bra i en dator, blir statisk elektrisitet, sen kolla minnena som föreslagits innan, kolla även nätagget
Eee PC 1000H - Ubuntu Desktop 9.10
Intel 3Ghz 4GB Ram 500GB Hdd 512MB Grafik - Ubuntu Desktop 10.04
My artworks on gnome-look http://gnome-look.org/usermanager/searc ... n=contents
My Homepage for Linux OS U http://www.losu.se
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Trasigt Ram-minne? Har hänt mig.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

CyberDoc skrev:hmmm damsuga är inget bra i en dator, blir statisk elektrisitet ...
Om du dammsuger, så var noga med att ta i något jordat och chassit samtidigt, bäst är om du har ett antistatarmband. Tänk också på vilka kläder du har på dej, tex så blir det väldigt lätt statisk elektricitet av fleecetröjor.

Tejpa på en bit smalare plastslang på dammsugarslangen så kommer du åt bättre utan att riskera att vidröra känslig elektronik. När jag dammsuger särskilt trånga ställen brukar jag tejpa fast ett sugrör på plastslangen. Var väldigt noga med att dammsugarslangen inte nuddar vid själva elekroniken.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Hade en liknande situation. Det var mer eller mindre hopplöst att få något gjort.
Det var fråga om Windows Vista och något över två år gammalt med lyckade och misslyckade uppdateringar och allt. Felet avhjälptes med nyinstallation och formatering. En hel del uppdateringar kom genast med, men försöker att undvika dem i fortsättningen.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"