Canonicalfilial i Sverige?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Canonicalfilial i Sverige?

Inlägg av Ulsak »

Rune.K skrev:
Ulsak skrev:ledtråd:
6870835
Är det svårt för dej att fixa en skärmdump, Ulsak?
nej.
Men jag vill att du att lär dig att söka information själv istället för att låta andra göra jobbet åt dig. Det är du som är sugen på den aktuella informationen. Inte jag. Du kommer att tacka mig en dag.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Ulsak skrev:
Rune.K skrev:
Ulsak skrev:ledtråd:
6870835
Är det svårt för dej att fixa en skärmdump, Ulsak?
nej.
Men jag vill att du att lär dig att söka information själv istället för att låta andra göra jobbet åt dig. Det är du som är sugen på den aktuella informationen. Inte jag. Du kommer att tacka mig en dag.
Matade in ditt magiska nummer "6870835", men jag hittar ändå inte något matnyttigt.
Jag förstår naturligtvis att det finns individer som gärna vill känna sej överlägsna...
Men nu är det så, att det här ett Ubuntu-forum och då brukar det normala vara att man hjälps åt.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Du har fått all information du behöver för länge sen. Jag ville bara att du skulle ha möjlighet att fördjupa dig. Men det kostar som sagt ett pund.
Sammanfattningsvis, för alla nytillkomna tittare skull, så går alltså Canonical ej med vinst utan jämt upp med alla de aktiviteter kring open source och support som pågår. Men det går heller ingen nöd på Mark som är god för miljarder..allt enligt den rika och utförliga information som framför allt pun har samlat ihop åt Rune..
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Ulsak skrev:Du har fått all information du behöver för länge sen. Jag ville bara att du skulle ha möjlighet att fördjupa dig. Men det kostar som sagt ett pund.
Sammanfattningsvis, för alla nytillkomna tittare skull, så går alltså Canonical ej med vinst utan jämt upp med alla de aktiviteter kring open source och support som pågår. Men det går heller ingen nöd på Mark som är god för miljarder..allt enligt den rika och utförliga information som framför allt pun har samlat ihop åt Rune..
Jag har redan tackat pun!
Förstår inte, varför du Ulsak ska försöka vara besserwisser i den här tråden.
Men det är mycket bra att du inte deltar i supporten här på LoCot, eftersom du tydligen vill ha betalt för dina svar.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Rune.K skrev:
Ulsak skrev:Du har fått all information du behöver för länge sen. Jag ville bara att du skulle ha möjlighet att fördjupa dig. Men det kostar som sagt ett pund.
Jag har redan tackat pun!
Förstår inte, varför du Ulsak ska försöka vara besserwisser i den här tråden.
Men det är mycket bra att du inte deltar i supporten här på LoCot, eftersom du tydligen vill ha betalt för dina svar.
för att fullständigt finansiell insyn, bokslut, årsredovisningar kräver sajten en pund i avgift.
Jag ger support och vägledning till hur man själv söker svar helt gratis.
bittin
Kontakt:

Inlägg av bittin »

Skulle vara riktigt skoj :)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

bittin skrev:Skulle vara riktigt skoj :)
Det tycker jag också!

Undrar om Canonical skulle gilla iden?
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Nu tvivlar jag att det går att få fullständig insyn i ett bolag med säte på Isle of Man.... >:D

New York Times artikeln är säkerligen källkontrollerad av journalisten som skrivit den.

MarkS skulle då egentligen enbart kunna ligga och lata sig om han ville....

http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Shuttleworth

;)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

jo, det är möjligt. men Canonical är ändå skyldigt att upprätta årsberättelse ( annual report) och den går att få tag på via nätet ( via den länk som jag angav).
Men det är inte det som är viktiga.
1. Det är tydligt angivet i de fyra friheterna att man får tjäna på pengar på öppen källkod och fri programvara. Annars vore det inte fritt.

2. Canonical bildas med en tydlig målsättning att främja öppen källkod, de stöder Debian ( av naturliga skäl) , Gnome och KDE aktivt.

3. Red Hat och SuSE tjänar också på öppen källkod, men skillnaden mellan dem och Canonical är att Canonical har givit ett tydligt löfte att huvudoperativsystem(en) ( Ubuntu ) alltid skall vara utan kostnad.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Dags för någon att städa upp all OT i denna tråden?

???
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

vadå? canonicals finansiella status är väl helt klart i kontext med en eventuellt upprättande av en svensk filial..
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Ulsak skrev:3. Red Hat och SuSE tjänar också på öppen källkod, men skillnaden mellan dem och Canonical är att Canonical har givit ett tydligt löfte att huvudoperativsystem(en) ( Ubuntu ) alltid skall vara utan kostnad.
Just den biten har jag funderat på några gånger...

Visst har de lovat att Ubuntu "alltid" skall vara utan kostnad, men de har å andra sidan inte lovat att det alltid ska finnas kvar och utvecklas... och ur det perspektivet kan jag inte se att det skiljer sig så mycket ifrån Red Hat och SuSE...

Var ligger egentligen den praktiska skillnaden ur FOSS-perspektiv, mellan att börja ta betalt för eller stänga delar av ett tidigare fritt operativsystem, jämfört med att lägga ned det..??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

men de har å andra sidan inte lovat att det alltid ska finnas kvar och utvecklas.
och din poäng är?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Ulsak skrev:
men de har å andra sidan inte lovat att det alltid ska finnas kvar och utvecklas.
och din poäng är?
Poängen med det är, precis som jag skrev, att skillnaden inte nödvändigtvis är så stor...

Det låter givetvis fint och jag är naturligtvis varm anhängare av Canonical i allmänhet och Ubuntu i synnerhet... men i det här sammanhanget tycker jag inte att just det argumentet har full bärighet...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"