GRUB2 automagiskt till MBR Ja/Nej?

Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

GRUB2 automagiskt till MBR Ja/Nej?

Inlägg av Rune.K »

Jag har använt Lucid ett tag nu och när en uppdatering triggar update-grub, så tas mitt MBR över av Lucid's GRUB.
Jag har gett upp med att återställa till min ordinarie bootloader i MBR, avvaktar tills Lucid släpps skarpt... :)

Min fråga:
Är det tänkt att GRUB2 ska erövra MBR även i den skarpa versionen av Ubuntu 10.04 ?
Bowmore

Re: GRUB2 automagiskt till MBR Ja/Nej?

Inlägg av Bowmore »

Det har varit en del klagomål på launchpad om var grub2 skriver mbr vid en uppgradering av grub2-paketet men det ska vara fixat nu vad jag förstått. Det har åtminstone funkat för mig då jag råkat installera mbr på sda.

Om du kör kommandot

Kod: Markera allt

sudo grub-install /dev/sdXY
där sdXY t.ex är systempartitionen där ditt Ubuntu ligger så kommer den att skriva där igen vid följande uppgraderingar av grub2.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: GRUB2 automagiskt till MBR Ja/Nej?

Inlägg av Rune.K »

Bowmore skrev:Det har varit en del klagomål på launchpad om var grub2 skriver mbr vid en uppgradering av grub2-paketet men det ska vara fixat nu vad jag förstått. Det har åtminstone funkat för mig då jag råkat installera mbr på sda.

Om du kör kommandot

Kod: Markera allt

sudo grub-install /dev/sdXY
där sdXY t.ex är systempartitionen där ditt Ubuntu ligger så kommer den att skriva där igen vid följande uppgraderingar av grub2.
Jag har använt "grub-install /dev/sdXY" ett par gånger, men jag tröttnade eftersom grub2 nästa gång skrev över mitt MBR återigen.

Hoppas verkligen att det är fixat i den skarpa versionen.
Det är i allafall skönt att höra, att jag inte har varit ensam om problemet.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"