Installationen fryser [IGEN...]

dyknicke

Installationen fryser [IGEN...]

Inlägg av dyknicke »

Hej!

Har fått för mig att verkligen prova Linux på allvar. Linuxgurun på jobbet har övertalat mig att köra Ubuntu. Dagen innan hade jag provat PCLOS och den livecd'n drog igång på min nya laptop utan problem. Nu har jag laddat hem x antal kopior av Ubuntu, cheksummetestat imagefilerna, brännt sakta osv osv och det fungerar f*n inte.. Men så, plötsligt EN gång så  lyckades det att boota upp från Live cd'n. Efter den gången är det kört...

Det som händer är att skivan bootar och jag kommer fram till menyn. Jag väljer att köra live cd. När Ubuntugrafiken kommer fram är den "trasig" och svart-vit. Efter ett tag försvinner loggan och progressbaren blir grön (men icke fungerande). Har provat att ta bort splash och silent från boot options och installationen stannar av efter "Configuring network interfaces [OK]". Jag har ett trådlöst interface inbyggt i maskinen samt ett "vanligt". Har kopplat det vanliga ethernet interfacet rätt i routern så den skall kunna hittas via DHCP (provat med Windows och det fungerar).

Maskinen är en HP6064ea. http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho ... 12175.html

Vore grymt tacksam om någon kunde komma med tips hur jag skall bete mig för att få igång Ubuntu. Under tiden har jag installerat PCLOS och det gick utan problem.

/Nicke
Senast redigerad av 1 dyknicke, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Installationen fryser [IGEN...]

Inlägg av DeepThought »

Hej och välkommen dyknicke! :)

Vad är det för version av Ubuntu du har laddat ner? Är det 64-bitarsversionen? Det brukar nämligen rekommenderas att man trots allt skall köra 32-bitarsversionen (prestandaskillnaden är så marginell att det inte spelar någon roll alls). Så, om du inte testat redan: ladda hem och kör Edgy 32-bitars. Om du redan har testat 32-bitarsversionen så kan du hämta hem och testa den alternativa installationsskivan. Det är inte en LiveCD, och själva installationsprocessen blir inte lika "snygg", men det fungerar bra för många som inte får igång LiveCDn. Finns på http://ubuntu-se.org/Wiki/Ladda_ner_Ubuntu.

Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
dyknicke

Inlägg av dyknicke »

Tack för välkomnandet :)

Tyvärr har jag provat både 32 och 64-bitars bygget av 6.10 med samma resultat. Har även tankat ned DVD versionen.. Har även provat 6.06 utan framgång. Men, PCLOS fungerar... Kom igen nu :)

/Nicke
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Ah, osis  :-\

Jag vet tyvärr inte vad det kan vara, men det finns säkert någon annan som vet! Om du orkar kan du, som sagt, testa alternativ-cdn, just eftersom det verkar vara ett grafikproblem (skärmen får konstiga färger etc.)?

Nåväl, hoppas det går vägen, och att någon annan kan komma med bättre tips!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
dyknicke

Inlägg av dyknicke »

Men, ingår inte alternativ CD'n på DVD'n? JAg laddar hem så provar vi :)

/Nicke
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

testa att starta med parametern noapci i slutet på kerneln
Bild
dyknicke

Inlägg av dyknicke »

Jag skall, efter jobbet, om jag fortfarande är kontaktbar ;) Det som stör mig är att det faktiskt fungerade EN ång med LiveCD'n.. Återkommer senare ikväll.

/Nicke
look2

Inlägg av look2 »

Hade precis samma problem. Men provade med "special cd'n" och en textbaserad installation.
Den enda som är problem nu efter isntallationen är att jag inte kan stänga ner datorn. När jag väljer avsluta så blir skärmen helt svart, men datorn stänger inte ner sig...

Skriva gärna om du får samma problem, eller hur du installerade det. Kanske kan hjälpa för mig också, eftersom vi verkar ha liknande problem under installationen.
http://stoppa-storebror.se/
http://stoppafralagen.nu/

server med Fiesty Fawn server edition
HP NC40xx Fiesty Fawn 8.10
HP Pavillion 9095ea Windows XP
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av ninetwozero »

omg känner igen detta..:p jag löste det med alternativa installationscdn :), provat den ännu?
dyknicke

Inlägg av dyknicke »

Det går inget vidare för mig..... Testade en ren installation från alternativ CD'n och installationen flöt på bra utan missöden.  När man däremot bootar upp igen så stannar det bara av efter Splash-screen'en och blir helt svart. Jag skall prova med "noapci" nu. Återkommer!

/Nicke
dyknicke

Inlägg av dyknicke »

Kör liveCD med noapci option samt att jag tob bort quiet Nu kom jag längre. Det sista som skrevs ut på skärmen innsn det slocknade var att GNOME skulle startas upp. Nu måste jag vara nära...

Tips?

/Nicke
dyknicke

Inlägg av dyknicke »

I'm in!  :) Efter att ha installerat med Alternativ CD'n så bootade jag nu upp med "noapci" option och nu är jag inne :) Vad behöver jag nu fixa manuellt iom "noapci" switchen?

/Nicke
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av ninetwozero »

grattis :D jag har ingen aning vad apcin gör men de är nog som mitt fel(det finns där men ändå inte)
hemsing
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av hemsing »

Av datumen att döma rör det sig om installation av 6.x?

Hade problem med installation och uppstart av 6.06.1 på gammal laptop.
För detaljer se
http://www.hardforum.com/showthread.php ... ing+failed
(Inlägg av hemsing 21 april 2007)

Något i startfilerna som inte gillade att något nätverksinterface aktiverades eller inte hann få status "up" tillräckligt snabbt. I mitt fall med kabelinterface fick kabel inte vara ansluten vid start eller installation av 6.06.1. I ditt fall har du trådlöst LAN som antagligen försöker gå igång direkt. Om det inte går upp tillräckligt snabbt borde du kunna få samma slags problem om det nu rör sig om att startupscripten kommer i otakt med varandra.

5.10 gick klockrent.
7.04 går också (om det än är lite besvär att få igång nätverket).
Senast redigerad av 1 hemsing, redigerad totalt 22 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"