Ubuntu-gemenskapen i Sverige

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Re: Ubuntu-gemenskapen i Sverige

Inlägg av P.Forsberg »

Rune.K skrev:
Peter Forsberg skrev:För att återgå till ämnet: Vem ta hand om nyheterna i portalen ? Varför uppdateras dom inte ?
Du måste nog precisera dej, är det t.ex http://ubuntu-se.org/drupal/node/1521 så stämmer det...
Men i övrigt vad det gäller nyheterna i portalen, så förstår jag inte vad du pratar om.
Du förstår inte ? Loco nyheter till höger ? Är det senaste nytt eller ?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Peter Forsberg skrev:
Rune.K skrev:
Peter Forsberg skrev:För att återgå till ämnet: Vem ta hand om nyheterna i portalen ? Varför uppdateras dom inte ?
Du måste nog precisera dej, är det t.ex http://ubuntu-se.org/drupal/node/1521 så stämmer det...
Men i övrigt vad det gäller nyheterna i portalen, så förstår jag inte vad du pratar om.
Du förstår inte ? Loco nyheter till höger ? Är det senaste nytt eller ?
Jaså till höger, där kollar jag aldrig. Är en aning vänstervriden... ;)

För min del så tycker det är bra att det finns 2 stycken helt separata ubuntuforum som är aktiva i Sverige.
Då har man valfrihet!
Jag tror att det är onödigt med något samarbete på hög nivå mellan ubuntu.se och ubuntu-se.org.
Det är nog bättre att låta de vanliga medlemmar sköta om ubuntu-gemenskapen, de som inte är ute efter fina titlar eller är duktiga debattörer.
Vad jag vet så handlar väl om Ubuntu om ett operativsystem, det är väl inget nytt politisktikt parti. ???
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Peter Forsberg skrev:Loco nyheter till höger ? Är det senaste nytt eller ?
Ja. Dock var det inställt att visa upp till 16 veckor gamla nyheter. Ändrat till 8 veckor nu.
Tack för påpekandet.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Det är inte bra att låta dom vanliga medlemmar sköta om ubuntu-gemenskapen. Det ser man ju i portalen. Inget nytt, inga aktiviteter och ingen som tar jobbet på allvar. Inget liv med andra ord. Det här är den officiella webbplatsen för Ubuntu i Sverige och jag skäms för den. Amatörbygge det hela. Så ser det ut i mina ögon. Och om någon tycker att platsen ser fint ut tycker jag synd om honom.
Visst det går bra att gnälla och Urban Anjar har sagt att jag ska sluta med det och ställa upp istället.
Det gör jag gärna. Men jag har vissa krav. Fria händer och inge diskussioner. Så enkelt är det.
Jag tror att det är onödigt med något samarbete på hög nivå mellan ubuntu.se och ubuntu-se.org.
Japp det tror jag också eftersom det leder aldrig till någon resultat från Locot:s sida för att allt måste tvängs-diskuteras hela tiden.
Om ni vill ha det så. OK då.
Ett skam som sagt.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av SlamsornasKung »

Peter Forsberg skrev:[...] jag har vissa krav. Fria händer och inge diskussioner. Så enkelt är det.
Med andra ord; du vet bättre än alla andra, i synnerhet i något så subjektivt som vad som är ”fint” och inte. Det måste vara skönt att vara du.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Peter Forsberg skrev:...
Visst det går bra att gnälla och Urban Anjar har sagt att jag ska sluta med det och ställa upp istället.
Det gör jag gärna. Men jag har vissa krav. Fria händer och inge diskussioner. Så enkelt är det.
...
Du skriver att du vill ha fria händer och inga diskussioner...
Det har du väl på http://www.ubuntu.se , eller hur?
Är du inte nöjd med det?

Exakt vad skulle du kunna ställa upp med för ubuntu-gemenskapen här på http://www.ubuntu-se.org ?
Förutom att gnälla naturligtvis...? ;)
Det lilla jag känner till om gemenskap inom Linuxvärlden är att man nog bör ha medverkat i något verkligt konstruktivt innan man kan börja ställa krav.

Nu vill jag inte på något sätt kritisera http://www.ubuntu.se , som jag tycker är ni ett mycket bra alternativ och komplement till http://www.ubuntu-se.org för de som är intresserade av Ubuntu.
Jag är själv medlem på http://www.ubuntu.se som så många andra.

Jag ser att ni funderar på att medverka i DreamHack återigen, det är positivt och som jag tänker bra marknadsföring för Ubuntu och Linux.
Dessutom har ni er Remix, jag har inte provat den ännu...
mvh Rune
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Men alltså allvarligt. Sätt er ner, håll varandras händer och sjung "We shall overcome" ! ;D

Nu tycker jag att vi slutar kasta skit på varandra och gör det som står i början av tråden.

Om jag ska dra i DreamHack och kringliggande aktiviteter så behöver jag folk, inte konflikter. Kan vi gräva ner våra stridsyxor i sextio dagar, så börjar vi sen igen i slutet på juni? Ska vi säga så? :)
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

Har inte någon yxa att begrava. Är däremot förbluffad över den otyglade hybris Hr. Forsberg besitter.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Det lilla jag känner till om gemenskap inom Linuxvärlden är att man nog bör ha medverkat i något verkligt konstruktivt innan man kan börja ställa krav.
Det finns inte någon post som jag inte hade härinne så jag kan påstår att jag under flera år har jobbat konstruktivt här.
Och Locot har ingenting med ubuntu.se att göra, eller får inte Jonas Björk från Linuxportalen ställer upp här heller ?
Det är Locot som hela tiden kommer med några konspirations-teorier. Inte jag.
Med andra ord; du vet bättre än alla andra, i synnerhet i något så subjektivt som vad som är ”fint” och inte. Det måste vara skönt att vara du.
Ja. Jag vet bättre än alla andra. Nämligen att presentera något först och diskutera sen. Om man gör tvärtom blir ingenting gjort. Som man ser ganska tydligt.
Jag vill hjälpa till faktist. Men jag ser nu att ingen vill ha mig här. Så enkelt är det.
Nu vet jag och kommer att fortsätta på andra ställen.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

@ CryingFreeman
Rune.K skrev:...
Det är nog bättre att låta de vanliga medlemmar sköta om ubuntu-gemenskapen, de som inte är ute efter fina titlar eller är duktiga debattörer.
...
Jag citerar mej själv...

Inte behöver de högsta hönsen sanktionera om vanliga medlemmar från ubuntu.se och ubuntu-se vill samarbeta om Ubuntus närvaro på DreamHack?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Tydligen inte.
EDIT: Läste fel. Alla är välkommen. Men organisation äger rum hos ubuntu.se
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Det är ett jätteskönt iniatiativ som skall bejakas. det finns inga som helst hinder att ställa upp på det enligt min mening.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Håller med. Men tyvärr krävs det resurser. Även i form av pengar. Och det kommer inte att bli lätt.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Ulsak skrev:Det är ett jätteskönt iniatiativ som skall bejakas. det finns inga som helst hinder att ställa upp på det enligt min mening.
Jag tar givet att det är Ubuntus närvaro på DreamHack du pratar om.
Rätta mej om jag har fel !
Enligt min personliga uppfattning spelar det ingen som helst roll om det är ubuntu.se som håller i trådarna eller inte.
Det viktiga är att få ut budskapet om att det finns alternativ till Windows.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Ulsak skrev:Det är ett jätteskönt iniatiativ som skall bejakas. det finns inga som helst hinder att ställa upp på det enligt min mening.
Menar du Dreamhack eller att ge Peter "fria händer och inga diskussioner" ?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

HakanS skrev:
Att ger mig fria händer såklart. Det vore Dreamhack det.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

HakanS skrev:
Men vänta lite..har nån nåt bättre på gång...eller idéer överhuvudtaget?
hallååå? Om alla väntar på att gräva i myllan istället för att ta tag i spade händer det ju inget. Och när nån väl tar tag i ska man väl stå och tjafsa om han ska gräva och vilken spade han ska använda.
Det hade varit ett annat läge om det hade varit ett rallarslagsmål om vem ska representera vem och om det funnits horder av projektsugna som invaderade Elmias omgivningar..då kanske man skulle behöva styra upp resurserna optimalt.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Det är ett projekt för hela Ubuntu i Sverige och vi ska presentera Ubuntu där. Inget annat.
Spelar verkligen ingen roll vem som organiserar det hela. Huvudsaken är att någon gör det.
Och i det här fallet är det CryingFreeman.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Peter Forsberg skrev:Det är ett projekt för hela Ubuntu i Sverige och vi ska presentera Ubuntu där. Inget annat.
Spelar verkligen ingen roll vem som organiserar det hela. Huvudsaken är att någon gör det.
Och i det här fallet är det CryingFreeman.
+1

Och jag tror CF är rätt man för jobbet. Men håll stilen, det tycker jag är viktigt. Skall man ha ett bås på DH tycker jag det skall se ut som man representerar en produkt, inte nån halvflummig förening. Var inne i Gnutiken idag och tycker dom är ett lysande exempel på vad jag snackar om. Stilrent, snyggt och även om det finns skägg är dom välansade. ;) ;D
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Dom ser ut som proggvänster allesammans, rena kommunisthaket! I like! ;D

( lol, jag bara skojade..det är som Farmfield säger, jättetight upplägg)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"