KernelCheck i Ubuntu, installera den senaste kärnan.

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

KernelCheck i Ubuntu, installera den senaste kärnan.

Inlägg av Pink Panther »

Automatiskt kompilera och installera den senaste kärnan med KernelCheck i Ubuntu.

Först måste du ladda ner KernelCheck senaste versionen från här http://sourceforge.net/project/showfile ... _id=199755 du får numera ner en .deb fil så det är bara att installera den.

Du öppnar en terminal och skriver in:

Kod: Markera allt

sudo kernelcheck
Alternativen.

The ‘Build Latest Kernel’ button will download, compile, and install the latest stable kernel from kernel.org. By selecting the checkbox ‘Apply prepatch instead of normal patch’, it will apply the listed prepatch (development).

The ‘Check for Program Updates’ button will go to the KernelCheck website and parse finger_banner2 for the latest version of KernelCheck. If you are running the latest version, it will say so, and if you are not, it will ask you to update.

Källa: http://www.ubuntugeek.com/automatically ... buntu.html

/PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: KernelCheck i Ubuntu, installera den senaste kärnan.

Inlägg av pun »

Jo nu verkar du skriva om sådant du själv inte provat....

Kernelcheck bygger då TVÅ deb-filer, en image och en header deb fil som då sedan enkelt installeras.

Hemtrådar som man först bör kolla in är de här.

Master Kernel tråden för att förstå hur det funkar, kan vara bra
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158

Kernelcheck-tråden:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=618563

Själv har jag blivit lat och kör med Ubuntu Mainline eller ppa för nya kärnor.... ;)
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

jeap, det är kul med allt nytt. Men även om det här är en tråd för experimentellt ska man kanske vara tydlig med:

* att man ej provat själv men vill veta om det funkat för nån annan
* att man provat själv och delar med sig av sina erfarenheter
* att man provat själv och talar om hur man gör för att lyckas.

Jag provade kernelcheck - det tog jättelång tid. ( ett par timmar) men dessvärre tillstötte problem och det fick avbrytas. Man måste ha lika delar tålamod, tid och kunskaper om man skall genomföra detta. Jag hoppas att budskapet går fram.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Ulsak skrev:jeap, det är kul med allt nytt. Men även om det här är en tråd för experimentellt ska man kanske vara tydlig med:

* att man ej provat själv men vill veta om det funkat för nån annan
* att man provat själv och delar med sig av sina erfarenheter
* att man provat själv och talar om hur man gör för att lyckas.

Jag provade kernelcheck - det tog jättelång tid. ( ett par timmar) men dessvärre tillstötte problem och det fick avbrytas. Man måste ha lika delar tålamod, tid och kunskaper om man skall genomföra detta. Jag hoppas att budskapet går fram.
Jag har provat kernelcheck för två år sedan med lyckat resultat, ( men det tog tid ). Jag prövad igår kernelcheck. Det tog en evighet och avbröts efter fyra timmars väntan. Med andra ord, du var inte ensam om det här ödet. Om det är någon tröst. Jag håller med dig om att jag borde varit mer tydlig. Jag anser att Pun förslag är smidigare, ( från Ubuntu Mainline ). Det är enklast, men en viss försiktighet bör beaktas. Det är aldrig fel att skaffa sig kunskap. Det fick jag personligen den hårda vägen igår.

Det är tummen ner för "kernelcheck" inget att lägga energi eller dyrbar tid på.

Jag ber om ursäkt för att jag varit otydlig med informationen.

/PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Som jag skrev så börjar man då här.....

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158

Klart intressant att bygga sin kärna men man har ingen susning om vad som går snett om man
direkt går till Kernelcheck utan att lära sig grunderna.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"