Samma var det här.vulfgar skrev:Efter en del exprimenterande kom jag på den simpla lösningen för att få det att funka: Istället för Ctrl-Alt-F8 så behövda jag använda Ctrl-Alt-F7.![]()
Fattar inte varför det är annorlunda hos mej, jag har inte ändrat några tangentgenvägar, men det viktiga är att det nu funkar finfint.
Tack Bowmore!
Hur byter man GDM tema i Karmic Koala?[LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Hur byter man GDM tema i Karmic Koala?[LÖST]
Den funkar för mig medvulfgar skrev:Efter en del exprimenterande kom jag på den simpla lösningen för att få det att funka: Istället för Ctrl-Alt-F8 så behövda jag använda Ctrl-Alt-F7.![]()

Förvirringen mellan Ctrl-Alt-F7 och Ctrl-Alt-F8 kan bero på om man nyinstallerat eller uppgraderat. I Jaunty använder man Ctrl-Alt-F7 men i Karmic Ctrl-Alt-F8 för att återgå till det grafiska. Varför man ändrat detta vet jag däremot inte.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hmm, jag har en nyinstalltion eftersom den gamla uppdaterade kraschade för ett tag sen. Formatterade om /home också. Visserligen har jag kopierat en del filer från min gamla backup, men jag tror inte att det är någon som rör tangentbordsgenvägar. Nåja, det spelar kanske mindre roll, det viktiga är att det funkar.Bowmore skrev:Förvirringen mellan Ctrl-Alt-F7 och Ctrl-Alt-F8 kan bero på om man nyinstallerat eller uppgraderat. I Jaunty använder man Ctrl-Alt-F7 men i Karmic Ctrl-Alt-F8 för att återgå till det grafiska. Varför man ändrat detta vet jag däremot inte.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Samma här, installerade en alpha 5 när den gamla vägrade starta och det inte ens gick att chroota sig in längre. Det kanske ändrades senare?vulfgar skrev:Hmm, jag har en nyinstalltion eftersom den gamla uppdaterade kraschade för ett tag sen. Formatterade om /home också. Visserligen har jag kopierat en del filer från min gamla backup, men jag tror inte att det är någon som rör tangentbordsgenvägar. Nåja, det spelar kanske mindre roll, det viktiga är att det funkar.Bowmore skrev:Förvirringen mellan Ctrl-Alt-F7 och Ctrl-Alt-F8 kan bero på om man nyinstallerat eller uppgraderat. I Jaunty använder man Ctrl-Alt-F7 men i Karmic Ctrl-Alt-F8 för att återgå till det grafiska. Varför man ändrat detta vet jag däremot inte.
Kollade lite och inget har ändrats!
Ctrl-Alt-F7, F8, .. används för att återgå till GUI session om den finns.
F7 = första GUI
F8 = andra GUI
osv
Har man loggat in så är användaren första GUI och man återvänder dit från TTYx med Ctrl-Alt-F7.
Loggar man ur så kvarstår Ctrl-Alt-F7, då med tty-text för uppstarten, medan Ctrl-Alt-F8 blir GUI för inloggningsskärmen. Så det verkar bero på vilken ordning man gör saker och ting.
Lyckades även få Ctrl-Alt-F9 som alternativet för att återgå till inloggningsskärmen från TTYx
F7 = första GUI
F8 = andra GUI
osv
Har man loggat in så är användaren första GUI och man återvänder dit från TTYx med Ctrl-Alt-F7.
Loggar man ur så kvarstår Ctrl-Alt-F7, då med tty-text för uppstarten, medan Ctrl-Alt-F8 blir GUI för inloggningsskärmen. Så det verkar bero på vilken ordning man gör saker och ting.
Lyckades även få Ctrl-Alt-F9 som alternativet för att återgå till inloggningsskärmen från TTYx

- vulfgar
- ung forumnörd
Jag ska testa lite med olika knapptryckningar och inloggningar och se vad som händer.Bowmore skrev:Kollade lite och inget har ändrats!
F7 = första GUI
F8 = andra GUI
osv

För att kunna ge kommandona i TTYx så måste jag ju logga in där, eller?
Egentligen kanske tråden skulle delas, detta med tangentkombinationer är ju väldigt intressant.

Hittade en liten guide How to switch between text and graphical consoles? som du kan studeravulfgar skrev:Jag ska testa lite med olika knapptryckningar och inloggningar och se vad som händer.![]()

- vulfgar
- ung forumnörd
Ahh, kollade lite på den. Mycket intressant läsning. Tack för den länken!Bowmore skrev:Hittade en liten guide How to switch between text and graphical consoles? som du kan studeravulfgar skrev:Jag ska testa lite med olika knapptryckningar och inloggningar och se vad som händer.![]()

Finns även ett enklare sätt att göra det snyggare!
http://jasonwryan.com/post/235687709/ch ... gin-screen
http://jasonwryan.com/post/235687709/ch ... gin-screen

-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Har hittat ett enklare sätt man loggar bara in som gdm användare vet inte om det fungerar i ubuntu 9.10. Det fungerar ialla fall i ubuntu 10.04 när du loggat in som gdm så är det bara att gå till utseende och ändra tema så får man en ny inloggnings skärm. För då är det bara att tanka ner teman från nätet
. Därifrån väljer du även bakgrundsbilden.