Problem med grub efter uppgrad till 10.04
Problem med grub efter uppgrad till 10.04
Igår uppdaterade jag ubuntu från 9.10 till 10.04. Allt gick hur fint som helst och systemet spinner på utan några problem. Jag har även XP installerat för att någon gång använda Photoshop. Men när jag idag skulle starta upp och kom till gruben, där man väljer vad man vill starta med, och jag valde XP så kom bara markören fram och efter några sekunder kom jag tillbaks till grub för att välja...... Försökte ett tiotal ggr att starta med XP, men jag kommer bara tillbaks. Väljer jag Ubuntu så startar den upp som vanligt.
Någon som vet huru att göra??
Vårhälsningar
Michael
Någon som vet huru att göra??
Vårhälsningar
Michael
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Problem med grub efter uppgrad till 10.04
Detta löser inte ditt nuvarande problem men är ett alternativ.
Photoshop (beror på version) verkar fungera i wine. Så jag skulle blåsa om datorn och bara köra in Ubuntu.
Innan skulle jag köra live-skivan och spara över allt jag har i windows till en extern enhet.
Bara ett förslag
Nån annan hjälper dig säkert om du vill köra dual-boot
Photoshop (beror på version) verkar fungera i wine. Så jag skulle blåsa om datorn och bara köra in Ubuntu.
Innan skulle jag köra live-skivan och spara över allt jag har i windows till en extern enhet.
Bara ett förslag

Nån annan hjälper dig säkert om du vill köra dual-boot

Försökte köra Photoshop i wine för något år sedan, men fick det aldrig fungera tillfredställande. Behöver ej använda Live-skivan då jag kommer åt Windows alla mappar och filer i Ubuntu ändock och sparar inget i Windows. Tack iaf för kommentaren :>)
Starta terminalen
så kanske din Windowspartition hittas
Kod: Markera allt
sudo update-grub
Windowspartitionen hittades, men vid uppstart startas inte windows utan efter några sekunders svart skärm dyker grub upp igen för att välja vad man vill starta, och så går det bara runt
På vilket partition ligger Windows?
Klistra gärna in svaret påhär så bör vi få igång det igen.
Klistra gärna in svaret på
sudo fdisk -l
Disk /dev/sdb: 250,1 GB, 250059350016 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 30401 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Diskidentifierare: 0x00012321
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sdb1 1 30401 244196001 7 HPFS/NTFS
Disk /dev/sda: 1000,2 GB, 1000204886016 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 121601 cylindrar
Diskidentifierare: 0x00008115
/dev/sda1 * 1 7649 61440561 7 HPFS/NTFS
/dev/sda2 7650 13728 48829567+ 83 Linux
/dev/sda3 13729 121601 866489872+ 5 Utökad
/dev/sda5 13729 13971 1951866 82 Linux växling / Solaris
/dev/sda6 13972 121601 864537943+ 83 Linux
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 30401 cylindrar
Diskidentifierare: 0x00012321
/dev/sdb1 1 30401 244196001 7 HPFS/NTFS
Disk /dev/sda: 1000,2 GB, 1000204886016 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 121601 cylindrar
Diskidentifierare: 0x00008115
/dev/sda1 * 1 7649 61440561 7 HPFS/NTFS
/dev/sda2 7650 13728 48829567+ 83 Linux
/dev/sda3 13729 121601 866489872+ 5 Utökad
/dev/sda5 13729 13971 1951866 82 Linux växling / Solaris
/dev/sda6 13972 121601 864537943+ 83 Linux
Glömde skriva att windows ligger på sda1
Hmm, sdb listas före sda i fdisk-svaret.
Prova följande:
Editera filen 40_custom med
och lägg sen in följande i slutet på den filen.
Därefter uppdaterar du grubmenyn med
Starta om och prova de två sista alternativen i grubmenyn, dvs alternativen
Microsoft Windows (sda1)
Microsoft Windows (sdb1)
Prova följande:
Editera filen 40_custom med
sudo gedit /etc/grub.d/40_custom
menuentry "Microsoft Windows (sda1)" {
insmod ntfs
set root='(hd0,1)'
drivemap -s (hd0) ${root}
chainloader +1
}
menuentry "Microsoft Windows (sdb1)" {
insmod ntfs
set root='(hd1,1)'
drivemap -s (hd0) ${root}
chainloader +1
}
sudo update-grub
Microsoft Windows (sda1)
Microsoft Windows (sdb1)
Ok, det blir ingen skillnad. Nu har jag 3 windowsalternativ att välja på vid uppstart: Microsoft Windows XP Professional on /dev/sda1, Microsoft Windows (sda1) och Microsoft Windows (sdb1). Vilket jag än väljer så blir det svart skärm och efter några sekunder kommer jag tillbaks till gruben
Har funderingar om jag kan använda denna hjälp för att återställa grub:
1.) Du behöver en Live-CD med Ubuntu, samma version som du har installerad. Om du inte har en CD tillgänglig kan du enkelt slänga in Ubuntu på ett USB-minne.
2.) Börja med att starta Ubuntu via Live-CD:n (Eller USB-minnet). När du är inne i Live-läget behöver vi montera din parition där du har Ubuntu. Detta gör man enklast genom att via menyn Platser öppna partitionen där du har Ubuntu installerat.
3.) För att reda på vart din partition blev monterad använder vi oss av kommandot:
mount | tail -1
Du kommer då få en output som liknar denna:
/dev/sda2 on /media/0d104aff-ec8c-44c8-b811-92b993823444 type ext4 (rw,nosuid,nodev,uhelper=devkit)
4.) Nu är det dags att återställa GRUB 2, detta gör du med kommandot:
sudo grub-install --root-directory=/media/0d104aff-ec8c-44c8-b811-92b993823444 /dev/sda
När du återställde GRUB via kommandot ovan kommer den inte att ta med Windows, detta ordnar vi med följande steg:
5.) Starta om datorn och logga in i Ubuntu.
6.) Öppna terminalen och uppdatera GRUB 2 med kommandot:
sudo update-grub
Om allt gick bra ska du se Windows längst ner i outputen:
guest@ubuntu:~$ sudo update-grub
Generating grub.cfg ...
Found linux image: /boot/vmlinuz-2.6.31-14-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-2.6.31-14-generic
Found memtest86+ image: /boot/memtest86+.bin
Found Windows Vista (loader) on /dev/sda1
done
1.) Du behöver en Live-CD med Ubuntu, samma version som du har installerad. Om du inte har en CD tillgänglig kan du enkelt slänga in Ubuntu på ett USB-minne.
2.) Börja med att starta Ubuntu via Live-CD:n (Eller USB-minnet). När du är inne i Live-läget behöver vi montera din parition där du har Ubuntu. Detta gör man enklast genom att via menyn Platser öppna partitionen där du har Ubuntu installerat.
3.) För att reda på vart din partition blev monterad använder vi oss av kommandot:
mount | tail -1
Du kommer då få en output som liknar denna:
/dev/sda2 on /media/0d104aff-ec8c-44c8-b811-92b993823444 type ext4 (rw,nosuid,nodev,uhelper=devkit)
4.) Nu är det dags att återställa GRUB 2, detta gör du med kommandot:
sudo grub-install --root-directory=/media/0d104aff-ec8c-44c8-b811-92b993823444 /dev/sda
När du återställde GRUB via kommandot ovan kommer den inte att ta med Windows, detta ordnar vi med följande steg:
5.) Starta om datorn och logga in i Ubuntu.
6.) Öppna terminalen och uppdatera GRUB 2 med kommandot:
sudo update-grub
Om allt gick bra ska du se Windows längst ner i outputen:
guest@ubuntu:~$ sudo update-grub
Generating grub.cfg ...
Found linux image: /boot/vmlinuz-2.6.31-14-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-2.6.31-14-generic
Found memtest86+ image: /boot/memtest86+.bin
Found Windows Vista (loader) on /dev/sda1
done
Det var inte bra. Hade räknat med att Windows startats eller att uppstarten åtminstone hängt för ett av fallen. Att det blir svart skärm för att därefter studsa tillbaks till menyn betyder att den inte hittar en giltig starthamterare i partitionen ifråga.paganini skrev:Ok, det blir ingen skillnad. Nu har jag 3 windowsalternativ att välja på vid uppstart: Microsoft Windows XP Professional on /dev/sda1, Microsoft Windows (sda1) och Microsoft Windows (sdb1). Vilket jag än väljer så blir det svart skärm och efter några sekunder kommer jag tillbaks till gruben
Vad ger kommandot
cat /boot/grub/device.map
Vad den guiden gör är att installera om starthanteraren via en livecd men i ditt fall fungerar ju den, dvs du kan boota Ubuntu. Du kan åstadkomma samma sak i Ubuntu med kommandotpaganini skrev:Har funderingar om jag kan använda denna hjälp för att återställa grub:
sudo grub-install /dev/sda
sudo update-grub
Följande:
michael@michael-desktop:~$ cat /boot/grub/device.map
(hd0) /dev/sda
(hd1) /dev/sdb
(hd0) /dev/sda
(hd1) /dev/sdb
Ser riktigt ut.paganini skrev:Följande:
(hd0) /dev/sda
(hd1) /dev/sdb
Jag har ingen bra lösning på ditt problem. Vad har du för typ av diskar inkopplade?
Misstänker att det en IDE- och en SATA-disk.
Det jag skulle göra i ditt fall är att koppla ur den lilla 250GB-disken, dvs den som visas som sdb i fdisk-utskriften och sen försöka få ordning på booten både av Ubuntu och Windows som ju turligt nog i detta fall ligger på samma disk, dvs sda.
Det är sata-diskar båda två. Testade att koppla ur sdb, men blev ingen skillnad vid uppstart. Om jag provar att installera om grub och med sdb urkopplad??
Prova det utan sdb inkopplad när du är inloggad i Ubuntu
Installera om grub med
Uppdatera sen menyn med
så får vi se om du kan boota Windows.
Fungerar det inte då så är det nog nåt knas med bootsektorn på Windowspartitionen sda1 och den behöver isf repareras med fixboot. Men eftersom jag antar att du kunnat boota Windows innan uppgraderingen till Lucid och att du inte ändrat något, t.ex storleken på sda1, så verkar det långsökt.
Installera om grub med
sudo grub-install /dev/sda
sudo update-grub
Fungerar det inte då så är det nog nåt knas med bootsektorn på Windowspartitionen sda1 och den behöver isf repareras med fixboot. Men eftersom jag antar att du kunnat boota Windows innan uppgraderingen till Lucid och att du inte ändrat något, t.ex storleken på sda1, så verkar det långsökt.
Har nu installerat om grub utan sdb och startat om. Nu blir det en svart skärm med en blinkande markör när jag startar windows, en förändring iaf. Ja, det var inga problem med windows innan uppgraderingen. Nej, jag har inte ändrat något, mer än en uppgradering. Om jag installerar om windows då, och sedan kör live-cd och installerar om grub? Men det är kanske lika bra att installera om både windows och Ubuntu när nya versionen kommit ut, en ren och fräsch dator.
Jag skulle försöka med det här kommandot:
Angående fixmbr/fixboot/grub så kan den här tråden vara av värde... Bowmore är redan inne på detta.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1014708
sudo grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1014708
Det betyder att den nu hittar rätt partition och försöker boota WinXP.paganini skrev:Nu blir det en svart skärm med en blinkande markör när jag startar windows, en förändring iaf.
Blinkande markör är vad som händer bl.a om XP inte ligger på första disken, därav mappningen
för att få XP att tro det.drivemap -s (hd0) ${root}
Svårt att säga vad det är för fel. Kan vara
- korrupt bootsektor på sda1 som kan fixas med fixboot från en WinCd och rescue mode
- en bugg i grub2
- att XP bootern inte ser sda som första disk
Det sista alternativet kan vara en annan enhet, t.ex floppy eller cd, som spökar till det. Att sdb listades före sda i fdisk-utskriften tidigare tyder också på att något inte står rätt till när det gäller diskordning för bios vs ubuntu. Eller så är det något i bios inställningar som skapar problem. Varför det gör det nu men inte i Karmic vet jag inte om det inte var så att du då körde gamla grub legacy där.
Sen tycker jag att det är värt att installera om Lucid's RC. En uppgradering har sina svagheter och kan skapa problem för olika tillämpningar, inkl grub2, om man har otur. Men om du har möjligheten att köra en fixboot så skulle jag nog provat det först. Det ska även gå att göra en 'fixboot' med hjälp av SuperGrub's liveCd om man inte har en WinCd med rescue mode, eller vad det nu heter.
Man bör veta skillnaden mellan fixmbr och fixboot.pun skrev:Angående fixmbr/fixboot/grub så kan den här tråden vara av värde
- fixmbr skriver i diskens bootsektor, dvs i MBR
- fixboot skriver i partitionens bootsektor, dvs i VBR aka PBR
Grub anropar Windows VBR med chainloader för att boota upp det.
Så vill du ta bort grub även ur MBR så att XP bootas automatiskt så kör du både fixmbr och fixboot. Sen för att få igång Ubuntu igen behöver du då återställa grub i MBR mha en liveCd.