Internetproblem i KDE

Generella frågor om Kubuntu och KDE-specifika frågor. Både 3.x och 4.x
adrian

Internetproblem i KDE

Inlägg av adrian »

Hej.

Jag är rätt ny till hela Linux/Ubunti grejen och håller mest på att experimentera runt lite för att få kläm på vad det är och hur det fungerar.
Missnöje med hur Gnome ser ut rent grafiskt ledde via omvägar till att jag installerade den senaste versionen av KDE och tänkte testa det och lite olika funktioner osv.

Hursomhelst.

När jag använder gnome som skrivbordsmiljö så funkar allt finfint med det trådlösa nätverket, men när jag loggar in med KDE så kan jag inte komma ut på internet.

De trådlösa nätverken hittas utan problem, men jag kommer inte in på mitt egna nätverk trotts att jag skriver in lösenordet osv korrekt.
Hur ska man fixa detta?

Och varför kommer jag ut på det trådlösa nätverket i Gnome och inte i KDE, det är ju i grund och botten samma operativsystem och inställningarna osv borde väll inte skilja sig såpass mycket?

Jag har googlat lite för att hitta en lösning och en del andra personer beskriver samma problem i dessa trådar:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=8771658
och
http://forum.kde.org/viewtopic.php?f=18&t=29676

Men av vad jag kan utläsa så är det inte direkt någon som kommer fram till något.
Jag är som sagt ny med Ubuntu och har inte direkt någon uppfattning om vad jag ska göra för att lösa problemet.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Internetproblem i KDE

Inlägg av johanre »

Jag använder själv inte KDE men som antyds i ovanstående tråd; har du försökt installera knetworkmanager3? Eller snarare; i Ubuntu heter paketet du skall installera : network-manager-kde

När du har gjort det borde du kunna anslute mot ditt trådlösa nät igen. Eventuellt måste du först ändra i dina nätverksinställningar.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det finns en liten fin plasmoid (widget) för att koppla upp sig på nätet. Testa med den.
adrian

Inlägg av adrian »

johanre:

Ok.
Hur installerar jag det? (förlåt, men jag är nybörjare)

Går jag in i Synaptic och söker på "network-manager-kde" så får jag inte fram något vid det namnet.
Jag kanske är dum nu, men kan jag installera det från Gnome eller måste jag vara i KDE för det (problemet då är ju att jag inte kan läsa instuktionerna här isf, och inte hämta något från nätet)?

mcNisse:

Ok?
Vad heter den widgeten då?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

plasma-widget-network-manager tror jag den heter.
adrian

Inlägg av adrian »

ehm.... nu funkar det.
Jag vet inte riktigt vad jag gjorde, jag varken installerade något eller använde någon widget.

Jag gick in på "manage connections" och mest bara pillade lite där, tydligen gjorde jag någonting rätt för det började funka i alla fall.

Tack för hjälpen hursomhelst :D
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Finemang :)

Lycka till med din kde installation.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Jag tycker att KDE4 har legat pinsamt mycket längre efter med att få till en vettig network manager med sin plasma-widget-network-manager. Det är faktiskt först i senare versioner av KDE4 som den börjar funka som man kan förvänta sig men jag tror den fortfarande ligger efter gnomes network manager applet som jag själv väljer att köra i KDE4 istället för med plasma-widget-network-manager.

För mig ser det alltså ut så här när jag fixat till det:

Bild

Den som är nöjd med plasma-widget-network-manager eller tycker den funkar så det räcker för ens behov kan gott fortsätta göra det men här kommer det hur du kan få gnomes network manager applet i KDE4 systray/panelen.

Installera paket network-manager-gnome som är själva appleten som hamnar i panelen. Du kommer få en rad gnome-paket som beroenden installerade om du inte redan råkar ha dem. Däremot så vill du troligen se till att avinstallera paketet notification-daemon som kanske åker med som ett rekommenderat paket, annars kommer det göra så att dina pop-ups blir av gnomestil istället för de snyggare kde4 pop-upsen. Du kan nu avinstallera plasma-widget-network-manager.

När detta är gjort så kommer gnome applet inte visa sig någonstans för dess konfiguration är som default att inte visa sig i KDE så det vill vi ändra på. Leta upp filen /etc/xdg/autostart/nm-applet.desktop och lägg till KDE på raden för OnlyShowIn så det ser ut så här:

Kod: Markera allt

[Desktop Entry]
Name=Network Manager
Comment=Control your network connections
Icon=nm-device-wireless
Exec=nm-applet --sm-disable
Terminal=false
Type=Application
OnlyShowIn=GNOME;XFCE;KDE
X-GNOME-Bugzilla-Bugzilla=GNOME
X-GNOME-Bugzilla-Product=NetworkManager
X-GNOME-Bugzilla-Component=general
X-GNOME-Autostart-enabled=true
X-Ubuntu-Gettext-Domain=nm-applet
Detta gör att network-manager-gnome kommer starta var gång du loggar in i kde4 och lägga sig fint på din panel/systray som andra program du har där som också autostartar.

Nu vill du kanske även kunna se network-manager-gnome i din startmeny som ett av andra program och då måste vi även se till att det visas där genom att göra på samma sätt med filen /usr/share/applications/nm-connection-editor.desktop och lägga till ordet "KDE" även där för raden med OnlyShowIn så det ser ut så här:

Kod: Markera allt

[Desktop Entry]
Name=Network Connections
Comment=Manage and change your network connection settings
Icon=preferences-system-network
Exec=nm-connection-editor
Terminal=false
Type=Application
X-GNOME-Bugzilla-Bugzilla=GNOME
X-GNOME-Bugzilla-Product=NetworkManager
X-GNOME-Bugzilla-Component=general
Categories=GNOME;GTK;Settings;X-SuSE-ControlCenter-System;X-GNOME-NetworkSettings;
OnlyShowIn=GNOME;Xfce;KDE
X-Ubuntu-Gettext-Domain=nm-applet
Nu kommer du ha Gnomes network manager i KDE4 utan att behöva tänka på det förutom att själva appleten kommer se lite "gnomig" ut de gånger du väl är inne och pillar i den. Det kan möjligen vara så att du första gången behöver logga ut och in för att den ska hoppa igång på din panel eller så startar du den själv från programmenyn när du fått den att synas där.

Det var allt för den sugne, undrande eller nyfikne.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
adrian

Inlägg av adrian »

Nu funkar det som sagt tillfredsställande och så länge jag kan komma ut på internet så räcker det så och kommer fortsätta utforska funktionerna i KDE och skillnaderna gentemot Gnome.

Så tack för alla tips :)

Nu har jag bara ännu en (nybörjar) fråga:

Firefox ser verkligen inte alls speciellt bra ut i KDE, främst är det all text i menyer osv (alltså inte i själva browserförnster) som har blivit väldigt stor.
Mycket osnyggt. Hur ändrar jag detta, är det inställningar i KDE eller är det bara inställningar i Firefox?
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Lite offtopic i just den här tråden kanske men kan du vara lite mer specifik?

Så här ser min Firefox ut och jag har valt att köra med kde4-tema i Firefox. Avgör kanske inte så mycket i det här avseendet men jag kör här Firefox 3.6.3. Vet inte om det är bättre eller sämre än hur det ser ut för dig?

Bild
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Absolut, firefox ser ut som skräp... Som tur är finns det alternativ, konqueror, aurora, opera (alla skrivna i qt)

men för att svara på din svara
Första är en tråd om hur du får firefox att se bättre ut. Den andra beskriver lite varför....
how to integrate Firefox into KDE
gtk apps in kde considered harmful (to the eye)
adrian

Inlägg av adrian »

Hmm.

Kanske borde byta namn på detta tråden till "nybörjarproblem" i KDE eller liknande.
Internetproblemen är som sagt lösta, jag vet inte riktigt hur jag gjorde men det funkar i alla fall.

Den version av firefox jag har är 3.5.9
Jag försökte uppdatera på firefox hemsida men förstod inte riktigt hur jag skulle gå tillväga.
Eftersom jag som sagt är helt ny inför ubuntu/linux så har jag som sagt ganska dålig kläm på hur man får saker att fungera, just att installera saker tycker jag är det som är absolut knepigast. Att ladda ner firefox 3.6 för linux på deras hemsida gick ju bra, men det leder ju bara till att jag får en paket fullt med filer på datorn som jag inte vet vad jag ska göra med. Har sökt på firefox 3.6 i Synaptic men det har inte gett något, eller så är det bara jag som inte förstår vad det är jag ska göra. När jag lyckas få saker att fungera generellt så känns det övervägande mer som ren tur än att jag har haft något att göra med det.

Trådarna där det beskriver hur man ska få firefox att fungera bättre är säkert jättebra, det kan jag tyvärr inte avgöra då jag inte kan utläsa utav dem vad det faktiskt är jag ska göra.

KDE4 tema kan jag inte köra med då det står på sidan att jag måste uppgradera mitt firefox.

Hursomhelst.
Grundproblemet är att jag tycker att firefox, men även annar, ser väldigt fult ut.
Och främsta anledningen till det är att texten är väldigt stor, vilket ger det hela ett väldigt konstigt intryck.

Såhär ser det ut:
Bild

Notera hur stor all text (både i firefox och i filhanteraren, inte själva browserfönstret då utan menyer, adressfält osv) gämfört med hur det är i exempelvis panelen.

Jag har letat runt i dator>systeminställningar>utseende för att försöka ändra på textstorleken och få det på samma nivå genomgående, dock ändras bara textstorleken i själva "fönsterhuvudet" osv av dessa inställningar, och inte i menyerna osv i firefox och filhanterare osv.

Helt enkelt, jag vill inte att det ska se ut som om datorn används av en närsynt som behöver stora tydliga bokstäver överallt i menyer osv, utan vill att det ska se snyggt, tight och cleant ut, en stor orsak till att jag vill använda KDE istället för Gnome är för att jag tycker Gnome är väldigt väldigt fult.

jaja, jag kanske inte frågar rätt frågor på rätt ställe nu överhuvud taget, men ju fler saker jag försöker få klämm på ju mer förvirrad blir jag.

Tillägg:

För att ytterligare förtydliga vad det är jag menar så har jag tagit en skärmdump på den skärmdump jag tog i KDE, denna gång i GNOME där det tydligt går att gämföra skillnaderna i hur det ser ut.

Bild
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Installation

Låt bli att ladda ner paket själv. Använd enbart pakethanteraren. Det gör det mycket enklare att installera program.
Du kan enkelt lägga in nya förråd som tillhandahåller nyare versioner av program. Specellt bra är launchpads ppa:er

Firefox

Kommer senare. När jag har läst tråden igen ;)

Bifogar en bilt på varför jag föredrar konqueror.,
Bild
adrian

Inlägg av adrian »

Ok.
Hur lägger jag till nya förråd i synaptic då?

Eller mer relevant, hur uppdaterar jag firefox från 3.5.9 till en nyare version?
Söker jag i synaptic så hittar jag bara den version jag jag och äldre.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Det enklaste sättet att hitta en ppa, imho, är att använda google. Det räcker oftast med att skriva ppa och programmet du letar efter.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

adrian skrev:Ok.
Hur lägger jag till nya förråd i synaptic då?

Eller mer relevant, hur uppdaterar jag firefox från 3.5.9 till en nyare version?
Söker jag i synaptic så hittar jag bara den version jag jag och äldre.
För egen del så backportade jag den själv från Lucid till Karmic men la aldrig upp den på min PPA för jag tror den finns på annat håll. Är kanske lite overkill för de flesta att göra så annars.

Igår så uppdaterade jag helt till Kubuntu Lucid och då får man senaste Firefox från start. Den är så klart fortfarande inte final för den släpps i övermorgon så det är Lucid RC jag kör som än så länge funkar riktigt bra.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Här är en bra blog om hur du får till ett bra utseende på firefox
http://thebluemint.blogspot.com/2009/11 ... -kde4.html
Skriv svar