installera program/realplayer
Har precis installerat Ubuntu och det verkar ju grymt.
Har några funderingar vad det gäller installation av mjukvara. Vad jag förstår så använder man "synaptic" för att installera avinstallera paket men hur gör man om man laddar hem ett enskilt program från nätet. Ska man använda "synaptic" då också på något sätt?
Provade att ladda hem realplayer för Linux och följde instrutionerna från hemsidan och installerade via ett terminalföster. Är inte denna metod korrekt?
För övrigt så kommer realplayer upp när jag försöker köra webb radio men jag får felmeddelande:
"could not find an appropriate hxplay or realplay in the system path to use as an embedded player"
Tack
Har några funderingar vad det gäller installation av mjukvara. Vad jag förstår så använder man "synaptic" för att installera avinstallera paket men hur gör man om man laddar hem ett enskilt program från nätet. Ska man använda "synaptic" då också på något sätt?
Provade att ladda hem realplayer för Linux och följde instrutionerna från hemsidan och installerade via ett terminalföster. Är inte denna metod korrekt?
För övrigt så kommer realplayer upp när jag försöker köra webb radio men jag får felmeddelande:
"could not find an appropriate hxplay or realplay in the system path to use as an embedded player"
Tack
Jo, det är korrekt att göra så om man vill ha RealPlayer. Det är väl dock något man vanligtvis inte vill utan det man vill göra är att installera w32codecs + andra bättre mediaspelare för att få stöd för RealMedia. Mer om detta här:
https://wiki.ubuntu.com/RestrictedFormats#w32codecs
https://wiki.ubuntu.com/RestrictedFormats#w32codecs
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kolla här för mer information om multimediaformat som (på grund av diverse lagar) inte stöds från början i Ubuntu.
För övrigt föredrar jag personligen att installera från terminalen. Detta gör man enklast genom att skriva:
De flesta program finns ju i förråden för ubuntu. Se även till att öppna upp universe- och multiverse-förråden i din sources.list. Det gör du enklast så här.
För övrigt föredrar jag personligen att installera från terminalen. Detta gör man enklast genom att skriva:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install <namn på paketet>
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
- gothenburg
- Kontakt:
Glöm inte att använda
innan för att få de nyaste paketen
sudo apt-get update
Jag är bannad i #ubuntu-se !
Tack för tipsen!
Jag vill kunna lyssna på radio från sr.se men som det ser ut nu så öppnas realplayer automatiskt när jag klickar på en radion kanal men då tyvärr
med felmeddelande som jag beskriver ovan och sedan så funkar det inte.
Jag har installerad win32 codecs enligt länken. Har även installerat mplayer men det vill inte ändå.
1. Hur associerar jag streaming media med mplayer(eller kanske bör man använda någon annan player)?
Om ni kortfattat stevis har lust att förklara hur jag får fason på det hela så blir jag glad.
Jag vill kunna lyssna på radio från sr.se men som det ser ut nu så öppnas realplayer automatiskt när jag klickar på en radion kanal men då tyvärr
med felmeddelande som jag beskriver ovan och sedan så funkar det inte.
Jag har installerad win32 codecs enligt länken. Har även installerat mplayer men det vill inte ändå.
1. Hur associerar jag streaming media med mplayer(eller kanske bör man använda någon annan player)?
Om ni kortfattat stevis har lust att förklara hur jag får fason på det hela så blir jag glad.
Testade det som stod på sidan jag länkade till förut. Fast jag installerade RealPlayer istället för alternativen.
Detta gjordes enkelt genom att skriva:
i en terminal.
Sen startade jag om Firefox och kunde lyssna på SR:s webbradio. Nu är väl kanske inte RealPlayer att föredra men det är ändå en enkel lösning om du inte har ork att pyssla med alternativen.
Detta gjordes enkelt genom att skriva:
wget -c ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/pool/main/r/realplay/realplayer_10.0.7-0.0_i386.deb
sudo dpkg -i realplayer_10.0.7-0.0_i386.deb
Sen startade jag om Firefox och kunde lyssna på SR:s webbradio. Nu är väl kanske inte RealPlayer att föredra men det är ändå en enkel lösning om du inte har ork att pyssla med alternativen.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
Oki, nu klagar inte Mozilla längre och Realplayer öppnas fint.
Tyvärr så har allt ljud lagt av. Rythmbox som funkade fint igår låter inte längre. Och Totem klagar över att den inte kan hitta sound server.
Vete katten vad jag har gjort.
Vet inte riktigt vart jag ska börja felsöka.
Tyvärr så har allt ljud lagt av. Rythmbox som funkade fint igår låter inte längre. Och Totem klagar över att den inte kan hitta sound server.
Vete katten vad jag har gjort.
Vet inte riktigt vart jag ska börja felsöka.
Är realplayer igång? Skype? Flash? I alla fall de två senare (mycket möjligt att realplayer klarar det också) blockerar ljudkortet så att inget annat program kommer åt det. Det går att komma runt, bara man listar ut vilket program det är som stör.
Försök att starta om webbläsaren till exempel.
Försök att starta om webbläsaren till exempel.
Hej Toddyd!
Satt själv med samma problem igår och installerade realplayer och avinstallerade och installerade och..bla bla..du förstår. Sedan installerade jag kaffeine-mozilla och vips fick jag igång ljudet.....men till min fasa bara för en ynka gång.
Det jag gjorde istället var att återigen, avinstallera realplayer och sedan installera mozilla-mplayer. Nu fungerar det att lyssna på sr.se.
Hoppas det löser sig för dig.
mvh
killhup
Satt själv med samma problem igår och installerade realplayer och avinstallerade och installerade och..bla bla..du förstår. Sedan installerade jag kaffeine-mozilla och vips fick jag igång ljudet.....men till min fasa bara för en ynka gång.
Det jag gjorde istället var att återigen, avinstallera realplayer och sedan installera mozilla-mplayer. Nu fungerar det att lyssna på sr.se.
Hoppas det löser sig för dig.
mvh
killhup
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Och slutligen kan man ju försöka komma ihåg att det går att bara dubbelklicka på .debs för att installera dem.
More Mekaniserad at http://blippe.se.