Linux på usb-minne [LÖST]
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Linux på usb-minne [LÖST]
Letar efter nån linux-distribution som jag kan köra från ett usb-minne på min bärbara tills jag fixat en hårddisk till den.
Har testat puppy linux (får inte igång det trådlösa), damn small linux (vill inte starta), SliTaz (kommer bara till text-läge och får inte igång grafiskt), moonos (jobbig miljö) och berry linux (på japanska och den ville inte koppla upp sig).
Minnet är på 1gb. Vill ha nått som hittar hårdvara automatiskt. Moonos gör det men har för jobbig miljö.
Har testat puppy linux (får inte igång det trådlösa), damn small linux (vill inte starta), SliTaz (kommer bara till text-läge och får inte igång grafiskt), moonos (jobbig miljö) och berry linux (på japanska och den ville inte koppla upp sig).
Minnet är på 1gb. Vill ha nått som hittar hårdvara automatiskt. Moonos gör det men har för jobbig miljö.
Senast redigerad av 3 xtr3m3, redigerad totalt 26 gång.

- uppsalanet
- Fadder
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Linux på usb-minne
Ja, men jag måste fråga först om knoppix fortfarande kör kde3.5?
- mcNisse
Det tror jag inte, men ditt svar fick mig att leta lite så jag länkar dig till den officiella wikin..
http://www.knoppix.net/wiki/Language,_L ... ttings_FAQ
Men om du inte vill boota om starta skriv in settings:/ i url:en i konqueror och leta dig fram till regional and language.
http://www.knoppix.net/wiki/Language,_L ... ttings_FAQ
Men om du inte vill boota om starta skriv in settings:/ i url:en i konqueror och leta dig fram till regional and language.
- xtr3m3
Finns ingen konqueror da den ej kor kde:
- Bilagor
-
- Screenshot.jpg (95.38 KiB) Visad 4936 gånger

- Osprey
- Kontakt:
Jag kör Ubuntu (9.10) på pinne och det funkar alldeles utmärkt...xtr3m3 skrev:Letar efter nån linux-distribution som jag kan köra från ett usb-minne på min bärbara tills jag fixat en hårddisk till den.

Testade DSL och Knoppix och några till, men de föll bort av olika orsaker, framförallt vad gäller känslan av att ha ett komplett OS... Knoppix är väldigt snyggt och kommer nästan hela vägen, men till slut valde jag att ha Ubuntu även på den... Jag kör lätt lätt ett fullpackat Ubuntu på en 16-GB pinne (4 GB root och 12 GB /home) och jag får t.o.m bättre prestanda på den än när jag kör direkt från hårddisken...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- mcNisse
Okejda, jag ger upp
Skumt att knoppix sidan fortfarande skriver att de kör kde... http://www.knoppix.net/about.php
Då är inte jag rätt person att hjälpa dig om du nu inte fick tillräcklig hjälp från Wikin...

Då är inte jag rätt person att hjälpa dig om du nu inte fick tillräcklig hjälp från Wikin...

- xtr3m3
Ok. Tyvarr ager jag ingen 16gb usb-sticka. Vet inte om jag har rad att kopa nan just nu heller.Osprey skrev:Jag kör Ubuntu (9.10) på pinne och det funkar alldeles utmärkt...xtr3m3 skrev:Letar efter nån linux-distribution som jag kan köra från ett usb-minne på min bärbara tills jag fixat en hårddisk till den.![]()
Testade DSL och Knoppix och några till, men de föll bort av olika orsaker, framförallt vad gäller känslan av att ha ett komplett OS... Knoppix är väldigt snyggt och kommer nästan hela vägen, men till slut valde jag att ha Ubuntu även på den... Jag kör lätt lätt ett fullpackat Ubuntu på en 16-GB pinne (4 GB root och 12 GB /home) och jag får t.o.m bättre prestanda på den än när jag kör direkt från hårddisken...
Far se hur mycket som blir over nar rakningar och allt ar betalt.

- mcNisse
Problemet är bara att OP har en pinne på 1GiB...Osprey skrev:Jag kör Ubuntu (9.10) på pinne och det funkar alldeles utmärkt...xtr3m3 skrev:Letar efter nån linux-distribution som jag kan köra från ett usb-minne på min bärbara tills jag fixat en hårddisk till den.![]()
- xtr3m3
Ok. Star natt att man kan andra vid boot prompt. Hur gor man det? Har lagt in med unetbootin och da startar deras meny vid uppstart.mcNisse skrev:Okejda, jag ger uppSkumt att knoppix sidan fortfarande skriver att de kör kde... http://www.knoppix.net/about.php
*EDIT*
Rackte med att trycka tab i menyn. Dock sa spelar det ingen roll om jag byter ut "en" mot "se". Startar upp med engelskt anda.
Testade aven "sv_se".
Sen har jag ett jobbigt problem. Eftersom jag tidigare plockat ur batteriet (det lilla runda) da jag forsokt reseta bios sa star nu aven datum, ar och klocka fel. Kan inte andra det heller da det ar last med ett admin-losenord. Ganska drygt.
Detta gor att webblasaren ger varningar nar jag gar in pa sidor med https.
Lank till traden som jag tog upp det med bios reset: viewtopic.php?f=96&t=47722&p=386192#p386192

- xtr3m3
Ska testa pa min mammas usb-minne sen. Sag helt ok uteyerouge skrev:http://www.faunos.com/

- xtr3m3
Fick till svenskt tangentbord nu. Fick ändra i syslinux.cfg.
La till: keyboard=se xkeyboard=se
Ska testa faunos sen bara jag orkar ta mig ur soffan till min stationära
Tack för hjälpen och förslag
La till: keyboard=se xkeyboard=se
Ska testa faunos sen bara jag orkar ta mig ur soffan till min stationära

Tack för hjälpen och förslag

- xtr3m3
Lyckades göra nått så knoppix vägrar starta. Står att det inte finns nån plats kvar. Får installera om det.
Faunos såg väl bra ut. Dock hittar den inte mitt wlan.
Faunos såg väl bra ut. Dock hittar den inte mitt wlan.

- uppsalanet
- Fadder
När jag boota med knopix, så beroende på var och hur det ska användas så anger jag:
lang=sv
screen=800*600
vga=normal
Då fungerar det på de flesta äldre datorer..
lang=sv
screen=800*600
vga=normal
Då fungerar det på de flesta äldre datorer..
- xtr3m3
Ok.
Fixade det med tangentbords språk. La in knoppix igen. Hoppas jag inte lyckas strula till det igen bara
Fixade det med tangentbords språk. La in knoppix igen. Hoppas jag inte lyckas strula till det igen bara