Jag använder ofta su för att bli root i terminalen.
Vad jag är ute efter, är att jag automatiskt hamnar i /root när jag använder su.
Tror att det är /root/.bashrc jag ska lägga till något i...
Tacksam för hjälp/tips.
/Rune
Skifta direkt till root's hemkatalog (med su)
- Konservburk
Re: Skifta direkt till root's hemkatalog (med su)
Jag brukar använda mig av
så hamnar jag i /root katalogen, om jag bara använder su så ändras inte katalogen.
(edit)ok, du var snabbare konservburk
Kod: Markera allt
su -
(edit)ok, du var snabbare konservburk

Mycket tack! Det funkar!
Men nu ska jag vara jobbig.
Om jag enbart vill använda "su" för att komma direkt till /root, utan att skriva "su -".
Ett alias för min vanliga användare borde fungera eller hur?
Finns det fler alternativ?
Men nu ska jag vara jobbig.

Om jag enbart vill använda "su" för att komma direkt till /root, utan att skriva "su -".
Ett alias för min vanliga användare borde fungera eller hur?
Finns det fler alternativ?
- Konservburk
Lägg till cd högst upp i /root/.bashrc om du inte vill att su ska göra fler saker än i vanliga fall förutom att byta katalog till /root. Det är nämligen så att su - gör ytterligare en del grejer för att mer fungera som en riktig inloggning med root-kontot.
Annars går det bra med ett alias eller en skalfunktion eller ett wrapperskript.
Det fungerar utmärkt att lägga till "cd" i /root/.bashrcKonservburk skrev:Lägg till cd högst upp i /root/.bashrc om du inte vill att su ska göra fler saker än i vanliga fall förutom att byta katalog till /root. Det är nämligen så att su - gör ytterligare en del grejer för att mer fungera som en riktig inloggning med root-kontot.
Tack för det tipset!
Googlade lite om "su" vs "su -" och hittade den här länken > http://www.linuxforums.org/forum/redhat ... su-su.html
Jag förstår att det är skillnad...
Om man tänker rent säkertsmässigt är det någon skillnad mellan att använda "su" eller "su -" i terminalen?
Jag kan tänka mej att om man vill ha optimal säkerhet på sin dator, så använder man inte su eller sudo.
Istället loggar man ut helt från sitt normala användarkonto och loggar in som root, visst är det så?