..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Skrivet 21 apr 2010 08:04 Fd. elev i Sundsvall (Ej registrerad)
Jag ställer mig frågan varför bara samhälle ska favoriseras för att få tillgång till en gratis dator? Står inte alla elever lika inför skollagen och en likvärdig skolgång? Det gör dem knappast om vissa elever ska favoriseras på detta sätt... Redan då jag gick så började detta ståhej med att vissa klasser lockade dit elever med en gratis dator, just för att få dit elever! Inte för att undervisningen var bra...
Sen så ställer jag mig frågande, vad för OS ska det vara? Instängt som i Windows eller öppet som i Linux?
Och så får jag detta idiotiska svar...
Skrivet 21 apr 2010 16:04 Datanisse (Ej registrerad)
Svar till "Fd. elev i Sundsvall"
Rättvist... nääe, men livet är inte alltid rättvist, lika bra att lära dom små liven det direkt
Ang. val av operativsystem.
Vad tror du?
Vad skulle du själv välja, en nedlåst Linux eller en begränsad Windows?
Du blir mer begränsad på Linuxdatorn, tror inte att du ens har möjlighet till de enklaste saker utan root eller su/sudo.
Det vore helt galet att ge ungdomarna nya datorer med Linux på och fria tyglar, meningen med upplägget är antagligen att eleven skall kunna nyttja sin dator i en skolmiljö..
Varför kommer alltid Linux in i diskussionen så fort som det skall införskaffas datorer till skolor/landsting eller företag?
Det blir inte billigare, det fungerar inte på så sätt att man kan avpollettera all sin personal och anställa nya med goda kunskaper om Linux. Billigaste alternativet är alltid att bygga på sin befintliga it-miljö, inte bygga en till miljö på sidan om.
Ibland känns det hopplöst då man möter på patrul som dessa... Känns ungefär som läraren som jag läste nyligen som var förbannad på Linux
Men har man folk som kastar sten i glashus bara för att man inte kan, då är det illa!
Webmaster för Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
”Datanisse (Ej registrerad)” är en idiot. Bli inte upprörd över idioter. Slöseri med energi.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Min teori och tolkning av hans inlägg är denna:
Vad han menar är att de som har datorerna inte lär få root-access på dem och därmed vara mer begränsade i vad de kan göra med dem än om de haft ett icke-admin konto i windows. (rättighets-mässigt alltså)
Sen att det argumentet är helt absurt i mina ögon, pja...För att citera Osprey:
Osprey skrev: Mot enfald kämpar även gudarna förgäves...
Pinky skrev:Min teori och tolkning av hans inlägg är denna:
Vad han menar är att de som har datorerna inte lär få root-access på dem och därmed vara mer begränsade i vad de kan göra med dem än om de haft ett icke-admin konto i windows. (rättighets-mässigt alltså)
Fast det där går ju att lösa med 'rätt' rättigheter... Jag vette f*n om det är vettigt att släppa loss maskiner där användarna har SU-rättigheter utan kanske kan man tillåta det mesta men inget rent systemförstörande - fast det blir kanske en omöjlig balansgång eftersom man kan döda systemet med synaptic, hehe... Men kan man inte lägga synaptic under SU men Programcentralen under 'user' eller nåt tro?
Vi snackade om den här problematiken när vi låg i förhandling med Västerås kommun, och det är faktiskt lite lurigt...
Pontus Öhman skrev:Går väl att styra vilka rättigheter man har precis som i Windows med GPO? Eller är jag helt ute och cyklar?
Jodå, men problemet är snarare var man sätter gränsen. Jag anser att gränsen går vid systemdödande - men eftersom det i GNU/Linux gäller pakethanteraren så påverkar det vad man kan installera...
Tja, rimligen borde det vara motsatsen till "upplåst Linux"... ungefär som att "upplusad" är motsatsen till "nedlusad".
Ja, nu förstår jag precis vad som åsyftas...
Ja, alltså tänk dig att du kan välja mellan två sorters datorer: upplusade nedlåsta linuxdatorer eller upplåsta nedlusade windowsdatorer (måså vara att man kan låsa upp Linux men att läraren inte tillåter det). Vilken dator är bäst för eleverna då?
Om eleverna skulle få en dator med Linux i så skulle 99% blixtsnabbt byta till Windows. Jag känner ingen 15-20 åring som kör Linux. Fast å andra sidan så känner jag ingen överhuvudtaget som har Linux i någon dator
fogerty4evr skrev:Om eleverna skulle få en dator med Linux i så skulle 99% blixtsnabbt byta till Windows. Jag känner ingen 15-20 åring som kör Linux. Fast å andra sidan så känner jag ingen överhuvudtaget som har Linux i någon dator
Det beror ju på kraven - du byter inte OS om du inte får... Och vafan, hur många bärbara spelas det på ändå, det blir ju 4-5000-kronorsburkar med Intel-kort typ, så inga speldatorer - så ungarna skall surfa o.s.v. och då kan dom lika gärna köra Linux ändå ju...
I viruskrashen härom dagen så förlorade Västerås kommun 3000 datorer - 98% av det totala antalet i kommunen...
fogerty4evr skrev:Om eleverna skulle få en dator med Linux i så skulle 99% blixtsnabbt byta till Windows. Jag känner ingen 15-20 åring som kör Linux. Fast å andra sidan så känner jag ingen överhuvudtaget som har Linux i någon dator