Hej. är ny med ubuntu, jag har en laptop som jag direkt från win xp installera ubuntu istället. jag har försökt att få igång nätverk på datorn nu när jag har ubuntu, men den hittar inget trådlöst nätverk, jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att hitta nätverket heller, har kollat runt på guider å tips, men inget har fungerat åt mig, sen när jag koppla i nätverkskabel från min andra dator in i laptopen tänkte jag att nu har jag nätverksåtkomst så att jag kan installera det jag behöver och sen försöka pilla med det igen, den hittar ett nätverk direkt men det står att den har blivit avslutad för att den inte har stöd *nånting nånting*, är det bara för att nätverket har hitills bara används att windows datorer, måste jag göra nå speciellt så att nätverket fungerar på ubuntu datorn och windows datorerna? sen så undrar jag var man kan hitta en enhetshanterare med ubuntu så jag kan se exakt vad jag har för nätverkskort, för det vet jag ärligt talat inte, vet dock att det finns där för det fungerade klockrent med windows på den. tillslut så innan jag la mig igår skulle jag ändra klockan på datorn för den stod på 00:6 och klockan var 22.34 just då, och när jag skrivit in adminlösenord så byter jag från 00 till 22 men efter ett par sekunder går det tillbaka till 00 igen, varför? blivit så på andra grejer jag försökt ställa om med.
mvh Tobias
hittar inte nätverk
Re: hittar inte nätverk
För att se nätverkskortet, öppna terminalen och skriv lspci. Kolla så ditt kort stöds, bara att googla
Ang. klockan så misstänker jag att du har ställt in felaktig tidszon. Kolla i System->Administration->Tid och datum och ändra om det är fel.

Ang. klockan så misstänker jag att du har ställt in felaktig tidszon. Kolla i System->Administration->Tid och datum och ändra om det är fel.
Re: hittar inte nätverk
Kod: Markera allt
sudo ifconfig
Ger lite information, men kanske inte det som efterfrågades...