Kommunens datorer sänkta

Nyheter i datorvärlden.
SLP
Kontakt:

Kommunens datorer sänkta

Inlägg av SLP »

Min lokalblaska rapporterar idag att kommunen råkat ut för "datorkaos", pga en korrumperad virusdefinition från McAfee. Det har också påverkat kassorna hos Systembolaget, så jag undrar vilken nyhet slår högst just nu.

Detta torde vara en bra dag att starta en debatt om vad vi ska ha på våra kommunala datorer, egentligen. Jag blev trollförklarad när jag påtalade att GNU/Linux + OO.org skulle vara ett vinnande koncept i offentlig förvaltning. Alla sådana här händelser borde ju, som jag ser det, få folks ögon att öppnas lite mer inför alternativen. Alltför många tycks ännu vara helt rotade i föreställningen att datorer=WinTel.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Kommunens datorer sänkta

Inlägg av Kirill »

Visst är det så ^^ Ska ta och blogga om detta nu... Mest som svar på tal för ett idiotsvar jag fick från en idiot på min lokaltidning :D
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Inom politiken är det ju populärt att ta sin motståndares basta förslag och göra dem till sina egna. Hade varit kul om Moderaterna & Socialdemokraterna hade "lånat" piratpartiets inställning till öppen källkod. Det skulle kunna vara något att "tipsa" sina kommunpolitiker om. Borde väl kunna funka i kommuner där piratpartiet har tagit mandat. (dvs. storstäder mm.)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

SLP skrev:Jag blev trollförklarad när jag påtalade att GNU/Linux + OO.org skulle vara ett vinnande koncept i offentlig förvaltning.
Då kan man alltid länka till saker som,

http://www.ubuntu.com/products/casestudies

...t.ex. :)

Problemet är att folk som kör Windows inte gillar att bli påtalade att dom kör ett dåligt OS, hehe...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

farmfield skrev:Problemet är att folk som kör Windows inte gillar att bli påtalade att dom kör ett dåligt OS, hehe...
Ännu värre är väl att de inte begriper det... ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Osprey skrev:
farmfield skrev:Problemet är att folk som kör Windows inte gillar att bli påtalade att dom kör ett dåligt OS, hehe...
Word :D
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

800.000 Windows-datorer worldwide i reboot-loopen efter McAfee's uppdatering... Nicely done McAfee, the Linux-community loves' ya! ;D

Notera att det inte är skadeglädje jag menar här utan att allt sånt här faktiskt är en ögonöppnare för Windows-användare.
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Jo där ser man vad lite som behövs för att en väldig massa reaktiner/åsikter/känslor skall komma i svall gäller att ha koll på uppdateringarna om man skall leverera till stora företag kommuner och myndigheter.
Ingen ide att slå sig för bröstet över andras misslyckanden.Gäller att själv leverera något bättre utan dagliga buggrapporteringar utan minnesläckor/grafikbuggar/övriga hårdvarubuggar och bestämma sig för ett fungerande alternativ istället för en masssa backup lösningar.
Vill man sedan slå sig fram på den svenska marknaden är det ju ett stort plus om man kan länka till svensk information så att informationen faktiskt kan uppfattas utav dom svenska förretagen.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag undrar hur många ggr jag har hört att man inte kan få virus i Windows bara man håller antivirusprogrammet uppdaterat!

ROFLMAO!

8)
Användarvisningsbild
ajja
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Osprey skrev:
Med lite tur kanske de nyktrar till nu...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Nu skall jag ju inte skylla McAfee's tilltag på Windows egentligen, men det skall ju till Windows för att man skall ha behov av antivirus - iaf än så länge.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"