Installerade U på min mors dator, dualboot. Nu finns det ingen mer diskplats för U därav fungerar det ej längre att updatatera.
Jag tror att datorn har kortläsare. Skulle det gå att lägga U på ett SD kort och ha detta som primärval i grub?
I så fall hur, är det i partionsvalen under installation av U-skiva? Dyker SD kort upp där?
Installera U på SD/flash kort, går det?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Installera U på SD/flash kort, går det?
Kort svar: Ja, det går.
Längre svar:
Hur du behöver göra för att installera beror lite på om datorn kan boota direkt från kortläsaren. Om den kan det ska det bara vara att välja SD-kortet installationsplats (du kan behöva gå in under manuell partitionering för att hitta kortet).
Kan datorn inte starta direkt från kortläsaren får du skapa en separat /boot-partition på hårddisken. Förklarar gärna hur om det behövs.
Värt att tänka på är att SD-kort är långsammare än hårddiskar så ett system från SD kommer inte att vara lika responsivt som du är van vid.
Längre svar:
Hur du behöver göra för att installera beror lite på om datorn kan boota direkt från kortläsaren. Om den kan det ska det bara vara att välja SD-kortet installationsplats (du kan behöva gå in under manuell partitionering för att hitta kortet).
Kan datorn inte starta direkt från kortläsaren får du skapa en separat /boot-partition på hårddisken. Förklarar gärna hur om det behövs.
Värt att tänka på är att SD-kort är långsammare än hårddiskar så ett system från SD kommer inte att vara lika responsivt som du är van vid.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
- Konservburk
Det är även värt att tänka på att SD-kort bara klarar av ett relativt begränsat antal skrivcykler. Det kan nog vara en bra idé att flytta ut loggfiler (och annat som skrivs ofta) till hårddisken. En annan variant är att hålla allt sånt i RAM och bara skriva ändringarna till SD-kortet precis innan man stänger ner.Alleinsora skrev:Värt att tänka på är att SD-kort är långsammare än hårddiskar så ett system från SD kommer inte att vara lika responsivt som du är van vid.
Ok tack för svaret, det går.
Vad det gäller prestanda så har min mor en skev bild, allting är bra nog. Jag har själv testat att köra en U live-usb, det funkar rätt ok. Jämföreslsen är XP med för lite ram och massa junk installerat.
Skrivcykler, burken kommer mest vara avstängd, helt utan belägg tror jag att det klarar sig. Men jag ska tänka på detta med loggning. Tror även att Firefox cache är ganska IO spammig.
"Kan datorn inte starta direkt från kortläsaren får du skapa en separat /boot-partition på hårddisken. Förklarar gärna hur om det behövs."
Tror inte det går boota från SD. Du får gärna skriva två meningar och ge mig några googlebara termer alt länkar. Jag har hyfsad linuxkoll och kan läsa dokumenation.
Vad det gäller prestanda så har min mor en skev bild, allting är bra nog. Jag har själv testat att köra en U live-usb, det funkar rätt ok. Jämföreslsen är XP med för lite ram och massa junk installerat.
Skrivcykler, burken kommer mest vara avstängd, helt utan belägg tror jag att det klarar sig. Men jag ska tänka på detta med loggning. Tror även att Firefox cache är ganska IO spammig.
"Kan datorn inte starta direkt från kortläsaren får du skapa en separat /boot-partition på hårddisken. Förklarar gärna hur om det behövs."
Tror inte det går boota från SD. Du får gärna skriva två meningar och ge mig några googlebara termer alt länkar. Jag har hyfsad linuxkoll och kan läsa dokumenation.
- Konservburk
Om BIOS kan boot:a från USB så brukar det oftast även gå med SD-kort.dolk skrev:Tror inte det går boota från SD. Du får gärna skriva två meningar och ge mig några googlebara termer alt länkar. Jag har hyfsad linuxkoll och kan läsa dokumenation.
Om inte BIOS kan boot:a från SD-kortet så måste du åtminstone lägga boot-loadern (grub) någonstans där BIOS kommer åt den (läs: på den vanliga disken).
Om boot-loadern kommer åt SD-kortet så är det bara att köra på som vanligt därifrån.
Om boot-loadern inte kommer åt SD-kortet så måste du även flytta kärna (och initrd) någonstans där boot-loadern kommer åt dem (läs: till den vanliga disken). Man brukar då flytta allt som ligger under /boot till en egen partition på disken som man sedan (mest av smidighetskäl) monterar som /boot via fstab.
Tack för bra info.
Det har varit mycket "tror" från min sida. Jag ska ta reda på vad som stöds och inte. Jag har iaf fått veta det jag sökte.
Det har varit mycket "tror" från min sida. Jag ska ta reda på vad som stöds och inte. Jag har iaf fått veta det jag sökte.
Tänkte bara följa upp.
Någon SD läsare fanns inte
. Lyckades rocka runt bland partitionerna på disken och skaka fram rejält med plats.
Kanske får någon annan användning för infon i tråden.
Någon SD läsare fanns inte

Kanske får någon annan användning för infon i tråden.