Bootable flag ändras inte på fysisk RAID-partition

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
apkatt
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Bootable flag ändras inte på fysisk RAID-partition

Inlägg av apkatt »

Hej.

Jag har stött på ett problem då jag ska installera Ubuntu Server 9.10 på en server med två hårddiskar som jag vill ha konfigurerade i mjukvaru-RAID1.

Jag installerar med hjälp av ett USB-minne då datorn inte har någon CD-läsare. Jag använder programmet unetbootin-windows-408.exe för att föra över filen installationsfilen ubuntu-9.10-server-i386.iso till USB-minnet. Jag sätter i minnet i datorn och startar, Unetbootin-menyn visas och jag väljer installera precis som vanligt.

När jag kommer till delen där jag ska partitionera hårddiskar så märker jag att jag inte längre kan sätta "Bootable flag" till on då jag skapat den första partitionen (Physical RAID) som ska hysa "/". När jag trycker Enter så syns det snabbt ett meddelande om att filsystemet uppdateras men sen står det likt förbannat fortfarande "off" på denna parameter.

Jag testade att strunta i detta men detta resulterar (antagligen) i att GRUB inte kan installeras till sda i slutskedet på installationen. Meddelandet är typ "can not install grub in /dev/sda - fatal error".

Eftersom det _enda_ som skiljer mellan installationen jag gjorde förra veckan är storleken på hårddiskarna så antar jag att installationsprogrammet laddar ner nyare versioner av diverse installationsfiler. Hursomhelst kan får jag inte installationen att fungera.

Partitionerna jag kör med är 10 GB /, 4 GB swap och resten /home.

Sammanfattning: Jag skapar alltså två identiska Physical raid partitions på vardera hårddisk och de två första som ska utgöra md0 (och hysa /) ska vara bootbara, det gick förra veckan – inte nu!

Tack i förhand!

OBS! Jag har gjort detta två gånger tidigare, senast förra veckan med närapå identisk hårdvara, nu med större hårrdiskar på 2 TB vardera.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bootable flag ändras inte på fysisk RAID-partition

Inlägg av johanre »

DU behöver stöd för diskar större än 2TB i kärnan: http://www.cyberciti.biz/tips/fdisk-una ... r-2tb.html
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"