Nu blir jag galen

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Lindizzzen84
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Nu blir jag galen

Inlägg av Lindizzzen84 »

Sitter och blir totalt tokig och håller på o sliter av mig håret nu.
Har en amilo la 1703 med ett Sis163u och får inte igång det trådlösa nätverket och efter hur mycket googlande om helst så vänder jag mig nu till alla söta och snälla mäniskor här.

Har instalerat ndiswrapper och drivrutinerna för kortet. Jag hittar drivrutinerna men när jag ska skriva in modprobe ndiswrapper så händer ingenting (dessutom fattar jag inte varför jag skulle göra det enligt guiderna).
när jag skriver iwconfig så får jag upp No wireless extensions.
och dessutom så när jag går in i nätverksinställningar så finns det ingenting där.
Ahh kör på ubunto 9.10 tror jag (hehe)
Nu vill jag bara ha det instalerat och klart.

Jag blir totalt tokig nu. Snälla hjälp och tacksam för allt och förklara på lekmansspråk då jag tröttnat på avanserade it-språk nu =P
m!rage

Re: Nu blir jag galen

Inlägg av m!rage »

Kod: Markera allt

sudo modprobe ndiswrapper
startar ndiswrapper och ska inte ge någon utskrift. Om du inte visste det innan så är ndiswrapper ett program för att använda windowsdrivrutiner för trådlösa nätverkskort, i Ubuntu. Vilken guide är det du följt?
Lindizzzen84

Inlägg av Lindizzzen84 »

massa olika guider runt om på nätet, typ dom jag förstått mig på, visste att ndiswrapper e prog för window drivrutiner och det jag har kommit fram till så finns inga drivrutiner till linux för detta nätverks kort.. just nu står huvvet bara still och jag fattar ingenting =P
Lindizzzen84

Inlägg av Lindizzzen84 »

kan för övrigt tala om att det är första gången jag sitter vid linux och verkligen försöker förstå mig på det, dessutom e jag tjej så det säger väl allt om hur mycket jag förstår av allt data-språk som förekommer på nätet =P
m!rage

Inlägg av m!rage »

Här var nån guide: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=514080

Ladda ner windows-drivaren från FS hemsida, packa upp nånstans. Öppna en terminal, gå till katalogen med kommandot cd. Exempelvis "cd Skrivbord/drivrutin". Sen kör du

ndiswrapper -i sis163u.inf
för att installera drivrutinen. Kanske måste du sen köra

sudo ndiswrapper -d 1106:4336 sis163u
eller liknande om inte ditt nätverkskort hittas. Slutligen startar du ndiswrapper med

sudo modprobe ndiswrapper
kolla sen med iwconfig om kortet hittats.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Man kan också gå in i Pakethanteraren Synaptic och söka efter 'ndis' och du kommer då få upp paketet ndisgtk som är ett grafiskt verktyg för att välja och aktivera drivrutinen. Efter installation hittar du programmet under System->Administration och kan där välja en drivrutin. :)
m!rage

Inlägg av m!rage »

Utanför ämnet: Så kan man också göra. Fast det är ju inte rätt :)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

m!rage skrev:Utanför ämnet: Så kan man också göra. Fast det är ju inte rätt :)
Man måste sätta sig i terminalen? Naeh, GUI rules... ;D

Sitter du i en textbaserad browser och skriver dina svar här också förresten? ;)
Lindizzzen84

Inlägg av Lindizzzen84 »

haha jag blir inte klok... just nu sitter jag och funderar på att avinstalera allt och börja om från början... jag kanske har gjort nåt fel redan där som gör att detta inte fungerar. Inget av det ni sa har fungerat, terminalen hittar nada likaså den där andra grejjen man kunde kolla.. finns nada...
m!rage

Inlägg av m!rage »

farmfield skrev:
m!rage skrev:Utanför ämnet: Så kan man också göra. Fast det är ju inte rätt :)
Man måste sätta sig i terminalen? Naeh, GUI rules... ;D

Sitter du i en textbaserad browser och skriver dina svar här också förresten? ;)
Hörru du kaxa dig lagom, bara för att jag inte är helt uppdaterad på ndiswrapper :) Sist jag använde det krävdes en hel del skillz i terminalen, för att inte tala om en massa tur för att inte det instabila nätverkskortet skulle krascha (atheros)
Lindizzzen84 skrev:haha jag blir inte klok... just nu sitter jag och funderar på att avinstalera allt och börja om från början... jag kanske har gjort nåt fel redan där som gör att detta inte fungerar. Inget av det ni sa har fungerat, terminalen hittar nada likaså den där andra grejjen man kunde kolla.. finns nada...
jaa du, har faktiskt ingen aning då tyvärr. Men det finns många duktiga Ubuntu-geeks här i forumet som säkert kan hjälpa till :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Prova med att installera backports-modules, det hjälpte för mig...

Antingen via Synaptic, eller direkt i terminalen med:

sudo apt-get install linux-backports-modules-karmic
sudo apt-get install linux-backports-modules-karmic-generic
sudo apt-get install linux-backports-modules-wireless-karmic-generic
Jag vet egentligen inte vilken av dem det är som gör tricket, men efter att jag installerat dem så funkade det... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Lindizzzen84

Inlägg av Lindizzzen84 »

alltså måste jag gå in nånstans typ nätverksanslutningar och lägga till ett trådlöst nätverk lr nåt? för nu vet jag inte alls vad som kan vara problemet... alla säger att det bara ska funka när dom gör si o så men mitt vill absolut inte hoppa igång...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Lindizzzen84 skrev:alltså måste jag gå in nånstans typ nätverksanslutningar och lägga till ett trådlöst nätverk lr nåt? för nu vet jag inte alls vad som kan vara problemet... alla säger att det bara ska funka när dom gör si o så men mitt vill absolut inte hoppa igång...
Om du lägger in backports som jag sa så skulle jag tro att det hoppar igång av sig själv, det gjorde det iallafall för mig...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Lindizzzen84

Inlägg av Lindizzzen84 »

haha... svara neativt på den frågan... han hittar fortfarande inte nåt trådlöst nätverk. han hittar att allt e instalerat och så men inte att det finns nåt trådlöst. Så om det inte är nåt man kan fylla i i nätverksanslutningar lr nätverksinställningar så får man nog börja om från början och avinstalera allt och börja om... =P
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Har du en nätverksikon i den övre panelen? Om du högerklickar på den bockar för "Aktivera trådlöst" händer det inget då?
Om nätverket är krypterat så måste du ju ange lösenord, men den brukar fråga efter det, vilken kryptering som används brukar systemet känna igen automatiskt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Lindizzzen84

Inlägg av Lindizzzen84 »

joo har en icon där och när jag högerklickar på den får jag fram: Trådbundet nätverk, Auto eth0, koppla från och vpn anslutningar. ingenting om nåt trådlöst nätverk =P
tomola
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av tomola »

Ser att det är en gammal tråd men jag har hållt på i många timmar med samma problem. kanske någon annan får hjälp. För mig löste det sig när jag använde drivrutinerna för windows 98.
Skriv svar

Återgå till "Internet"