VPN-problem under Ubuntu Server

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
aslin
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

VPN-problem under Ubuntu Server

Inlägg av aslin »

Hejsan
Jag har satt upp en serverburk i mitt hemnätverk som jag kör Ubuntu Server på. På denna har jag installerat en PPTP-server på den (pptpd) för att kunna upprätta en vpn-anslutning till mitt hemnätverk oavsett vart jag befinner mig. Detta funkar om jag kopplar upp mig till pptp-servern med en dator innefrån hemnätverket med serverns lokala ip-adress, men om jag försöker koppla upp mig utifrån med ip-adressen från isp:n så fungerar det inte.

Jag har öppnat port 1723 (som är den port pptp-servern lyssnar på) i routerns brandvägg och det fungerar att upprätta en tcp-anslutning med telnet "utifrån" till den porten, alltså måste ju någon typ av kontakt finnas med pptp-servern utifrån. Har testat med både Windows 7 och Ubuntu desktop och båda lyckas upprätta en vpn-anslutning lokalt men ingen av dem lyckas globalt/utifrån. I win7 så får jag felmeddelandet "Error 6.19; A connection to the remote computer could not be established, so the port used for this connection was closed", i Ubuntu desktop sägs bara att vpn-anslutningen misslyckades.

Någon som har en idé om vad som går snett? Suttit åtskilliga timmar å felsökt detta å har slut på idéer. Tack på förhand!
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: VPN-problem under Ubuntu Server

Inlägg av mcNisse »

Utanför ämnet: Semi OT
Har du övervägt ett annat vpn istället för pptp. Vilket jag inte litar på... och företaget där jag jobbar på bytte ut måt något annat...
openVPN är det första jag rekomenderar.
Det andra är ssh med tunnlar...
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Och jag önskar dig mycket välkommen till ubuntu-se.org!
aslin
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av aslin »

Tack så mycket, kul att vara här!
Okej jag ska testa att byta till OpenVPN istället å se om problemet kvarstår. Har följt diverse guider där man använt pptp så det är ända anledningen till att jag valt det. Tack för svar iaf.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"