Nybörjarproblem

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Spannis2010
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Nybörjarproblem

Inlägg av Spannis2010 »

Hej å hå!
Är helt ny och färsk på Ubunt (9.10) som jag nu försöker komma underfund med. Vid nedladdning och bränning begärde jag den svenska versionen men har nu konstaterat att det endast är en del som visas på svenska (Är inte så himla bra på engelska!) Vid försök att uppdatera till det svenska språket får jag besked att detta inte går att hitta på servern (!) Vid försök till e-postskick går det inte att få in snabelaa (@) i adressen. Ett märkligt tecken dyker upp istället. Var klickar jag för att få de senaste uppdateringarna är också en fråga.
Mvh/
Kjell H.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Nybörjarproblem

Inlägg av farmfield »

Det där är lite av en bugg i Ubuntu... Du får gå in i System->Administration->Språkstöd för att systemet skall plocka ner det svenska språkstödet till 100%...

Uppdateringarna ligger under System->Administration->uppdateringshanterare! :)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Hej och välkommen till vårt forum!

Börja med att leta efter tangentbordsinställningar i System i övre panelen.
Tyvärr använder jag inte det vanliga Ubuntu med Gnome så ofta, så jag kan inte ge exakta instruktioner.

mvh Rune.K
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Tjenare Spannis2010 och välkommen till ubuntu-se.org!

SnabelA. Skrivs med alt-gr 2, tangenten till höger om mellanslag, inget ctrl-alt 2 vilket fungerar i windows. Om det nu är det som är problemet :P

Edit: farmfield han svara om språkstödet ...
Spannis2010

Inlägg av Spannis2010 »

Tack alla bussiga för era tips!
/Spannis2010
Spannis2010

Inlägg av Spannis2010 »

Nähä...det gick inte så bra...För språkinställningen visades bara: "No languge info avaible..." och för uppdateringar: "misslyckades"...
Mvh/Spannis2010
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

För att klara ut det här behövs bättre felmeddelanden.

Tror du att du kan starta en terminal och skriva in ett par kommandon?
Stäng alla program som du använt för att installera.
En start kan vara detta.

Kod: Markera allt

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo ger dig administrativa rättigheter.
sudo kommer fråga efter ditt lösenord. När du skriver in det får du ingen feedback på att du skriver.

Om det går bra får vi testa något annat.
Spannis2010

Inlägg av Spannis2010 »

Hej igen.
Efter att i flera timmar "geggat" runt för att få in svenska i mitt Ubuntu + lite annat som jag är osäker på, har jag enbart fått beskedet: "Inget språkval är tillgängligt..." Tacka tusan för det! För att få in detta och aktuella uppdateringar måste jag givetvis vara uppkopplad på Nätet! Det är bara det att jag hittar inte angivna intruktioner för detta. Har sökt runt på många infosidor men inte lyckats hitta något som funkar. Med en tidigare version av Ubuntu (8.04) så gick detta med automatik. Jag har Telia med ADSL om det nu skulle vara något att veta...
::)
Mvh/
Spannis2010
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Hur försöker du koppla upp dig mot nätet?
Skriv lscpi i en terminal för att ta reda på vad det sitter för hårdvara i din maskin.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Jag vet inte om "frågaren" missade Farmfields inlägg..... ???

Meny System > Administartion> Language Support är det då troligen om svenska missades.

Sen när man ändrat till svenska så får man logga ut och in igen.....
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Spannis2010 skrev:Hej igen.
Efter att i flera timmar "geggat" runt för att få in svenska i mitt Ubuntu + lite annat som jag är osäker på, har jag enbart fått beskedet: "Inget språkval är tillgängligt..." Tacka tusan för det! För att få in detta och aktuella uppdateringar måste jag givetvis vara uppkopplad på Nätet! Det är bara det att jag hittar inte angivna intruktioner för detta. Har sökt runt på många infosidor men inte lyckats hitta något som funkar. Med en tidigare version av Ubuntu (8.04) så gick detta med automatik. Jag har Telia med ADSL om det nu skulle vara något att veta...
::)
Mvh/
Spannis2010
Om du inte använder en router, utan bara ett adsl-modem och om du tidigare varit uppkopplad med tex, windows, så måste du vänta ett tag, oftast mellan 15-30 minuter innan det funkar att koppla upp. Samma sak om du sen byter tillbaka igen. Har du en router så ska du kunna koppla upp direkt, det ska gå automatiskt, i vart fall om du använder kabel. Oftast funkar det direkt även med trådlöst, men det förkommer att vissa trådlösa nätverkskort är struliga.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Spannis2010

Inlägg av Spannis2010 »

Tack för ditt svar! Jag har ett Zyxel ADSL-modem och trotts flera försök och av-och påslagning av modemet så får jag ingen uppkoppling till Nätet. Har gjort flera ominstallationer av 8.04 LTS och 9.10, men det blir inga förändringar. Tråkigt att detta inte funkar eftersom jag så gärna vill köra Ubuntu.
Mvh/
Spannis2010
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Vilken ISP har du?
T.ex Telia eller Bredbandsbolaget...
För länge sedan fanns det internetlevarantörer där man var tvungen att logga in via webbläsaren för att komma ut på nätet. Hoppas att det inte är så för din del. ;)
Spannis2010

Inlägg av Spannis2010 »

Jag har ett Telia-abonnemang och trotts en massa klickande här och var så kommer jag inte ut på Nätet. Förbaskat tråkigt eftersom jag gärna vill köra Ubuntu. Men utan Nätet så kan jag ju inte göra några uppdateringar, surfa runt och kolla e-post. Av någon märklig anledning har jag i alla fall fått in den svenska versionen. Kanske berodde på att jag testat ytterligare en version av Ubuntu. Den fjärde för min del!
Mvh/
Spannis
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det ska inte vara några problem med Zyxelmodem och Telia. Dom flesta ethernetnätverkskort brukar fungera "out of the box" i ubuntu, jag har faktiskt aldrig varit med om att de tinte har fungerat.

Exakt hur gör du?

Är det just uppdateringarna som inte fungerar?
Har du öppnat firefox, kommer du ut med den?
Tänk också på det där med tiden, låt datorn vara uppkopplad mot modemet minst en halvtimme utan att starta om något, varken dator eller modem.
Spannis2010

Inlägg av Spannis2010 »

När jag öppnar Firefox får jag enbart upp startsidan (som är Ubuntu-information). Vid inlägg av sökord eller webbadress är det stopp! Givetvis kan jag heller inte köra någon e-post. Jag testar med att göra som du föreslår: Låta modem och dator vara påslaget en halvtimme.
/Spannis
Spannis2010

Inlägg av Spannis2010 »

Hej igen och ETT STORT TACK för all hjälp. Efter 35 minuter med Ubuntu och modem påslaget så fungerade nätanslutningen! Nu kan jag både sörfa, skicka/ta emot mejl och klicka mig runt för att lära mig mer om Ubuntu. Goodby Windows and Mr. Gates!
/Spannis
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Härligt! :D
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Spannis2010 skrev:Hej igen och ETT STORT TACK för all hjälp. Efter 35 minuter med Ubuntu och modem påslaget så fungerade nätanslutningen! Nu kan jag både sörfa, skicka/ta emot mejl och klicka mig runt för att lära mig mer om Ubuntu. Goodby Windows and Mr. Gates!
/Spannis
Välkommen ut i solen!!
Spannis2010

Inlägg av Spannis2010 »

Hej å hå! Nu har jag fått in 9.10 komplett och det funkar helt perfekt. Men jag har märkt att det är en hel del att "lära om". Hjälpmenyerna är till stor hjälp! En sak som jag dessvärre inte finner någon lösning på är: Har en himla massa bilder på en CD. Genom att lägga in densamma i CD/DVD-spelaren trodde jag att den skulle öppna automatiskt. Icke sa Nicke! Hur går jag tillväga för att få in bilderna i F-spot?
Mvh/
Spannis2010

Senast uppknuffad av Spannis2010 24 apr 2010, 19:55.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"