Bästa-ubuntu-hittills--men-långt-från-perfekt

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Bästa-ubuntu-hittills--men-långt-från-perfekt

Inlägg av pun »

Redaktör nandersson IDG med några konstiga synpunkter......

http://www.idg.se/2.1085/1.310919/basta ... an-perfekt

Han kör ju Fedoras välkammade ogästvänliga crap själv.... >:D
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Bästa-ubuntu-hittills--men-långt-från-perfekt

Inlägg av Rune.K »

Det är väl bra att Lucid är den bästa versionen hittils. ;)
Tänk om den varit sämre än den förra... :)
Jag ser däremot framemot Ubuntu 10.10, pga att förhoppningsvis så skeppas den med Gnome 3.
Det ska bli spännande att se vad Gnomerna sysslat med.

Jag är helnöjd med Kubuntu Lucid LTS, KDE 4.4 är en njutning att använda...

btw
Finns Gnome 2.31 att ladda ner? Jag kollade lite, men förstod inte riktigt...
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Nu ligger det i hans arbetsuppgifter att hitta brister. Men jag är enig med dig att det vara ganska billig och löjlig kritik. Jag anser Lucid LTS redan nu som den absolut bästa släppte utan konkurrens. Det skall Canonical Ltd få credit för.

/PP
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 17 gånger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
m!rage

Inlägg av m!rage »

Lustigt att alla hackar på utseendet på något sätt. Det är den enklaste saken i världen att byta tema, men det kanske inte är så uppenbart för en Windows XP-användare antar jag.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Att skapa ett tema som tilltalar alla är lika lätt som att skapa en rymdraket av gårdsgrus. :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

m!rage skrev:Lustigt att alla hackar på utseendet på något sätt. Det är den enklaste saken i världen att byta tema, men det kanske inte är så uppenbart för en Windows XP-användare antar jag.
Vad jag vet så är det bara ett högerklick och ett eller två vänsterklick för att byta tema i Gnome.

Jag byter ALLTID till det blåa temat i Gnome, kommer inte ihåg vad det heter just nu...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Rune.K skrev:
m!rage skrev:Lustigt att alla hackar på utseendet på något sätt. Det är den enklaste saken i världen att byta tema, men det kanske inte är så uppenbart för en Windows XP-användare antar jag.
Vad jag vet så är det bara ett högerklick och ett eller två vänsterklick för att byta tema i Gnome.

Jag byter ALLTID till det blåa temat i Gnome, kommer inte ihåg vad det heter just nu...
Clearlooks eller Mist? :) Clearlooks är ett tema jag brukar använda till och från.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Temat är lätt att fixa i Ubuntu men det är betydligt svårare att byta bilden som visas i uppstarten (splashscreen) och även loginrutan. Lyckades en gång genom att kopiera över en massa bilder till en viss mapp men som sagt så är det svårt.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Utanför ämnet:
ZX Spectrum skrev:Utanför ämnet: Temat är lätt att fixa i Ubuntu men det är betydligt svårare att byta bilden som visas i uppstarten (splashscreen) och även loginrutan. Lyckades en gång genom att kopiera över en massa bilder till en viss mapp men som sagt så är det svårt.
Utanför ämnet:
Verktyget:Uppstartshanterare på svenska gör jobbet för dig finns i programcentralen

Kritik är alltid bra åt båda hållen det var ju ändå ett gigantiskt lyft mot 9.10 sedan är det ju bara att hålla med han när det gäller att smyga in betalvarianter i operativet inte för att jag har något emot det man kan ju fortfarande välja bort det om man vill men det kanske bara är början i det tänket hållar jag med han isåfall.

EDIT:Uppstartshanterare inte startupmanager och som sagt till och med 9.10
Senast redigerad av 2 mrfab, redigerad totalt 17 gång.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag hade en bakgrundsbild till GRUB-menyn från Debian ett bra tag, när jag hade installerat dailybuild av Lucid.
Den var riktig tjusig!
När Lucid har kommit i skarp version ska jag nog lägga till en egen bakgrundsbild i GRUB-menyn.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

ZX Spectrum skrev:Temat är lätt att fixa i Ubuntu men det är betydligt svårare att byta bilden som visas i uppstarten (splashscreen) och även loginrutan. Lyckades en gång genom att kopiera över en massa bilder till en viss mapp men som sagt så är det svårt.
Off-topic: Jag vet inte om den här beskrivningen är aktuell, men det är inte svårt "How To Easily Change Ubuntu Usplash Screen" http://www.makeuseof.com/tag/how-to-eas ... in-ubuntu/. Jag har för mig att "Hund" har någon beskrivning.

/PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

mrfab skrev:Utanför ämnet:
ZX Spectrum skrev:Utanför ämnet: Temat är lätt att fixa i Ubuntu men det är betydligt svårare att byta bilden som visas i uppstarten (splashscreen) och även loginrutan. Lyckades en gång genom att kopiera över en massa bilder till en viss mapp men som sagt så är det svårt.
Utanför ämnet:
Verktyget:Gnome-splash-manager// Startskärm på svenska gör jobbet för dig finns i programcentralen
Utanför ämnet: Har redan försökt med detta verktyg och valde vilken bild som skulle visas men efter uppstart blev det samma gamla bild igen. Testade då att gå in i egenskaper för gnome-splash-manager och ändra så det stod gksudo gnome-splash-manager istället för jag tänkte att det hade med rättigheter att göra men det blev ändå ingen skillnad.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Pink Panther skrev:
ZX Spectrum skrev:Temat är lätt att fixa i Ubuntu men det är betydligt svårare att byta bilden som visas i uppstarten (splashscreen) och även loginrutan. Lyckades en gång genom att kopiera över en massa bilder till en viss mapp men som sagt så är det svårt.
Off-topic: Jag vet inte om den här beskrivningen är aktuell, men det är inte svårt "How To Easily Change Ubuntu Usplash Screen" http://www.makeuseof.com/tag/how-to-eas ... in-ubuntu/. Jag har för mig att "Hund" har någon beskrivning.

/PP
Jo nu kör inte Lucid usplash utan Plymouth..... 8)

Det finns kilometerlånga trådar i Lucids forum om man är intresserad av att modda Plymouth...... ;)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

En gammal tråd om Plymouth > http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... outh&num=1
Att jag postar länken beror kanske mest på att Ubuntunissarna t.ex pun/plun inte ska tro att det är Ubuntu som är först med Plymouth. ;D
Det verkar som vissa Ubuntunissar vill ge sken av att det är Ubuntu som utvecklar allt nytt inom GNU/Linux. ;)
Ubuntu är naturligtvis en bra dist, bland alla andra distar...
Men att försöka ge Ubuntu credit för allt nytt inom GNU/Linux-världen är enbart löjligt!
/Rune
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Rune.K skrev:En gammal tråd om Plymouth > http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... outh&num=1
Att jag postar länken beror kanske mest på att Ubuntunissarna t.ex pun/plun inte ska tro att det är Ubuntu som är först med Plymouth. ;D
Det verkar som vissa Ubuntunissar vill ge sken av att det är Ubuntu som utvecklar allt nytt inom GNU/Linux. ;)
Ubuntu är naturligtvis en bra dist, bland alla andra distar...
Men att försöka ge Ubuntu credit för allt nytt inom GNU/Linux-världen är enbart löjligt!
/Rune
Ubuntu är bäst! ;D

(Retas lite med dig Rune.K ;) )
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Utanför ämnet: Sa fel i mitt förra inlägg den va ju från stenåldern den du skall använda är den nyare uppstartshanteraren men använd alltid instruktionen från uppladdaren om hur man skall installera deras usplash.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Utanför ämnet:
Hund skrev:Utanför ämnet: Att skapa ett tema som tilltalar alla är lika lätt som att skapa en rymdraket av gårdsgrus. :P
Utanför ämnet:
Du menar att vi skall låta Sovjetunionen göra ett tema? Är inte dom upplösta, hehe? ;)
Användarvisningsbild
ajja
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Jag är sur på Gnomemaffian.
Dom stal Same-Gnome och böt ut den mot Swell Foop.
Vad jag anser om ett ospelbart taskigt GUI-spel lämnar jag åt övrigas fantasi att spekulera i.

Annars så har jag inte ont av Lucid en trevlig dist där till och med Compiz fungerar trots urmoderligt grafikkort.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ärligt talat så misströstar jag lite just nu!

VI KAN BÄTTRE ÄN SÅ HÄR!!!

>:D
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Harlekin33 skrev:Ärligt talat så misströstar jag lite just nu!

VI KAN BÄTTRE ÄN SÅ HÄR!!!

>:D
Absolut, se bara på hur mycket kde-utvecklarena innoverar... I mitt tycke hade ubuntu varit mycket bättre utan gnome... men jag tror att flertalet här tycker att jag helt fel.. ;D
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"