Vad använder du din Ubuntuserver till?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Etum

Vad använder du din Ubuntuserver till?

Inlägg av Etum »

Tjenare!

Har suttit i veckan och installerat en Ubuntuserver här hemma, LAMP och FTP.
Nu har jag alltså en fungerande server, men vet inte riktigt vad jag ska göra med den, nu när den väl funkar. Det är lite som när man var liten och byggde en koja, och allt var väldigt kul, och man spikade och fixade och band ihop saker med rep, och sen när man väl blivit färdig med kojan så visste man inte riktigt vad man skulle med den till. :D Det var vägen som var det viktiga, inte målet, egentligen. Samma sak med min server, tycker jag.
Så, vad använder andra sina Linuxservrar till? Tipsa mig, jag behöver ett projekt! :D

/Etum
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vad använder du din Ubuntuserver till?

Inlägg av xtr3m3 »

Jag använder i och för sig abyssws som server i ubuntu.
Har min och min mors hemsidor på den. sen kan du ju ha den som backup m.m.
Bild
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Re: Vad använder du din Ubuntuserver till?

Inlägg av Rag3Rac3r »

Lothlorien:
1. IPv6 Gateway: nginx (webserver) plus en IPv6 tunnel ifrån Tunnelbroker.net (skoj sak att göra faktiskt)
2. NS för mina domäner (en bind server dvs)
3. MX (mottagande mailserver)

Dimholt:
1. Backup webserver m. nginx
2. NS & MX som lothlorien

Rivendell:
1. IRC (unrealircd + anope services)
2. FTP, både distribuerad och normal
3. LAMP, men även en del stojande med proxys (m. hjälp av nginx och mod_rpaf modulen i apache).
4. SAMBA server till dator(erna) med Windows (inte alltid det går att tvinga allt till att vara Linux).
5. Lokal DNS-server (Bind förstås)
6. SVN & Trac (kan gärna någon annan få fylla i exakt vad det är, jag vet men kan inte förklara).
7. PokerTH server (Texas Hold'em poker server)

Tror det var allt... Använder väl alla tre mer eller mindre för att leka med, eller för att utveckla för webben. :)
Hoppas du kanske får någon idé :)

--
Mestadels är det egen hosting av mina domäner på dom, likaså egenhostad mail (inge hinder för att göra saker då, därför jag har DKIM signerade mail ;) )
Sen kör jag min blog, frontsidor, tempsidor, utvecklingssidor m.m. på rivendell, men testar även litegranna innan jag implementerar saker på servrar man inte har råd med att dom går ner.
IRC:n är mestadels enbart på skoj ;)
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"