Jo det är så att jag ha inte använt mig av Ubuntu speciellt länge och aldrig arbetat med KVM förr.
Har installerat KVM i samband med att jag sökte på "virt-manager" som jag lade till för installation.
Vill kunna skapa egna virtuella maskiner genom GUI i Ubuntu 9.10.
Efter att allt blivit installerat körde jag igång "Virtual Machine Manager" som finns under "Applications->System Tools".
Men när jag försöker skapa en ny maskin får jag upp ett felmeddelande som säger:
"Unable to complete install 'Couldn´t create storage volume 'server.img': 'cannot create path '/var/lib/libvirt/images/sevrer.igm': Permission denied"
Har detta att göra med att jag inte använder "root" som användare när jag försöker skapa maskinen? Vill helst slippa behöva logga in som root då det kan bli en massa komplikationer om man gör det. Finns det något sätt att fixa detta utan att behöva installera via terminalen samt slippa behöva aktivera och logga in som root? Har försökt hitta någon guide som går igenom hur man fixar med detta via GUI men inte hittat någon. Google is not my best friend anymore

Tack på förhand!
MvH Ett_tingest